Salomon rocker 2 108 vs völkl mantra

klintmalm

Ny medlem
Hej på er, mitt första inlägg på detta forum

Jag har lite funderingar på att skaffa ett par nya skidor som ska fungera bra i offpist men ändå vara kul att stå på med i pisten. Jag kör idag på völkl racetider 8ft 168 i pisten men då jag inte är en van lössnöåkare tycker jag att de är ganska jobbiga att köra offpist med. Var först inne på att skaffa komplement till dessa att ha i offpist men är kanske på väg att svänga över till att hitta en lite fetare skidare med rocker som gör offpiståkningen lite lättare/roligare men som samtidigt fungerari pisten. I pist gillar jag att stå på med mycket fart och skön carving. Har varit med kompisar i alperna och åkt senaste 3 åren och detta är årets stora skidupplevelse. Utöver detta blir det ett par vändor till Sälen med fru och barn. Valet av skida får ju helt klart störst betydelse när jag är i alperna och det kunde ju vara fint att inte behöva checka in 2 par lagg på planet, därav fundering på att hitta en bra kompromiss. Är er uppfattning att det ändå är värt att krångla med dubbla lagg eller går det att hitta en bra lösning. Har kikat på mantra och sr2 108 och skulle vilja få lite hjälp av er att sporta bergrppen lite mellan dessa 2 och samtidigt är jag öppen för andra alternativ som kan passa mina behov.

Jag är 180cm, väger 78kg, 37 år,

Tacksam för hjälp. Ställ gärna kompletterande frågor om det saknas lite info för att hjälpa mig i detta....

Ok tack. Varför bör jag kila på den istället för sr2 och mantra? Försöker hitta skillnad i egenskaper, karaktär, styrkor/svagheter osv

Tycker du ska bortse från sådana fantastiska inlägg där någon bara skriver namnet på den skida de åker på själva.
Salomon skidan är en mer lätthanterlig skida som är lite roligare också men otroligt kompetent. Jag själv är inget större fan av mantra/katana. Lite för styva och för mycket stora berg skida bara för min egen del.

Tjena!
är ute efter liknande skida!

har gjort en annan tråd men verkar vara lite folk som vill skriva där :/
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=92846

Men har också kollat på SR2 108, men just nu lutar det åt Line Sir Francis Bacon, verkar mycket lekfullare och roligare att åka på. Men har även siktet på lite smalare skidor, så ska följa denna tråd med :)

Hendryx PH 182
Grymma i preppad pist
Bra offpist, vårsnö, snöhögar, ja allt vad som bjuds på (inte bottenlöst puder naturligtvis)
En enligt mig otroligt bra allmountainskida, men tuffa mot smalbenen med sin bredd då pisten är hård (läs stenhård konstsnö pist) och inte lika krävande de "tuffare" HX modellerna. Voodon kommer tillbaka i år oxå vilket oxå är en midre "tuff" modell.
Nypreppade sviker dom dig aldrig, möjligtvis på ren blåis , men inte nyslipade, men det bettet varar bara ett par dagar.
Jag har tidigare kört Mantran, utan rocker, men PH:n är en helt annan dimension på bred allmountain carvingskida (110 mm bredd).
Katanan är naturlitvis oxå ett riktigt lok men betydligt "större" i beteendet.
8 FT är en "mjukis" i jämförelse med båda åvanstånde

Provåk så fort tillfälle ges
Skidan skall passa din åkstil och förmåga och kunna vara någat att utvecklas i
Och ett par är flera par för lite;)

//GC

Tackar, när ni pratar om lekfulla skidor menar ni då att de är mjuka, lätta att få in i sväng men detta på bekostnad av fartstabila skidor med grymt kantgrepp?

Har dålig erfarenhet av denna typ av skidor och har lite svårt att relatera till skillnader mot sånt man kört på vilket under senare år har varit tigershark 8ft som jag nämnde i mitt första inlägg. Skulle ni uppskatta att jag gör stora avkall i pisten med en sr2 108 vs nuvarande skida.

