Beslutsångest! Rocker 2 vs JJ

Tjena! Kan helt enkelt inte bestämma mig för vilka jag ska ha eller vilken längd jag behöver. Jag är 172-173cm lång och väger ca 70kg. Mina skills skulle väl "klassas" som "expert" om man ska göra det. Jag är ute efter en skida jag kan använda till allt. Åker mest i skogen eller där det är bäst snö helt enkelt annars blir det pisten/park. Skidorna jag kollat på är Salomon rocker 2 108 182cm och Armada jj 175/185cm. Vad är det för skillnad på skidorna och vilken är bäst? Vilken längd bör jag välja? Om vi pratar JJ´s känns det som 185 är rätt lagomt men är orolig att den kommer kännas för klumpig inne i skogen. Åker på ett par völkl wall 169cm nu och dom känns riktigt korta, så vad tror ni? Skulle va grymt å höra andras erfarenheter och tips då jag är som ett stort frågetecken just nu.
Tacksam för svar!

Mvh Erik

185JJ är kommer inte bli för klumpigt i skogen.
Tycker själv att du även kan titta på andra skidor i samma klass med lite mer modern rocker (ej 6-7 år gammal mjölkningsform) så som CMD The Wizzard 181/189, Line Opus 185, Völkl One 186, 4frnt YLE 187, Icelantic Gypsy 180.

Jag har kört mycket på både JJ, Sfb och Rocker2. Jag gillar alla tre skarp och rekommenderar dom alla. Ingen av dom upplevs särskilt långa pga av rocker och "modern" montering. Hade velat ha dom alla i längre längder (gärna uppåt 190) Jag har upplevt JJ som oroligast men mest flyt, Sfb som stabilast men minst flyt.
Rocker2 är den jag kör på nu och är en kanontrevlig och lekfull skida som funkar bra till det mesta. Är skolad åkare på 170cm och 83kg.

Tjena,

jag har ganska exakt dina specar möjligtvis ngt kg lättare och för min del väljer jag 190-längden på R2 108 alla dagar i veckan. Kan köpa att du väljer 182 om det uteslutande handlar om tight skog och eller park, men i mitt tycke är 190 klart lättmanövrerad tack vare shapen och även stabilare än 182 om det går lite fortare.

Gissar att du läst blisters recension http://blistergearreview.com/gear-reviews/2012-2013-salomon-rocker-2-108 och har du inte det, så gör det.

Den fick även omnämnande som en av de bästa all-mountai jibbskidorna http://blistergearreview.com/gear-reviews/blister-best-of-awards-part-4

Har du möjlighet att komma upp på ngt av testerna i lindvallen eller åre? Jag kommer att vara på båda så droppa förbi tältet om så är fallet.

//Jens, tech-rep Salomon

Tillbaka
Topp