Armada JJ vs AK JJ

Gustav-E

Ny medlem
Armada JJ vs AK JJ
Tjena,

jag ska köpa nya skidor och funderar på vilka som skulle passa bäst för mig, 185 cm långa JJ eller AK JJ?
Jag är 1,83 lång och väger omkring 75 kg. Jag kommer använda skidorna främst till att åka skog/berg när det är puder men även kanske köra några hopp i park. Jag har åkt backcountry rätt så länge och jag är en rätt så avancerad skidåkare enligt mig själv :) Så tror ni att AK JJ kommer att vara för långa och klumpiga för mig?
Undrar även vilka bindningar som skulle passa bra för mig.

Också, hur är Armada Norwalk jämfört med JJs?

Senast ändrad:
Armada JJ vs AK JJ
"Undrar även vilka bindningar som skulle passa bra för mig. " ja du, Åsnes skogsbindningar? Gå på dem bindningar som matchar det din du kör. STH14/STH16, Marker Squire mm

Googla på skillnaden mellan AK JJ och JJ, ta vad som skiljer dem åt och se om det är något du vill ha i skidan eller inte. Norwalk är lite mer "chargig" och jag tycker att det är en helt annan skida jämfört med JJ (bara ett par äldre JJ, och en förmiddag på Norwalk.)

Armada JJ vs AK JJ
AK JJ är längre och styvare än JJ har jag för mig.
Det finns väl många bindningar, beror på om du vill ha möjligheten att gå i dom. :)

Armada JJ vs AK JJ
Tack för svaren!
Har kollat runt och de största skillnaderna på AK JJ och vanliga JJ är att AK är 10 cm och styvare. Så det jag undrar egentligen är om AKs skulle vara gör stora och styva för min längd och vikt?

Armada JJ vs AK JJ
Tack för svaren!
Har kollat runt och de största skillnaderna på AK JJ och vanliga JJ är att AK är 10 cm och styvare. Så det jag undrar egentligen är om AKs skulle vara gör stora och styva för min längd och vikt?

Armada JJ vs AK JJ
Beror lite på vad du är ute efter. AK jj är dessutom bredare. Mer chargig puderskida, medan jk är en lekfull allrounder med inriktning på mjuk snö. Sj tycker jag att man får snowbladekänsla därför att flexet är så sjukt styvt under foten medan resten är tokmjukt.

Armada JJ vs AK JJ
Okej då tror jag 185 JJ är ett bättre val för mig jämfört med AK JJ.

Hur klarar sig Norwalken i puder? Den har väl ingen tail rocker och är väl mer en allround skida? (rätta mig om jag har fel)

Armada JJ vs AK JJ
Norwalken har 115mm midja, fungerar i puder rätt så bra tror jag. Tro inte att bara för att det finns skidor på 140mm midja, att alla under det inte är bra i offpist.
Sen kan det ju vara så att norwalken inte är bra i puder, men bara så du förstår vad jag menar :)

Tillbaka
Topp