Bil i Kanada?

Amelin

Medlem
Bil i Kanada?
Tjeeena!
Jag och två kompisar ska säsonga i Revelstoke i vinter och vi är sugna på att skaffa en bil att köra runt i under tiden vi är där. Undrar lite hur man ska gå tillväga med sitt körkort, försäkring osv.
Har förstått det som att man bara får använda sitt svenska körkort i 90 dagar från ankomst, vad gör man sen?
Om någon därute har erfarenhet med detta så får ni jättegärna dela med er av era tips, hur man gör och så vidare.
Tack på förhand!

Bil i Kanada?
Tja!
Skaffa ett internationellt körkort här i Sverige och ta med. Går att välja 1 års eller 3 års Sen är det bara att köpa bil och gå in till ett "incurance company" och försäkra den. Kostade ca. 1000 i månaden för mig när jag var där 2019. Om ni ska åka runt en del rekommenderar jag starkt kickinghorse såklart men även Fernie och Castlemountain. Lycka till!

Bil i Kanada?
Jag hade internationellt kort när jag var där för tio plus år sedan. Bil är bäst att köpa en riktig skithög som är ”road worthy” på plats. Jag har köpt bil en gång i Vancouver och en gång i Calgary båda har dött efter första månaden. Efter det har jag köpt bilar av mekargubbar i Golden, de har alltid hållit hela vintern. Finns säkert några gubbar i revelstoke med lite äldre bilar till salu.

Ett tips är att gå in på typ Ford och fråga om de känner till någon som har det ni letar efter(alla vill väl ha en Bronco :) ).
Kanadensare är super hjälpsamma och hjälper ofta till med allt och lite till.

Bil i Kanada?
Jag hade internationellt kort när jag var där för tio plus år sedan. Bil är bäst att köpa en riktig skithög som är ”road worthy” på plats. Jag har köpt bil en gång i Vancouver och en gång i Calgary båda har dött efter första månaden. Efter det har jag köpt bilar av mekargubbar i Golden, de har alltid hållit hela vintern. Finns säkert några gubbar i revelstoke med lite äldre bilar till salu.

Ett tips är att gå in på typ Ford och fråga om de känner till någon som har det ni letar efter(alla vill väl ha en Bronco :) ).
Kanadensare är super hjälpsamma och hjälper ofta till med allt och lite till.
Super, tack! Det ska vi pröva :)

Bil i Kanada?
Köpte en bil i Fernie när jag var där för 2 år sen, men mitt pro tip skulle vara att köpa bil i Alberta då försäkringen är billigare i den staten än i BC. Vidare så hade jag också sagt att 4-WD är så gott som ett krav.

Bil i Kanada?
Hej köp inte bil i Alberta det är mycket krångligare med försäkring och svenskt körkort, det här med 90 dagar är inte så allvarligt, blev stannad efter 16 månader och var inga problem med varken körkort eller försäkring

Bil i Kanada?
Hej köp inte bil i Alberta det är mycket krångligare med försäkring och svenskt körkort, det här med 90 dagar är inte så allvarligt, blev stannad efter 16 månader och var inga problem med varken körkort eller försäkring
Efter att ha varit med om båda så hade jag tagit AB över BC asså, tyckte inte det var så stor skillnad.

Tillbaka
Topp