Beslutsvånda

Beslutsvånda
Behöver hjälp med val av allmountain skida.
Står mellan völkl rtm 84 vilken jag blivit rekommenderad av personalen på TT-Sport i Drammen, och völkl mantra vilken jag själv läst om.
Orsaken till velandet är att jag på senaste turen till Österrike provade ett par allmountain skidor med bredare midja (100) än vad jag har på pistskidorna i dag (75) och blev förtjust i känslan.

Som sagt, vill ha ett par trygga, stabila skidor som funkar i och utanför pisten. Min stil är mera "storslalom" typen med långa svep i backen. Gillar hög fart med flyt.
Kantgrepp är viktigt, speciellt vid isiga förhållanden eller på eftermiddagen när det är uppkört i backen.
Har bra krut i benen så lite mer krävande skidor är inga problem. Kommer åka 60% pist, 40% Off.
Jag funderar på 177 cm långa dvs samma längd som jag själv.
Tacksam för tips/råd

Beslutsvånda
Enkelt! Som jag ser det är RTM 84 en pistskida medan Mantra är "allmountain". Som du beskriver dina önskemål är det Mantran som gäller av dessa två. Längden på skidan beror på din vikt och åkstil. Vill du köra stort och för bästa flyt i lössnö väljer du en längre skida. Föredrar du en lite mjukare och kvickare går du ned i längd.

/MM

Beslutsvånda
Håller med bergsmannen, men vill slänga in ett alternativ till.

Mantran är lätt och krispig, och för en hel dags speedcruising kan jag tänka mig att du saknar ett visst lugn i dem.
Utan att förlora mycket lätthet, men för att tjäna stabilitet föreslår jag årets Hendryx 917.

Tillbaka
Topp