Bil mellan Courmayeur och St Foy Tarentaise?

Viotti

Medlem
Hej,

Planerar att åka till Courmayeur, men skulle gärna ta en dag i St Foy också.

Är det möjligt att ta sig från Courmayeur till St Foy via La Thuile (väg SS26), La Rosiere (väg D1090) och sedan till St Foy (väg D902)? Det skulle innebära närmaste vägen enligt kartan.

Men när jag söker efter vägbeskrivning mellan orterna verkar det däremot som om man behöver åka via Chamonix, Megeve osv. Är det för att ett eller flera pass är avstängda vintertid på vägen som går via La Thuile?

Om det förstnämnda alternativet fungerar, hur lång tid tar sträckan med bil?

Sitter inte la thuile ihop med st.foy? bara och shredda över. Och sen inte glömma "sista" liften :)

La Thuile sitter ihop med La Rosiere om jag inte minns fel, Petit St Bernard är def stängt vintertid. Chamonix-Alberville-Bourg Sainte Maurice-> Sainte Foy - 3h kanske. Skulle säga att det är rimligare att ta en dag i Cervinia om du vill till något annat ställe, då har du åtminstone autostrada och 130km/h+.

Tack för svar.

Smurfen: misstänkte att det var så, tack för bekräftelse. St Foy får sparas till en annat tillfälle. Har du eller någon annan tips på någon mindre ort med bra offpistmöjligheter i närheten av Geneve och/eller Courmayeur? Cervinia är säkert bra, men jag skulle vilja ta mig till en mindre ort där inte all snö blir uppåkt direkt.

Hej
Gör en kul roadtrip av det hela.
Ställ bilen i La Thuile. Skida i området sluta dagen i La Rosiere. Taxi till St Foy. Ta in på La Monal i byn St Foy , ett av alpernas trevligaste skidhotell, nästa morgon skidbussen upp till skidområdet. Ta ett par åk i området under dagen, det finns rejäla offpiståk i området. Knata upp på Foglietta ca 1 timme åk en gigantisk baksida ner La Masure tror jag byn heter. Kolla lavinfaran! Taxi till La Rosiere tar kanske en kvart. Tillbaka genom La Rosiere och La Thuille. Voila.
Ett ännu häftigare alternativ.
Heli från La Thuile upp till glaciären mot Frankrike. skida ner mot St Foy. Ett åk på mer än 1000m fallhöjd taxi till La Monal. Detta är en av klassikerna i området som körs av många Franska guider. Resten samma som alternativ 1.
Kul med litet drömmar.
Lycka till

Senast ändrad:
Cervinia/zermatt är fint men stort och mycket på glaciär. Om du orkar så ta dig till Gressoney/Alagna. Lite längre men om det finns snö så har man bra åkning ganska länge. Beror lite på när du planerar att åka ner. Det är inte som baksidan av St Foy - Vallon de Mercuel till La Masure som gubbfan pratar om, där det går att åka ospårat veckor efter snöfall. Instegen är lite branta men grym åkning. Finns några andra vändor åt Tignes hållet också men de kräver nästan en bil parkerad och bra koll på läget.

I närheten av Geneve så har du ju hela alperna! Mycket bra åkning men osäker på mindre ställen, Samoëns kanske?!

Gubbfan: låter som en kul grej att göra! Inte helt otänkbart att det blir av.

Det låter på er som om St Foy inte ska missas om snöläget är bra!

Har hittat en del mindre orter nära Geneve, t ex Le Grand Bornand, Chatal och Saint Gervais. Däremot ligger de på en relativt låg höjd. Vi får se, jag får hålla det öppet vad som sker de där dagarna.

Tack för hjälp!

St Foy är ett sjukt bra alternativ till Val'd om det inte snöat på ett tag. Mest ryssar och britter som bara plöjer pist där vilket gör baksidorna och turåken relativt rena även en tid efter snöfall. Kan rekommendera att bo hos Michel (pratar bara franska och spanska, stället heter Chez Michel) i La Masure om du ska dit och har bil. Michel är bergsguide i Val'd och Tignes vilket gör frukosten på hans loft ganska informativa...

Hoppas att du hittar nåt bra!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp