Beställning från USA

hecate

Ny medlem
Beställning från USA
Hej!
Jag funderar på att göra en beställning från USA då min ekonomi inte är direkt stabil. Jag ska köpa Nya boots och gogglar och funderar på att göra detta på www.dogfunk.com
Någon som beställt där ifrån. dom har sjuuuuuka priser och frakten ligger på 38 dollar till sverige.
Mycket tacksam för svar.

Martin

Beställning från USA
inte säkert att de behövs.. maila företaget o be dom klippa bort lapparna samt lägga typ ett par strumpor i bootsen.. då bukar man inte behöva tulla för det... då ses sakerna som använda... det gjorde jag när vi beställde jackor o sånt från USA

Beställning från USA
Hur funkar det där egentligen?
Känns som att man ibland får tulla och ibland inte?

Vad ska man be dom skriva på paktet för att definitivt slippa?

Beställning från USA
Finns dom som åker dit för det, så det är ju kanske nått att tänka på i alla fall, och det man skriver tex här på freeride kan ju bli bevismaterial dessutom.. Liten risk kanske, men jaja

Beställning från USA
Ja det klart man får vara medveten om risken om man nu är sugen på att göra ett försök. Och visst är det även lämpligt att vara lite smart i vad man säger och var.

Antar att det innebär att vi släpper ämnet nu....

Beställning från USA
kolla in rei.com också

jag köpte en Red hjälm där för $50 + $19 frakt

samma kostar på dogfunk $80 exkl. frakt!

Beställning från USA
Släppa en disskution om det ända som hindrar oss privatpersoner ifrån att utnyttja det "globala samhället" eller vad vi skall kalla det, fullt ut? Höj gränsen för privatimport utan tull osv till 1000-1500 säger jag...
Men eftersom det inte kommer hända inom den närmaste framtiden så tänker jag fortsätta som jag gör, att be de ställen där jag handlar att skriva ner värdet på paketen. Ibland funkar det och ibland inte.
Att det är ett lagbrott att försöka ducka för avgifterna som det sägs högre upp här, det kan säkert stämma men för att råka ut för nått sånt måste nån extremt nitisk människa driva på det hela. I alla andra fall så får du ett brev ifrån Arlanda Utrikes avd. som säger att du skall skicka en orderbekräftelse på vad paketet innehåller. Sen så kollar de att det stämmer, skickar ut paketet och så får du betala 25% på värdet på Posten innan du får ut dina grejer.

Beställning från USA
Ett alternativ är ju förstås att skriva ett lägre värde på grejerna, om man åker på momsen så blir det ju iallafall en lägre summa.

Jag har beställt en del prylar från utlandet, men jag har aldrig behövt betala någon moms eller tull. Hur kommer det sig egentligen? I såna fall ska man väl anmäla till tullverket antar jag, men vem gör det.. och varför (förutom den uppenbara laglydiga anledninge)?

Har för mig att någon sa till mig någon gång att man kunde skriva att paketet innehåll någonting som man inte behöver betala extra för, men jag minns inte var det var... vet inte om det stämmer för som jag förstår det måste man betala moms för allt över ett visst värde...

Beställning från USA
Jag har tänkt att beställa ett par Forum Kicker boots och ett par Anon gogglar. Inkl frakt går detta på ca 1600kr. sjuuukt billigt. om vi säger att jag e tvungen att betala 25% måms på detta så blir priset 2000:-
Alltså lik förbannat jääävligt mycket billigare än i Swe

Beställning från USA
Att beställa från USA är bra. Ofta hittar man saker som inte finns i svenska sportbutiker. Jag köpte en Giro-hjälm för 39 dollar. Måste dock instämma i att tullen kan vara jäkligt hård. Ofta blir försändelsen flera veckor fördröjd pga slöa tullare som sitter och fulhåller på grejerna i onödan..
Lägg alltid på momsen och 3 extra veckors leverans i ditt mindset så att du inte blir besviken...

Beställning från USA
det borde inte vara några problem...men har för mig att för ett tag sen så var det en gammal tant som hade köpt en diamant utomlands...värd några kroner...men hon hade inte behövt tulla...men hon hade dåligt samvete och frågade länstyrelsen vad hon skulle göra...(hon ville tulla för den) dom sa...prata med tullverket...det hela slutade med att hon blev åtalad för smuggling! och fick pröjsa en del i skadestånd osv...

så ibland så lönar det sig inte att vara ärlig!

"Skiing without dope is like showering without soap"

Beställning från USA
Tänk på att paketet är försäkrat till det värdet som står angivet på det. Om dina prylar blir skadade i transporten eller försvinner får du alltså bara ersättning baserat på det värdet som står på paketet, oavsett vad du betalat för det.

Kolla web-shoppar inom EU (Tyskland, England), det blir mindre strul så. Jag misstänker att garanti-ärenden också är betydligt enklare att hantera om du håller dig inom EU.

Beställning från USA
ah men bra pris är bra pris. kan vara värt om det man får pynta typ 3000 mindre för en bräda från usa.

ett tips har varit att skriva att det är en gåva i pakäätät.

skriva ner värdet är som sagt dumt som Peter K säger.

jävlaimportmeckhelvete. vi vill ju bara materialsporta och vara glada. materialsport borde vara skattefritt....

Beställning från USA
mm.. risk att man sumpar allt ifall skiten pajjar... men asså... de ska inte vara några problem att beställa från usa.. det brular de inte vara... det ända brukar väl va att dom ringer upp o kollar lite om adresser o shitt men brukar inte va nått me de.. jag skulle satsa på USA om de e så pass mycket billigare

Beställning från USA
har en vän här hemma som beställer bil grejjer från usa, fälgar, motor delar, styling paket.. han har än så länge inte haft några som helst problem med något, tar lite tid men det får man ju räkna med.. är ju ändå på andra sidan den stora sjön..
men att skriva ner värdet tror jag inte på, bara korkat om det går sönder som någon sa ovan..

Beställning från USA
mm, tullen är väl egentligen inte känd för att vara den mest effektiva. känner inte någon som hittils behövt skatta etc. för sina saker från usa. som Henrik sa. det tar ju lite tid men det får man väl ha överseende med.. beror ju också på vad man beställer.. beställde en tröjja från staterna för ett tag sen. tog totalt en vecka att få hem den. ingen skatt eller tull behövde betalas på den. så tror man kan va rätt lugn ändå.. slappa tullare som dricker kaffe e väl inte så farliga :D

Beställning från USA
Jag åkte på att betala för en kamera en gång, tror jag beställde från från Österrike eller Italien. Det var lite grinigt. Hämtade ut den på posten, hade betalat med kort på nätet, men fick hosta upp en bra slant för att få ut paket. Grinigt.

Så det händer väl, även om det uppenbarligen är ovanligt.

En polare beställden en iPod billigt någonstans, och de skrev på paketet att den var en gåva för då skulle tydligen kolla... gjorde dom inte heller den gången, vad det nu berodde på..

Tillbaka
Topp