Beställa boots från nätet?

milx_doo

Ny medlem
Har en liten fundering som jag hoppas kunna få hjälp med. Har funderat på att uppgradera mina boots i vinter och har kollat på 32 TM-TWO boots. Denna har jag inte kunnat hitta på någon svensk internetsajt, bara blue-tomato.com eller från USA som verkar aktuellt. Detta gör att jag inte kan testa bootsen, är det någon som har någon tidigare erfarenhet av dessa boots eller 32 i övrigt? Jag har storlek US 11 eller EUR 45 på mina nuvarande burton och på vanliga skor 44-45.

Jag tror nog att det är bäst att du provar dem innan du köper dem, visst finns det många som tycker dom är bra(32) men bara för det behöver du ju inte tycka det.

Sant. Jag skulle om dom fanns att testa. Alternativet är ju att beställa från blue-tomato och skicka tillbaka om dom inte passar men det känns ju som onödiga utgifter, bättre än att skicka tillbaka till USA dock.

Jag skulle aldrig i mit liv beställa boots från nätet! Boots och pjäxor skall köpas ifrån någon som kan! Rådfråga en duktig bootfitter!

Det du har på fötterna är de viktigaste i din utrustning och alla fötter är olika.
Om du inte har provat och vet exakt vad du ska ha ska du INTE, köpa från nätet eller från andra okunniga.

Ede sa:
Jag skulle aldrig i mit liv beställa boots från nätet! Boots och pjäxor skall köpas ifrån någon som kan! Rådfråga en duktig bootfitter!

Det du har på fötterna är de viktigaste i din utrustning och alla fötter är olika.
Om du inte har provat och vet exakt vad du ska ha ska du INTE, köpa från nätet eller från andra okunniga.
Jag håller med.... iaf till viss del. Man måste prova boots så man hittar några som passar bra och känns bra.
Däremot vet i fan om jag tycker man måste köpa av en bra "boot fitter". Har för övrigt aldrig hört talas om en sådan titel =P. Men prova tills du hittar något som känns bra säger jag.

One Off på Söder i Sthlm har dem i butik, om du har vägarna förbi. De kan säkert lösa att skicka dem också.
Dessutom är ju en stor del av grejjen med 32-dojjor att du kan formgjuta dem. Det ska du nog inte göra själv.
Alternativet är förstås att skita i det, 32 säger ju tillomed själva att om du inte åker SÅ jävla mycket behöver du inte gjuta.

Jag har provat andra modeller av 32 och jag upplever att de är likadana storleksmässigt mot Burton, att en US11 Burton är samma storlek som 32. 32 är lite bredare och vi nordbor har oftast lite bredare fötter så de funkar med största sannolikhet på dig, om du är av nordisk avel förstås.

Tack Kaskar, det lät mycket bra. Ringde till One Off och dom sa att dom hade i mängder så ska nog åka upp dit snart och testa :)

Om du har provat och vet exakt vilken du ska ha så är det bara o köra. Testade ett par 32 Lashed ordentligt i butik sen beställde jag bara exakt den booten från nätet. Sparade 700-800 spänn!

Det går förstås att göra så och man sparar lite pengar. Men gör tillräckligt många det, så kommer det ju snart inte finnas något ställe där du kan prova sakerna. Elakt att fista sin lokale handlare så

Om du hittat det du vill ha så varför inte prova att pruta lite, om du ska köpa något annat fråga om du kanske kan få paketpris, fråga om de kan slänga med några strumpor eller annat kul. Prislappen behöver inte alls vara slutpriset.

Plus att om nåt pajjar kan du knalla tillbaka till affären, ska du skicka tillbaka nåt till en blå tomat eller liknande får du knappast samma fraktpris som återförsäljaren, de tar längre tid etc.

Har köpt boots både i butik och på nätet, bootsen jag köpte i butik fick jag kramp i fötterna efter någon timmes åkning. Bootsen jag köpte på nätet som faktiskt var ett par 32 TM-TWO har funkat mycket bättre. Visst kan man stå i en butik och prova varje sko fyra timmar men de kommer inte vara samma sak som en skit kall isig dag i backen iaf.:P

Kaskar sa:
Plus att om nåt pajjar kan du knalla tillbaka till affären, ska du skicka tillbaka nåt till en blå tomat eller liknande får du knappast samma fraktpris som återförsäljaren, de tar längre tid etc.
Om något "pajjar" alltså går sönder så att du måste reklamera ska du, konsumenten, inte stå för frakten.
Troligtvis kommer du behöva lägga ute pengar så länge men du ska få tillbaka dessa.

Var på OneOff idag och testade bootsen. Stört sköna med mycket utrymme för tårna även fast jag har breda fötter. Ganska hård boot, kändes extremt annorlunda emot mina tidigare Moto. Tyvärr hade dom inte färgen jag letade efter så ska beställa på nätet ändå men nu vet jag åtminstonde storleken :) Tack för alla grymma svar!

Lånar tråden lite.

Jag har testat ett par Ruler idag och de satt jäkligt bra. Enda problemet är att jag hört så många som klagat på deras "SpeedZone Lacing", att trycket lättas efter någon timmes åkande.
Jag har funderat på någon 32 men eftersom jag bor i Skåne så finns det ingen möjlighet att testa någon av deras pjuck. Får bli en chansning och beställa på nätet, medan det fortfarande finns tid.

Så nu undrar jag, vilken sko är "mest lik" ruler, samt i samma prisklass? Åker inte jättemkt i park men det händer. Har haft ett par moto tidigare men känner att det är dags att uppgradera. Hur är prospect?

Tack för svar

Min erfarenhet av SpeedZone är att det tagit ca 2 sec att dra åt snörena lite hårdare ifall man skulle ha problem med att dom blir lösare efter några timmars åkning...

Jiv sa:
Min erfarenhet av SpeedZone är att det tagit ca 2 sec att dra åt snörena lite hårdare ifall man skulle ha problem med att dom blir lösare efter några timmars åkning...
Okej..händer det ofta? Har hört många klaga på den typen av snörning bara.

Hade ett par Burton med SpeedZone innan jag köpte mina nuvarande boots, och jag kan inte påstå att jag var tvungen att dra åt speciellt ofta... Någon gång per dag kanske, det var absolut inget som påverkade min åkning.

Juicefson sa:
Lånar tråden lite.

Jag har testat ett par Ruler idag och de satt jäkligt bra. Enda problemet är att jag hört så många som klagat på deras "SpeedZone Lacing", att trycket lättas efter någon timmes åkande.
Jag har funderat på någon 32 men eftersom jag bor i Skåne så finns det ingen möjlighet att testa någon av deras pjuck. Får bli en chansning och beställa på nätet, medan det fortfarande finns tid.

Så nu undrar jag, vilken sko är "mest lik" ruler, samt i samma prisklass? Åker inte jättemkt i park men det händer. Har haft ett par moto tidigare men känner att det är dags att uppgradera. Hur är prospect?

Tack för svar
Du kan snöra på ett lite annorlunda sätt så har du samma snörning hela dagen utan att knyta om. Jag vet inte hur jag ska beskriva men istället för att korsa över foten och dra direkt till fållorna så korsar du även snörningen på mitten. Provade detta efter jag såg något youtubeklipp jag nu inte hittar igen och detta gör att du får en snörning som håller hela dagen. Jag har då inte haft något problem alls med hur mina skor suttit på foten. Jag kan spela in en film hur jag snörar om det är av intresse?

Mvh
Peter

Skulle helst prova dom på nån butik som kan det där med pjux, och sen beställa exakt samma modell på typ sport-conrad eller nåt.

Edit: *Boots. Såg precis att det var snowboardboots du snackade om

Senast ändrad:
sCaz sa:
Juicefson sa:
Lånar tråden lite.

Jag har testat ett par Ruler idag och de satt jäkligt bra. Enda problemet är att jag hört så många som klagat på deras \"SpeedZone Lacing\", att trycket lättas efter någon timmes åkande.

Så nu undrar jag, vilken sko är \"mest lik\" ruler, samt i samma prisklass? Åker inte jättemkt i park men det händer. Har haft ett par moto tidigare men känner att det är dags att uppgradera. Hur är prospect?

Tack för svar
Du kan snöra på ett lite annorlunda sätt så har du samma snörning hela dagen utan att knyta om. Jag vet inte hur jag ska beskriva men istället för att korsa över foten och dra direkt till fållorna så korsar du även snörningen på mitten. Provade detta efter jag såg något youtubeklipp jag nu inte hittar igen och detta gör att du får en snörning som håller hela dagen. Jag har då inte haft något problem alls med hur mina skor suttit på foten. Jag kan spela in en film hur jag snörar om det är av intresse?

Mvh
Peter
Tjena Peter.

Tack för erbjudandet! Jag har dock redan beställt ett par 32 lashed med vanlig snörning. Dock kan det kanske vara av intresse för någon med Speedzone lacing?

Mvh

Max

Juicefson sa:
sCaz sa:
Juicefson sa:
Lånar tråden lite.

Jag har testat ett par Ruler idag och de satt jäkligt bra. Enda problemet är att jag hört så många som klagat på deras \"SpeedZone Lacing\", att trycket lättas efter någon timmes åkande.

Så nu undrar jag, vilken sko är \"mest lik\" ruler, samt i samma prisklass? Åker inte jättemkt i park men det händer. Har haft ett par moto tidigare men känner att det är dags att uppgradera. Hur är prospect?

Tack för svar

Mvh
Peter
Tjena Peter.

Tack för erbjudandet! Jag har dock redan beställt ett par 32 lashed med vanlig snörning. Dock kan det kanske vara av intresse för någon med Speedzone lacing?

Mvh

Max
Tja!

Jag har också vanlig snörning. Jag snörar bara på ett anorlunda sätt som får snörena att löpa i varandra i mitten. Fungerar ypperligt och går fort och enkelt att snöra! Kom precis på nu när jag skriver att jag snörat mina kängor på samma vis längst upp :-)

Tjoa om jag ska kasta upp en video..

Mvh //Peter

EDIT:
Hittade en video på nätet, det kanske är så att alla snörar så här förutom dom jag träffat på? :-)

1:17 in i videon ser man hur han/jag snörar. Jag har inte knutit om skorna någon gång efter jag började snöra sådär iallafall..

Senast ändrad:
Juicefson sa:
Lånar tråden lite.

Tack för svar
32 Lashed är liite styvare men ganska lik Ruler. 32 har lite annorlunda fästning av speedlaces än Burton. På 32 klickar man fast snörena jämfört med Burton där man drar in dem i en skåra för att hålla fast dem. Så 32 borde inte släppa lika "lätt" om ordet tillåts

Tillbaka
Topp