Ska kika på bacon-skidan, tack för tips

Tack goranc, ska kika på hendryx ph

Upplever ni att det är väsentligt mycket slitigare att gå från skär till skär på en skida på 100-110 under foten mot mina nuvarande 70? Gör rocker att du trots bredden kommer lättare in i sväng?

Inte lika snabba naturligtvis och absolut inte mjuka, men att tighta till svängarna är inga problem, benstyrkan är enda begränsningen.
Att susa nerför i 80-90 knyck på fullt skär är inga problem, faktiskt oavsett underlag (undantaget blåis)
Ingen metall i skidona men härligt stabila ändå
Det blir helt klart slitigare att kanta upp 110 mm än 70 då pisten är hård (det som många kallar isig)
Duck monteringen av bindningen kanske gör sitt till (i alla fall enligt reklamen) men jag vet inte
Hur sóm helst så åker man bäst på dessa skidor med lite mer "rättuppstånde" pjäxo, freeride.
Mer mittmonterade och behöver inget plöstryck för att initiera svängen, trycket mitt på skidan och det är bara att köra.
Lätt som en plätt:)

//GC

Men som jag sa tidigare
Provåk, Provåk, Provåk
Man kan skriva vad som helst och tycka vad som helst
Det finns grymmt många bra skidor (om du satsar på de som på stora sportkedjorna kallas avancerad/expert), men dom skall passa din åkstil och teknik.
Svårt att säga vad som är bäst, väldigt eget.
HX, (en egen klan) men det är grymma pistorienterade bredskidor, skall du bara ha ett par så är PH att föredra (tycker jag) andra föredrar 917 eller Funk eller nån annan, men det är väldigt personligt beroende på kraftinsats i åkningen.

//GC

Senast ändrad:
Jo det där med provåkning är ju önskvärt men svårt att få till. När jag åker i Sverige så är det uteslutande med familjen och då är det fullt upp med annat, vilket så klart är riktigt härligt. När jag är i alperna en långweekend med polarna så hinner man inte/vill inte prioritera att springa till någon uthyrning och stå i kö :)

Jag tänkte att jag via andras erfarenheter skulle kunna hamna hyfsat rätt och sedan prova mig fram lite med någon annan skida då och då utifrån det. Helt ok att byta igen om man hittar ännu bättre utifrån min åkstil och mina behov. Hittar jag nått jag upplever utan problem spöar nuvarande tigershark i pisten och samtidigt är riktigt bra offpist så vore det ju toppen att kunna lägga dem på blocket och köra på ett par skidor.

I fjol var jag ute sfter en fetare skida
Testade i trysil hela HX program av skidor förutom PH
Stöcklie, Elan och Völkl mm.
Den som var i klass med HX var Völkl V-werks RTM
Mitt val föll, efter denna inte på nått när uttömmande test, på dom jag inte provåkt HX PH
Ångrar inte för en sekund valtet
Efter första dagarna tyckte jag dock att det inte var som jag trodde, men efter en slipning av kanter så blev dom grymma.
I hård pist går dom som på räls (men kräver vassa kanter) för övrigt otroligt bredd i användningområde, från slöåkning, tuff körning i preppad pist till offpist och lössnö (Hade en fantastisk dag i Hemsedal i februari med 3 dm puder). Men det finns ju naturligtvis mycket mer chargiga skidor, men det är inte det jag tror du söker utifrån vad du ha i dag.
Är nog inga problem att sälja ett par HX på blocket eller forumet om ni inte blir överens

//GC

Tack. Har nu blivit väldigt sugen på Hendryx PH 182 :D har du kört på SR2 och har någon uppfattning om skillnad? Ang blocket som jag just kikat på så verkar det ju Hendryx PH 182 inte vara helt enkel att hitta beg.

Har nyss köpt ett par Armada JJs (13/14). Provade förra årets (12/13) och tyckte verkligen om de i både pist och puder. Och eftersom de inte ändrat något förutom kladdet/färgen på skidan på 7 år verkar det som det inte bara jag som är nöjd. Väldigt härlig i både pist och puder. DOCK tror jag att den lutar sig lite mer åt puderhållet om jag förstått det rätt. Därför skulle jag rekommendera Armada TST ist (har inte provat de, men de ska vara ungefär som JJs fast mer "All Mountain", rätta mig om jag har fel) . Har rätt bra koll på Aramadaskidorna i allmänhet, har bara kört på olika varianter av deras skidor senaste åren.

Tror TST skulle passa dig perfekt om du vill åka både pist och puder.

Ses i backen!

Alla HX är i grunden carvingskidor för pist med mer eller mindre (Rhino - Kobra) offpist förmåga. förutom Idiosynaptic som är ren OP.
Brukar vara bra andrahandsvärde på dom, finns ett par Cash på köp/sälj å dom är inte heller fel men fetare och mer OP, men i grunden riktigt bra i pist. Om du vågar gå på än fetar
Jag har en skidpolare som kör på dom (har själv testat oxå) med bravur i pist
Dom är lite större i svängen och lite tyngre att få upp på kant med sina 127 mm bredd men skäms inte för sig för det men blir än mer längre i från det du har i dag

//GC

Inte kört SR2 men se det som en "mesigar" version av HX, ungefär lika men mer åt OP och mindre pist/carving
Finns många i detta spann av skidor men jag tror (rätta mig om jag ha fel) att HX är de som är mest "pistiga" av de fetare.

/GC

Vad ska man tänka blir avkall i OP med HX då mot sr2. Innebär det att HX är mer vridstyva och ställer större krav på god teknik i OP?

Köp ett par nya PH med griffon då, det räcker långt och kostar inte mer än andra bra skidor på nån av sportkedjorna och har än så länge ett bra andrahandsvärde om du inte blir nöjd

/GC

Jag föredrar en skida som inte är mjuk bak och det är inte PH, har provat BC Nocta som jag inte tyckte om (hamnade i baksätet) men det är en smaksak jag åker 90% pist i alla former av förfall och OP när tillfälle ges.
Bredden är fullt tillräcklig och bär mina dryga 90 kg och övergången från att åka i pisten och sen ut i det OP är helt oprobematisk.

//GC

Ca 8500-9500 med griffon 13/16 är ju rätt saftigt mot drygt hälften för sr2 (hörde att xxl sport skulle få hem den igår för 5500 med någon salomonbindning) inte helt säker på att det stämmer, vad jag hört dock

HX 18m radie, mer som en fet pistskida som funkar utomordentligt utanför
SR2 OP skida som går hyfsat i pist
tror jag i all fall, utan att ha provat SR2

//GC

Annars finns ett par 917 demo, och då snackar vi breda skidor med pistprestanda i raceklassen:)
Bland det grymmaste du kan hitta, men troligen över din förmåga utifrån din beskrivning av ditt åkande

//GC

Ja 917 är nog inte det jag letar efter. Har ingen panik att hitta nya lagg, minst en månad till årets första åk :) dock bra att ha klart för sig vad man ska satsa på och sedan bevaka marknaden (både nytt o begagnat) och slå till när tillfället uppstår.

Vill du ha ett par HX så är det nog så illa att det handlar om att beställa i hyfsat god tid innan första åk
Byggs på åre skidfabrik efter bestllning, tar visserligen bara nån vecka, men ändå.
En månad går fort snart står du där utan det du vill ha:)
Jag tänker genomföra säsongspremiär nästa helg:)
//GC

Måste slå ett slag för Cmd.
The Wizard

Provåkte den på skidtestet i Tandådalen i våras där den var en av mina absoluta favoriter. I beskrivningen av skidan låter den väldigt mjuk men jag hade rejält kul i pisten på dem. Den enda skidan jag testade då som jag gillade mer var just HX Cash.

Jag måste ju säga att du har hittat två alternativ i varsin ände av skalan. Mantra som metalldämpad storsvängscarver med allmountainkvalitéer och R2 108 som lekfull BC jibber med godtagliga pistegenskaper. Frågan är väl vad du prioriterar. Av dessa två och som du ställde din ursprungliga fråga skulle jag säga Mantra rakt av.

Mantran har ju funnits med en tid nu och många andra kompetenta alternativ finns där ute. Mot vad du efterfrågar, om jag var dig skulle jag iaf titta närmare på Salomon Q105 istället för R2 108. Q105 svarar bättre mot vad du vill hitta på i pisten. Dessutom skulle jag föreslå en studie av Extrem Project 100 och Blizzard Cochise.

Senast ändrad:
Tack för synpunkten. Om mantra och q105 är vassare i pisten så skulle jag gärna höra lite tankar om vad jag kan förvänta mig i lössnö.

Även intressant att få en uppfattning mellan dessa och tigershark 8ft i pist kontra lössnö. Det är lite grann min referenspunkt just nu

Oj nu blir det mycket! Vilken ända ska jag börja i..? Okej, jag gör ett försök!

I pist så upplever du 8ft som kvickare och rappare så klart. Orsakerna är bl.a. smalare midja, avsevärt mer skärning både avseende radie och faktisk skärning i mm (differensen mellan genomsnittsbredd fram/bak och midjebredd), kortare längd, lägre totalvikt, lägre svingvikt m,m,. Om du är helt ovan något bredare friåkningsskidor kommer du att inledningsvis uppleva dem som sävligare. Sen kommer du att uppskatta dem för deras stabilitet.

Skillnaderna i lössnö, uppkörd snö, skräpsnö, tösnö, skare (med eller utan genomslag) mellan friåkningsskidor generellt och dina 8ft är rent ut sagt diametrala. Jag tycker inte ens du ska försöka jämföra dem. Skidor är kompromisser och det finns inte en som är bäst på allt. Många duger till mycket, men för varje typ av åkning finns ett antal som är bättre än genomsnittet. Rocker i fram- och/eller bakände gör också sitt till för att skilja din 8ft från en modern friåkningsskida. Rockern påverkar skidans karaktär vid in- och utgång ur sväng samt hur skidan lyfter i lösare snö och hur den hanterar skräpsnö utan att brättet dominerar skeendet som det gör på en ickerockad skida.

Visst går det att åka offpist med 8ft men, de mindre dimensionerna ger sämre bärighet i lös snö. Du behöver mer fart för att kunna komma upp på snön. I lägre farter måste du bryta upp dem i bakvikt för att inte sjunka som en sten. I lite flackare lössnöåkning innebär detta att det fort tar stopp med dina 8ft. Den avsevärda skärningen gör att skidan vid kantning tenderar att haka fast i underlaget i fram- och bakände. Önskvärt i pist men ger en bångstyrig upplevelse offpist.

Du säger att: "Jag kör idag på völkl racetider 8ft 168 i pisten men då jag inte är en van lössnöåkare tycker jag att de är ganska jobbiga att köra offpist med."
Tro mig, det tycker en van lössnöåkare också!!

En areamässigt större skida, d.v.s. bredare och längre, är tyngre i vikt och svingvikt men ändå mer lättmanövrerad i alla andra förhållanden än i justt pisten.

Mitt råd är att du skaffar en allround offpistskida av modeller som nämnts tidigare, men behåller dina 8ft för piståkning hemma i Sverige. Till alperna tar du bara med dig offpistskidorna. De repor du kör i pisten där är ändå av en annan karaktär än vad de är hemmavid. Större berg, längre nedfarter, mer varierande före är faktorer som talar till fördel för en stabilare skida med mindre skärning och längre skärningsradie.

I princip alla allmountainskidor i pryldatabasen här på FR med midjemått mellan 95 och 110mm (Sök t.ex. så här och prova oxå ändra inställningen till Fatskis med samma bredd) skulle vara ett bättre alternativ att ta med till alperna som enda skida än dina 8ft om du har de minsta offpistambitioner.

Senast ändrad:
Tack så väldigt mycket för all bra hjälp jag fårfrån er alla som tar er tid att skiva och hjälpa mig lite i rätt riktning här.

Xsoolx- tack för Väldigt utförligt och intressant svar. Låter ju som att Q105 kan vara ett jättebra alternativ till Mantra då. Kul också att få er uppfattning om dessa typer av skidor satta i relation till mina ft8 :)

Ska kika vidare på blizzard och extreme project 100 också. Vad skulle ni se som de största skillnaderna mellan Mantra och Q105 om man ska låta dem tävla mot varandra.

Blistergear brukar ha bra reviews tex http://blistergearreview.com/gear-reviews/2012-2013-salomon-rocker-2-108. Finns även quest 105/115, bacon mm. Mantra skall komma tror jag. Angående skillnaden Q105 och Mantra så har jag inte kört någon av dom men Mantran är väl biffigare, mindre rocker och traditionell montering medan Q105 är mer lik R108 med en mer central montering för en mer neutral åkställning. Är du van att åka på tigershark så är en gissning att mantran känns naturligare. Men det får du ta med en nypa salt, har som sagt varken kört Mantra eller Q105.
Men eftersom du egentligen inte vet vad du vill ha för typ av skida och inte vill testa så rekommenderar jag nog att köpa billigt, beg, fjolårsmodell eller åtminstone något prisvärt paket från tysken. Känner du att du har pengar över och vill sponsra svensk skidindustri är ju det kanon och då tycker jag både Hendryx och extrem gör jäkligt trevliga skidor, det lilla jag testat dom.

Jo ett par beg Mantra för runt 3000 papp kan ju vara rimligt och verkar ganska lätta att få tag på. Q105 skulle säkert passa mig bra också. Håller lite utkik även där. Nästa fundering är väl om jag ska köpa skidor som är ett par cm kortare än mig eller lite längre? Mantra ligger väl på 177 vs 184.

Som tidigare nämnts så har du hittat två skidor med tämligen olika karaktär. Salomon hade tidigare en skida som hette Sentinel https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/salomon/sentinel.html, likt Mantran en ngt bredare skida med god pistkaraktär och traditionell monteringspunkt. Skidor av den typen går givetvis att åka offpist med, men gör sig absolut bättre i pist och hårdare offpist än om det kommit en massa nysnö. Jämförelsevis så är R2 108 en jibbigare, lekfull skida med mer modern, centrerad montering som gör sig bäst på mjukare underlag och om det kommit nysnö men fungerar såklart att åka även på hårdare underlag. Om det nu skulle vara så att de här två skidorna är de enda alternativen så får du helt enkelt fundera över vad du prioriterar mest. Det låter på dig som att eftersom du har en renodlad pistskida så kommer du ffa ha glädje av denna skida på alpresorna och då hade jag definitivt gått på den bredare skidan.

Nu är det ju kanske lyckligtvis så att det finns fler alternativ och du har redan fått höra om Q105. R2-serien från salomon är de jibbiga mjuksnöskidorna med midja på 122 eller 108 och tip- och tailrocker. Q-serien däremot är skidor med en liknande tip-rockerprofil som R2, men är mkt plattare i tailen vilket ger bättre respons ifrån bakdelen av skidorna och gör dem bättre på hårt underlag. Kort och gott går dem väldigt bra i pist, men flyter klart bra tack vare rockerprofilen. Jag tycker det låter som att det är denna typ av skida som du borde kika på ist för skidor som R2.

Edit: Såg nu att du även funderade ang längd. På R2 108 eller Q105 så är det i mina ögon de långa längderna som gäller för dig, dvs 190 eller 188. Skidorma åks tämligen kort tack vare monteringspunkt och rockerprofil.

//Jens, tech-rep Salomon

Senast ändrad:
Tack, ja q105 känns mkt intressanta. Se det dock inte som att jag är låst vid de alternativ jag kommer in i denna tråd med. Jag har hela tiden varit öppen för era tips och förslag. Helt rätt att jag är oprecis i mina krav och att jag trevar mig fram lite. Inledningsvis var jag nog inne på skida som fungerade bra i lössnö, rent komplement nuvarande skidor. Hamnade dock ganska snabbt i andra tankar om hitta en skida som helt kunde ersätta mina nuvarande skidor. Detta efter att jag förstått hur bra dessa bredare rockerskidor presterar i pisten. Många skriver här om överraskade de blivit pisten.

Men som sagt, tipsa om annat, jag är inte låst vid nått speciellt :)

Vill tacka för bra hjälp, slog till på ett par mantra 2013 till slut. Nu hoppas jag att de ska uppfylla mina förväntningar så pass bra att jag kan köra dessa om enda skida. Förta test blir i mellandagarna!!

Tillbaka
Topp