Bilhyra Calgary

ulno7633

Ny medlem
Bilhyra Calgary
Någon som vet om det funkar med en att hyra en vanlig bil (sedan/kombi) i Calgary för att köra runt, eller måste man hyra en SUV? Jag förstår att en SUV är bättre, men de gånger jag har åkt bil så ha vägarna sett ut att vara i bra skick, så man kanske kan spara ett par tusen i bilhyra.

Vidare tar jag tacksam emot tips på vilken biluthyrare som är billigast. Är det Rent a wreck?

Bilhyra Calgary
Tjaba,

Kan väl säga att "dom lärda tvistar om detta.."

jag har precis hyrt en bil i Calgary, hyrde från Avis, blev den enda modell dom kunde garantera med fyrhjulsdrift, dvs någon form av SUV. Dom kan ju (som du kanske redan vet ej hyra ut med vinterdäck). Blev dock inte billigt..

Pratade med en tjejkompis som bor i Whistler, hon tyckte inte att jag var klok i skallen som skulle köra dom vägarna överhuvudtaget, medans andra kompisar som kört där hävdar att det är hur lugnt som helst och att Kanadensarna är duktiga på vinterväghållning.

Lycka till!

Bilhyra Calgary
Hyrde en "compact" från Hertz i 2 veckor för några år sedan. Fick en 4 dörrars Nissan med retarderad automatlåda, 250 häst, framhjulsdrift och dubbfria M+S-däck men dte var inte så mycket snowanpassning på dem. Körde Calgary-Kicking horse-Golden-Fernie-Castle mountain-Calgary och överlevde. Hade en del problem på parkeringar osv men inte ute på vägarna. Växellådan var ett del av problemet helt klart men de dubbfria däcken var sisådär också. Jag är inte världens bästa förare heller ska tilläggas.

Bilhyra Calgary
Ska man bara köra runt i Calgary så funkar en 240 med blankslitna sommardäck. ;)

Har du tänkt köra runt bland bergspassen så blir det dock en helt annan sak. Allt handlar om hur, när och varför du kör. Måste du köra genom passen varje dag är en bra fråga att ställa sig. Jag körde Rogers Pass i princip varje dag under 3 veckor i vintras och väglaget var allt från torrt till den vidrigaste snömodden och halkan man kan tänka sig. Var ganska skönt med 4WD då.

Ska du bara vara vid en resort och kan välja vilka dagar du vill köra genom passen så duger vilken bil som helst. Har du ingen möjlighet att välja när du vill köra så skulle jag rekommendera 4WD alla gånger.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp