Bert Karlsson och fildelning!

• Trådstartare Trådstartare felixlind
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
fildelning är FEL hur man än vrider och vänder på det... helt omöjligt..

men de är omöjligt att stoppa så de är bara att börja anpassa marknaden så man kan köpa sakerna jätte billigt på nätet.

felixlind sa:
"När man snor något försvinner det, kopierar man dubbleras det" Klockrent!
Och när han säger att han är elektriker, felix blir helt stum :D
haha håller med :D

jävligt underhållande o se på,
ogillar härngren starkt alltså, nazism o sånna grejer är inte riktigt samma sak :S

Senast ändrad:
det bästa är endå ur luften!

tjocka barnet bert - HEMBRÄNNING DÅ?!

haha.. mm de försvinner inget... undra om snubben hört ordet COPYright..... idiot...

seriös debatt.. 4 mot 1?

patetiskt att ta upp nazism och skit när man får slut på argument, jävla idiot.

man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå.

n0m1z sa:

men de är omöjligt att stoppa så de är bara att börja anpassa marknaden så man kan köpa sakerna jätte billigt på nätet.
Varför är det fel?
Det är samma sak som att din polare köper en film och sen lånar ut den till dig.

sa javla kul att se haha. innan tobias kom in sa satt bert o gemforde felix argument med kvinnomisshandel o hembranning. och nar tobias kom in satt felix och malde pa me samma grejjer mot tobias argument. sager samma som deespin: ja trodde felix harngren va snall!

makafone sa:
n0m1z sa:

Varför är det fel?
Det är samma sak som att din polare köper en film och sen lånar ut den till dig.
haha no way. fildelning är som att köpa en film och visa den på storbild för hela stan. jag är för fildelning, men michael moore's argument är lite trångt (jag antar att du fick argumentet därifrån)... Jag tycker att iTunes och andra musiksiter är skitbra! problemet är att artisten inte får mycket intäckter eftersom en låt kostar 3:- (tror artisten får 10%. sorgligt men sant)...

ett sätt att maximera vinsten för artister är att SE KONSERTER MÄNNISKOR. det är det enda hållbara. köp t-shirts, pins och annat 'swag'. det ger långt mer kräm åt artisten än en plastbit i en till plastbit med lite glansigt papper som man kan bläddra i... Det är väl ändå musiken som är vessäntlig?
Om något tycker jag att fildelning har betat av och stoppat utvecklingen med skivbolagshoror som får material skrivet åt sig, gör samma gamla musikvideo och endast bidrar med sina stämband... yeah sure det är mycket jobb att vara artist, men det är ett skämt jämfört med riktiga band som skriver sitt eget material...

Summa sumarum: fildelningen leder till artister som spelar musik för musiken. inte för pengarna... dock inte sagt att de inte skall ha pengar. Om något ska skivbolag ändra procentandelarna för intäckter av skivor... fråga bert hur stor kista han sitter på. jävla hycklare.

haha och i slutet nar dom satt dar o prata igenom allt sa sa hon"medhjalparn" amen de har va ju smart.. hahaha

Screamager sa:
De här med skivbolagens argumänt tycker jag e rent fucked up. Du kan inte göra någonting med musiken mer än lyssna på den för dom. Förut hade jag o några vänner en Myspace sida där vi hade lagt upp en del extreme sport filmer som vi hade gjort tex några snowboard, motocross, skateboard, bilar osv osv, med lite musik som bakgrund. Hela sidan blev nerlagd på grund av att vi hade inte ägande rätten till musik låtarna i filmerna. EVA records försökte stämma oss för detta men de blev nerlagt på grund av att vi argumenterade imot om att vi inte tjänade några pengar på filmerna utan att de bara var för att dela med oss till vänner o andra av vår livsstil.
Now that´s messed up! Skivbolagen känns jävligt gnidna. Men att dom är så gnidna att dom vill ha pengar för att ni använder deras musik som ni tycker är bra för att ha den som bakgrundsmusik till era filmer är ju för fan helt sjukt! Ska Burton gå in och stämma er för att ni har använt deras brädor i era filmer?

Nope

Det här är det mest patetiska av allt: Bert sitter och anklagar Tobias för att vara rasist när han själv med sitt rasistiska missnöjesparti "ny demokrati" var representerat i riksdagen mellan 1991-1994. (Ultima Thule är för övrigt en Bert-produkt...) Snacka om att kasta sten i glashus!
En debatt på 4 mot 1 är heller ingen debatt, det är en enkelriktad pajkastning och Tobias lämnas inget utrymme till försvar. Istället hånas han och utpekas som nazist. Verkligen pinsamt att se Berts och Felix okunskap om nazism, nynazism och rasism.
Vad som heller inte kommer upp i debatten är vilka artister som förlorar på fildelningen. Av en CD-skivas pris går 99% av förtjänsten ner i Bert-fjärts ficka och 1% till E-Type. (Det är samma sak för författare och böcker...)
Nej, skivindustrin kan inte fortsätta sitta på sina feta arslen och gnälla. De måste ge sig in i matchen och konkurrera ut fildelningen. Erbjud hela album direkt från artistens hemsida eller musiksajter, för en ca 30 spänn. Högsta ljudkvalitet och snabb nednaddning. DET kommer att slå hårt.

Senast ändrad:
Det är OK att debattera länken, men håll er till forumreglerna. Fildelning är olagligt.
Alla inlägg som skildrar nedladdning raderas.

Word på sig Nojlas^^
mm, märkte att länken försvann, men tror jag läste någonstanns att TPB bara klassas som en sökmotor nuförtiden...

Allt är verkligen så sjuuuuukt dåligt! Visst hade det varit Dan Bäckman som suttit där och argumenterat mot fildelning så okey, men nu var det riktiga Felix. Har verkligen tappat respekten för den killen nu, villken idiot alltså.

Nojlas sa:
Det här är det mest patetiska av allt: Bert sitter och anklagar Tobias för att vara rasist när han själv med sitt rasistiska missnöjesparti "ny demokrati" var representerat i riksdagen mellan 1991-1994. (Ultima Thule är för övrigt en Bert-produkt...) Snacka om att kasta sten i glashus!
En debatt på 4 mot 1 är heller ingen debatt, det är en enkelriktad pajkastning och Tobias lämnas inget utrymme till försvar. Istället hånas han och utpekas som nazist. Verkligen pinsamt att se Berts och Felix okunskap om nazism, nynazism och rasism.
Vad som heller inte kommer upp i debatten är vilka artister som förlorar på fildelningen. Av en CD-skivas pris går 99% av förtjänsten ner i Bert-fjärts ficka och 1% till E-Type. (Det är samma sak för författare och böcker...)
Nej, skivindustrin kan inte fortsätta sitta på sina feta arslen och gnälla. De måste ge sig in i matchen och konkurrera ut fildelningen. Erbjud hela album direkt från artistens hemsida eller musiksajter, för en ca 30 spänn. Högsta ljudkvalitet och snabb nednaddning. DET kommer att slå hårt.
Snabb fråga Nojlas. Sitter du och googlar fram faktan innan du postar?
Bra skriver för övrigt.
Roligast med hela programmet var att det pratades inte om att det skulle kunna gå att lösas utan det var mest ett program som handlade om att skrika högst och ordbajsa mest. En sak som BK verkar ha magister examen i.

Bo87 sa:
makafone sa:
n0m1z sa:

Varför är det fel?
haha no way. fildelning är som att köpa en film och visa den på storbild för hela stan. jag är för fildelning, men michael moore's argument är lite trångt (jag antar att du fick argumentet därifrån)... Jag tycker att iTunes och andra musiksiter är skitbra! problemet är att artisten inte får mycket intäckter eftersom en låt kostar 3:- (tror artisten får 10%. sorgligt men sant)...

ett sätt att maximera vinsten för artister är att SE KONSERTER MÄNNISKOR. det är det enda hållbara. köp t-shirts, pins och annat 'swag'. det ger långt mer kräm åt artisten än en plastbit i en till plastbit med lite glansigt papper som man kan bläddra i... Det är väl ändå musiken som är vessäntlig?
Om något tycker jag att fildelning har betat av och stoppat utvecklingen med skivbolagshoror som får material skrivet åt sig, gör samma gamla musikvideo och endast bidrar med sina stämband... yeah sure det är mycket jobb att vara artist, men det är ett skämt jämfört med riktiga band som skriver sitt eget material...

Summa sumarum: fildelningen leder till artister som spelar musik för musiken. inte för pengarna... dock inte sagt att de inte skall ha pengar. Om något ska skivbolag ändra procentandelarna för intäckter av skivor... fråga bert hur stor kista han sitter på. jävla hycklare.
Precis man måste anpassa marknaden, inte många idag som är villiga att lägga 170 kr på en cd eller eller 200 kr på en film. Sen att det ibland bara är 1-2 låtar man vill ha på skivan gör inte saken bättre, och ännu mer; musiken jag lyssnar på finns allt för sällan att hitta på skivaffärer.
Apple & iTunes är en bra utveckling i rätt riktning. Om man idag köper en skiva och sedan vill lägga in låtarna på datorn är dom ofta lincensskyddade vilket innebär att man inte kan lägga in dom så sin Mp3 eftersom att lincensen finns på datorn. Detta just då för att motverka fildelning men vad ska jag med min Mp3 till om jag inte kan lägga in låtarna?

Sen är det faktiskt en hög med människor i världen som gärna har råd att kasta bort några tio miljoner som dom tjänat på skivor & filmer, sjuka pengar !

Precis som du säger är konserter väldigt bra, det är också sjukt grymt. Ingenting går upp emot att stå & sjunga sin favoritlåt med x tusen andra Live jämfört med att lyssna på den på datorn, konserter är grymma ! Har själv varit på In Flames 30/3 -07 och Iron Maiden 17/11 -06, självklart några av dom bästa dagarna i mitt liv.

Den nya tekniken är bara ett steg i utvecklingen.
Och ja TPB är bara en sökmotor om dom har inte sina servrar i Sverige längre.

Senast ändrad:
felix herngren fo shoo..
meen tobias som var själv me sin åsikt gjorde det bra;)
bert e ju lite rolig...

Jag tycker det borde finnas nån sorts hemsida där man kunde typ betala 30kr för en skiva så fick man göra en bland skiva med exakt dom låtarna man ville ha, så typ en sida som samlar ALLA låtar, lr iaf nästan alla :P

EDIt: skulle ju kunna vara så att artisten fick en viss summa om han/hon/de la upp några låtar och sen få en andel av det dom som tankar betalar också

Senast ändrad:
mackep sa:
Jag tycker det borde finnas nån sorts hemsida där man kunde typ betala 30kr för en skiva så fick man göra en bland skiva med exakt dom låtarna man ville ha, så typ en sida som samlar ALLA låtar, lr iaf nästan alla :P

EDIt: skulle ju kunna vara så att artisten fick en viss summa om han/hon/de la upp några låtar och sen få en andel av det dom som tankar betalar också
Finns idag en del sidor som erbjuder vissa låtar för 10 kr/st och direkt nerladdning, men 10 kr/st är fortfarande dyrt, det blir upp mot 120-200 kr för en skiva beroende på hur många låtar det är, det är det priset som man idag betalar i affärerna.
Tekniken finns & utvecklingen har gått framåt men priserna måste ändras om folk ska sluta ladda ner illegalt tror jag.

CrashX sa:
mackep sa:

Finns idag en del sidor som erbjuder vissa låtar för 10 kr/st och direkt nerladdning, men 10 kr/st är fortfarande dyrt, det blir upp mot 120-200 kr för en skiva beroende på hur många låtar det är, det är det priset som man idag betalar i affärerna.
Tekniken finns & utvecklingen har gått framåt men priserna måste ändras om folk ska sluta ladda ner illegalt tror jag.
men jag emnade ju att typ 30kr för en skiva (15-20låtar) det är ju inte allt för dyrt!

Hur fan kan han dendär dan bäckman anknyta nazismen till fildelning?
Det är ju inte lite långsökt?

^ men han anknöt inte fildelning isig att de va nazism utan bara för att ett parti hade hjäpt TPB me att komma igång

klara-kluck sa:
^ men han anknöt inte fildelning isig att de va nazism utan bara för att ett parti hade hjäpt TPB me att komma igång
Jo men hade Tobias kommit från nått lagligt shit så hade dom inte brytt sig. Dom försökte ju bara hitta alla möjliga anledningar att dom var dåliga.

mackep sa:
CrashX sa:
mackep sa:

men jag emnade ju att typ 30kr för en skiva (15-20låtar) det är ju inte allt för dyrt!
Precis, är åt det hållet priserna borde pressas :)

i dan bäckman får man tanka ner han skit bara man bjuder han på bar..!
men man kanske inte ska klanka ner allt för mkt på herngren de e ju en ''debatt''
tycker att han vart bättre än grisen bert
men sen så var de ju bara tobias som inte snacka skit:P

felix herngren satt ju där och klagade ungefär som
en tjurig unge som inte ville att någon annan skulle få använda hans boll

Han tänkte ju mest på sig själv..

- Om jag skulle va med i en film,
och någon skulle ta den och ge den till alla andra vad tycker du om det?

- fiildeelningen påverkar ooossss, eller hur?

- Felix, vad är det som gör dig mest upprörd..?
- Det är att någon TAR något som jag har gjort utan att betala för det.

Senast ändrad:
berts snack om schlager e ju helt sjukt självklart tar han in två heeta brudar, skriver dom varsin låt som suger o klagar sedan på tävlingarna när dom åker ut i första kvalet

Ska det vara så svårt att hålla sig till reglerna? Nästa gång dessa bryts i denna tråd så blir det ett rött kort på en gång. Har rensat tråden nu och gett lite varningar. men som sagt nästa gång så är det 1 månads avstängning på en gång!

//H

När då ni inte kan hålla er utan att bryta reglerna på en gång så låser jag denna tråd nu. Den som ger mig en bra anledning så öppnar jag denna igen.

//H

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp