Billig familjeresa till Europeisk skidanläggning?

skidmannen

Aktiv medlem
Håller på att planera familjens fjällresa. Det blir rätt så dyrt, även om man väljer bort lyxstugor, Åre och sportlovsveckan. En vecka i Lofsdalen landar lätt på 8000:- för en familj, utan mat, skidskola, skidhyra och övriga nöjen. [Liftkort (2 vuxna 5 dagar) 2500:- Stuga 4000:- Bil 1500:-], och de flesta ställen är lika dyra eller dyrare, i alla fall om det ska gå att få nån "vuxenåkning" att tala om. Och Lofsdalen är inte jättehäftigt...

För 3 år sen åkte jag en vecka till Alagna med några kompisar. Vi är alla trötta medelålders män med fast månadslön, men testade ändå att göra det så billigt som möjligt, bara för att återuppliva gamla minnen. Liten dieselbil och sträckkörning+hyrd liten lägenhet. Totalpriset från Stockholm blev 6000:-/person, med liftkort, boende och mat. Går det att hitta på nåt liknande med familj och småbarn? Sträckkörningen går bort, det får bli flyg + hyrbil eller annan transfer. Erfarenheter och budgetar emotages tacksamt!

En alpresa från sverige med familjen brukar tära mer på kontot än vad en resa till fjällen gör,, liftkorten är i de flesta fall dyrare, hur gamla är barnen? i sverige och norge betalar man ju inget om de är under skolålder, samt att ungdoms/studerande rabatten är generösare, att åka med kompisar i en bil är billigt om man delar reskostnaden, en familj betalar ju från samma budget, att flyga lågpris (Ryanair tex) jo det kan bli billigt, men sist jag flög från frankrike till Norge fick jag betala 80 Euro bara för att få med mina egna skidor, när mina barn var små och jag bodde kvar i Sverige så åkte vi mycket skidor både i alperna och i fjällen ( sverige och Norge ) klart dyrast var alperna, och vi försökte ALLTID komma så billigt undan som möjligt på våra skidresor för att ha råd att åka så mycket som möjligt. Billigast var för oss var Hemsedal i egen bil, fullpackad med mat hemifrån under lågsäsong, dvs jan eller efter påsklov. vi hade även mkt prisvärda resor till Björkliden med tåg, att åka nattåg med barn är jättemysigt, och Björkliden bjuder på bra skidåkning, man kan ju även bo i Rikgränsen,

Prisexempel v 4 i min 3 bäddslägenhet ski in ski out Björnrike (går att bo 4) Själlvhushåll.
Boende 2200.
Liftkort 2 pers.2410, billigare vid köp över nätet 5 dagar.
Resa 100 mil tur o retur 0,6 liter milen 14 kr litern=840 kr (Stockholm)

Liftkortet gäller på Vemdalsskalet Björnrike och Klövsjö.

Senast ändrad:
Jag tror det faller på att du inte vill köra ner.

Funkar annars bra att ta bilen tycker jag. 22-färjan från Trelleborg som är framme 02:45 i Sassnitz, sen lugn färd ner genom Tyskland där större delen av bilen sover. München vid 11-tiden och alperna vid strax efter 12 utan att stressa. Inte ens nära övernattningsbehov förutom på färjan då.

Ortsval lämpligen lite österut i Österrike, lite off. Typ Dachstein med omnejd eller nåt. Schneebärenland kanske om det är barn inblandade. Vad skulle detta kosta... Jag gör ett överslag:

Färja: 1500 SEK
Bränsle: 2000 SEK (240 mil, 0.55l/mil, 14 kr/liter)
Boende: 10-12 euro per skalle och natt. 7 nätter, 4 pers = 3000 SEK

Totalt 6500 SEK plus liftkort, bilslitage och mat.

Liftkort: 5100kr för två vuxna och två barn 6 dagar.
Mat: Billigare än hemma -> ingen merkostnad.

MarkusO: Jo, det är det där med körningen. Visserligen har jag svärmor i Helsingborg, men men, det är ändå långt. Nästan som till Ålesund. Ska man åka från Mälardalen får man lägga på 100 mil till. Så totalkostnaden hamnar kanske runt 12.000-13.000. Inte så farligt, men jobbig bilresa. Och klart dyrare än Sverige.
Alpinbutik: Intressant. Men just nu verkar det som att en familj till ska med, får se vad som händer.
Onlytelemark: Jo, Riksgränsen och Björklien går ju att få till billigt och relativt smärtfritt. Där går det t.o.m att hitta bra åkning ibland. Har lobbat för det, men andra familjen tycker att det är för långt... Själv gillar jag nattåg. En klar nackdel är att säsongen börjar så sent. Hemsedal, hmm, det har blivit Skistar nu, så priserna borde vara därefter. Ska kolla upp det, har inte varit där på 15 år.
Har våldgästat släkten i Åretrakten 3 år i rad, så det gör vi nog i år igen. Fast kanske inte flera veckor, och man kan ju inte bara ha EN skidsemester!

6 liter/100 km låter lågt räknat för en bil med fyra personer och fullastad med skidutrustning, en takbox gör mer än vad man tror. Risken är att man räknar på glädjesiffror, speciellt med tanke på att Autobahn lätt drar upp förbrukningen ;)

Har ni tittat på bussresor? Det finns billiga alternativ som passar bra för barnfamiljer och är ett lämpligt alternativ om man åker två eller flera familjer. Oftast ingår allt utom lunch, så totalkostnaden blir inte så hög även om man väljer ett alternativ för mellan fem- och sextusen per person.

Tompan14 sa:
6 liter/100 km låter lågt räknat för en bil med fyra personer och fullastad med skidutrustning.
Håller man igen lite med en vanlig 120-grammare är det ingen glädjesiffra alls. Du får köra som en vilde om du ska gå över 0.6.

Tompan14 sa:
6 liter/100 km låter lågt räknat för en bil med fyra personer och fullastad med skidutrustning, en takbox gör mer än vad man tror. Risken är att man räknar på glädjesiffror, speciellt med tanke på att Autobahn lätt drar upp förbrukningen ;)

Har ni tittat på bussresor? Det finns billiga alternativ som passar bra för barnfamiljer och är ett lämpligt alternativ om man åker två eller flera familjer. Oftast ingår allt utom lunch, så totalkostnaden blir inte så hög även om man väljer ett alternativ för mellan fem- och sextusen per person.
En skapligt modern diesel går du definitivt inte över 0,60. Sen om man har en V70 med stor turbobensinmotor eller en SUV med 4,2-liters V8 och därmed redan vid inköpet accepterar en ständig miljöavgift per mil så får man ju skylla sig själv.

Ska det bli billigt så tror jag att man får lägga charterresor åt sidan. Det är alltid dyrare enligt min erfarenhet.
Billigast blir som sagt innan att åka bil ner. Åker man ett gäng grabbar ner så är det snart gjort, men med barn blir det segt kan jag tänka mig. Iofs enligt MarkusO:s förslag så är ni i princip neråt München innan barnen vaknar. Den nattfärjan är det i särklass bästa alternativet för bilresor till alperna. Jag åker själv från ostkusten normalt sett och har runt 45 mil ner i Sverige till färjan, och jag tycker iaf inte att det känns speciellt jobbigt då. Man ställer in sig på en lång resa helt enkelt.

Hyrbil kostar en slant, men är billigare i Europa än i Sverige. För en liten, men ändå acceptabel bil skulle jag tro att ni får betala runt 3000kr för en vecka, utan självriskreducering (som kostar typ 50 euro per dag(!) extra senast jag kollade med Hertz). Jag flyger väldigt mycket ner till alperna, eftersom min flickvän bor där. Som det ser ut nu är RyanAir oslagbara när det gäller pris om man har tur och bokar vid rätt tillfälle. Måste man inte spika vissa datum, utan är flexibel så kan det bli riktigt billigt. Bokar man sent och är tvungen att åka vissa tider så kan det å andra sidan även bli riktigt dyrt. Alternativen, som Norweigian, SAS, osv är mer stabila i pris, men också betydligt dyrare än Ryan om man tittar på Ryans lågprisbiljetter. Ser jag på mitt snittpris för alpflyg så brukar det landa på mellan 700 och 1200 kanske per resa. Sen tillkommer skidfrakt med 800kr per skidfodral och runt 300kr per resväska. För en familj går det definitivt att klara sig undan med två fodral. Kanske tom ett, om frugan har små skidor och barnen har riktigt små grejor. Speciellt om skidorna har systembindningar så att man kan ta bort bindningarna och lägga dom i väskan.

Totalt sett tror jag att ett flygpaket för fyra pers kommer att kosta runt 4000kr+hyrbil då för 3000kr. Lägg till typ 80 mil kanske för egen transfer. Totalt sett 7500 kanske för flyg + bil. Resten kostar som ovan. Med andra ord omöjligt att komma ner i de pengar som det kostar att köra bil hela vägen.

Billigaste lösningen för en familj är att ta bilen upp mot några av de närmaste fjällen och boka ett boende som ligger en bit från anläggningarna under lågsäsongsveckorna i januari eller början av februari, eller fram mot slutet av säsongen. Då pratar vi HELT andra pengar, även om liftkorten är svindyra även då. Liftkorten har verkligen dragit iväg de senaste fem åren.

Bokade för ungefär en månad sen 1 vecka i Hundfjället för 4 personer.
Boende i lägenhet med självhushåll. Slutade på 5965:-
Ska dock tilläggas att vi åker v2, ingen av barnen är så stora att dom behöver liftkort och skidskola är gratis mellan v2-5. Nu vet jag ju inte exakt hur eran familjesituation ser ut, men det går allt att hitta relativt billiga resor även till Skistars anläggningar.

Edit: glömde nämna att priset var inkl 2st 6-8dgrs liftkort.

Senast ändrad:
Hundfjället för 6000. Ungefär samma som Lofsdalen altså, Lofsdalen har något billigare liftkort, men det tar nog ut sig med bensinen. I dom 6000 räknar jag inte in skidhyra till 2-åringen, transport, mat, och skidskola till 4-åringen. En Svärmor ska man helst ta med också, det ökar den egna tiden i backen till det dubbla, mycket prisvärt!

MnO sa:
Tompan14 sa:

En skapligt modern diesel går du definitivt inte över 0,60. Sen om man har en V70 med stor turbobensinmotor eller en SUV med 4,2-liters V8 och därmed redan vid inköpet accepterar en ständig miljöavgift per mil så får man ju skylla sig själv.

Ska det bli billigt så tror jag att man får lägga charterresor åt sidan. Det är alltid dyrare enligt min erfarenhet.
Billigast blir som sagt innan att åka bil ner. Åker man ett gäng grabbar ner så är det snart gjort, men med barn blir det segt kan jag tänka mig. Iofs enligt MarkusO:s förslag så är ni i princip neråt München innan barnen vaknar. Den nattfärjan är det i särklass bästa alternativet för bilresor till alperna. Jag åker själv från ostkusten normalt sett och har runt 45 mil ner i Sverige till färjan, och jag tycker iaf inte att det känns speciellt jobbigt då. Man ställer in sig på en lång resa helt enkelt.

Hyrbil kostar en slant, men är billigare i Europa än i Sverige. För en liten, men ändå acceptabel bil skulle jag tro att ni får betala runt 3000kr för en vecka, utan självriskreducering (som kostar typ 50 euro per dag(!) extra senast jag kollade med Hertz). Jag flyger väldigt mycket ner till alperna, eftersom min flickvän bor där. Som det ser ut nu är RyanAir oslagbara när det gäller pris om man har tur och bokar vid rätt tillfälle. Måste man inte spika vissa datum, utan är flexibel så kan det bli riktigt billigt. Bokar man sent och är tvungen att åka vissa tider så kan det å andra sidan även bli riktigt dyrt. Alternativen, som Norweigian, SAS, osv är mer stabila i pris, men också betydligt dyrare än Ryan om man tittar på Ryans lågprisbiljetter. Ser jag på mitt snittpris för alpflyg så brukar det landa på mellan 700 och 1200 kanske per resa. Sen tillkommer skidfrakt med 800kr per skidfodral och runt 300kr per resväska. För en familj går det definitivt att klara sig undan med två fodral. Kanske tom ett, om frugan har små skidor och barnen har riktigt små grejor. Speciellt om skidorna har systembindningar så att man kan ta bort bindningarna och lägga dom i väskan.

Totalt sett tror jag att ett flygpaket för fyra pers kommer att kosta runt 4000kr+hyrbil då för 3000kr. Lägg till typ 80 mil kanske för egen transfer. Totalt sett 7500 kanske för flyg + bil. Resten kostar som ovan. Med andra ord omöjligt att komma ner i de pengar som det kostar att köra bil hela vägen.

Billigaste lösningen för en familj är att ta bilen upp mot några av de närmaste fjällen och boka ett boende som ligger en bit från anläggningarna under lågsäsongsveckorna i januari eller början av februari, eller fram mot slutet av säsongen. Då pratar vi HELT andra pengar, även om liftkorten är svindyra även då. Liftkorten har verkligen dragit iväg de senaste fem åren.
Den här färjan från trelleborg, bokar man hytt på den eller hur funkar det ?? är man framme i tyskland 02.45 så har man ju inte mycket tid att sova - kan ju bli liiiiite drygt om man först ska dra 50 mil i sweden, sova 3h och sedan dra genom hela tyskland !!!!!

hur gör ni som åker denna vägen med färja ner till alperna ?

MnO sa:
MarkusO sa:
Håller man igen lite med en vanlig 120-grammare är det ingen glädjesiffra alls. Du får köra som en vilde om du ska gå över 0.6.
Jag anser fortfarande att man lurar sig själv om man räknar på den förbrukningen. Självklart beror det till stor del på vilken bil man har men jag har svårt att se någon bil som håller de siffrorna under de förhållandena.
120-130 på Autobahn är realistiskt även för någon som inte är en fartfantom bakom ratten eftersom man lätt faller in i rytmen. Sedan tillkommer tung last, vinterdäck och takbox, då är det svårt att hålla en förbrukning under 8 liter/100 km. Eller räknar ni förbrukning på totalsträckan grabbar? Det är ju faktiskt fusk att räkna med att bilen drar 0 liter/100 km under sträckan man färdas med färja! :P

Med min -95 passat tdi går det inte att komma över 0,6. 90 hästars diesel. Det finns många nya bilar som uppger att dom drar lite som inte gör det i verkligheten, möjligen på färddatorn. Men, 0,6 är alltså ingen omöjlig siffra. Däremot ska man kanske räkna in lite mer än bara bränsle, även utan värdeminskning så kostar service och däck. Nog om bilar, för vidare diskussioner kan vi räkna 15 kr/ mil, så blir det enkelt.

skidmannen sa:
En Svärmor ska man helst ta med också, det ökar den egna tiden i backen till det dubbla, mycket prisvärt!
Givetvis. Då blir det billigare. Hon är med och delar på bränslekostnaden och stughyran + om du lägger 2-åringen i resesäng räcker det ändå med en 4-bädd stuga/lgh.

Har precis åkt Schweiz - Sverige ToR + lite rundåkande. Bilen (Saab 93 TiD Kombi, 2007) snittade på totalt 0.69l/mil (disel). Bilen var var fullpackad; 4:a personer (2 vuxna + 2 barn) och takbox (700l). På Saab:en ligger det en brytpunk runt 3000 varv (som jag uppfattar det) då förbrukningen sticker, vilket inträffade runt ca. 150km/h.

Med två barn (beroende på ålder) blir det nog svårt att komma ifrån en övernattning. Ett bra sätt att lösa både resa och sovande på är med biltåget från Hamburg till Lörrach (Basel). Men då kostar det givetvis en slant (även om det kostar ung. lika mycket som förbrukning och övernattning tillsammans). Tåget går på kvällen runt 19:30 alt. 20:30. Det är bra att vara där en stund innan.

Tompan14 sa:
MnO sa:
MarkusO sa:
Jag anser fortfarande att man lurar sig själv om man räknar på den förbrukningen. Självklart beror det till stor del på vilken bil man har men jag har svårt att se någon bil som håller de siffrorna under de förhållandena.
120-130 på Autobahn är realistiskt även för någon som inte är en fartfantom bakom ratten eftersom man lätt faller in i rytmen. Sedan tillkommer tung last, vinterdäck och takbox, då är det svårt att hålla en förbrukning under 8 liter/100 km. Eller räknar ni förbrukning på totalsträckan grabbar? Det är ju faktiskt fusk att räkna med att bilen drar 0 liter/100 km under sträckan man färdas med färja! :P
gnilk sa:
]Har precis åkt Schweiz - Sverige ToR + lite rundåkande. Bilen (Saab 93 TiD Kombi, 2007) snittade på totalt 0.69l/mil (disel).
Siffran är ju angedd med tanke på att man åker med en skapligt modern dieselbil. Saabs dieslar är väl nästan de mest törstiga som finns. Min förra flickvän hade just en 9-3 1,9 TiD Kombi -08 och den drog ju i sig nåt vansinnigt med diesel om man jämför med mer förbrukningsoptimerade motorer av dagens mått. Saab anno 2007 var mer en fråga om körupplevelse och prestanda än om låg förbrukning. Trenden att optimera för låg förbrukning och marknadsföra bilar med miljöaspekter som starka argument var precis i fasen att starta då, och Saab var en av de sista som hoppade på tåget. Man skulle säkerligen kunna få ner den förbrukningen för Sverige-Schweiz ner under 0,60 med små trimdetaljer och mjukvaruoptimering. Exempelvis var Saabs automatlådor från den tiden i princip i konstant sportläge i jämförelse med dagens, vilket är en ren mjukvarufråga och en egenskap som skulle ge ett roligare körbeteende. En sådan bil hade nästan varit osäljbar idag, nu när konsumenterna tittar på förbrukningssiffor som aldrig förr.

Vi körde som referens med en Skoda Octavia kombi diesel, inte miljöklassad, men bra nära med 132 gram, absolut knökpackad med takbox och fyra fullvuxna grabbar i vintras. Jag kommer inte ihåg förbrukningssiffran exakt, men den låg helt säkert mellan 0,50 och 0,60. Inte mer. Men då kör vi iofs inte 150km/h, utan snarare runt 130 i marschfart.

Jag skulle säga att man därmed inte lurar sig själv genom att räkna på den förbrukningen, förutsatt att man har en modern dieselbil (men det var ju faktiskt så att en snåldiesel nämndes i första inlägget). Däremot är det säkerligen en hel del självlureri inblandat i att räkna på faktisk bränslekostnad för att räkna ut den totala kostnaden för resan. Ska man inkludera skatt, försäkring, service, räntor på ev lån, däckslitage, värdeminskning osv i milpriset så är det nog svårt att komma under 30kr/milen i slutkostnad. Men då blir det iofs i viss mån billigare ju mer man kör, så det kanske lönar sig till slut :)

Senast ändrad:
gnilk sa:
Har precis åkt Schweiz - Sverige ToR + lite rundåkande. Bilen (Saab 93 TiD Kombi, 2007) snittade på totalt 0.69l/mil (disel). Bilen var var fullpackad; 4:a personer (2 vuxna + 2 barn) och takbox (700l).
låter mer rimligt än att man måste köra som en vilde för att komma över 0,6.

k2skier sa:
Den här färjan från trelleborg, bokar man hytt på den eller hur funkar det ?? är man framme i tyskland 02.45 så har man ju inte mycket tid att sova - kan ju bli liiiiite drygt om man först ska dra 50 mil i sweden, sova 3h och sedan dra genom hela tyskland !!!!!

hur gör ni som åker denna vägen med färja ner till alperna ?
Det går säkert att boka hytt, men vi brukar inte göra det. Jag har för mig att det kostar ca 400kr per man extra med hytt för de enklaste alternativen.

Man löser det genom att förbereda sig med att lägga sig riktigt tidigt och sova ut minst en natt, men gärna två nätter innan. Sen åker man lite sansat ner genom Sverige framåt eftermiddagen. Är man skapligt van vid att köra bil så är 50 mil snart gjort tycker jag iaf. Man behöver ju inte trampa själv precis. Ta en lugn sen middag i Trelleborg och gå på färjan så tidigt som möjligt, så att man får bra platser på någon soffa eller på golvet på någon avskild plats. Sen är det bara att sova. Eller så kan man göra som det oftast blir trots planering... dvs att stressa som en lejonjagad antilop hela dagen, sladda in med ett bredställ fem minuter efter att kassan stängt för avgång och med nöd och näppe snacka sig till en plats på båten :)

När man vaknar vid knappa tretiden känns det förvisso tidigt, men man blir ändå förvånad över hur mycket "på morgonen" det känns, och inte "mitt i natten". Den som är piggast får köra och sen måste man ha disciplin att stanna och byta förare så fort man känner minsta tecken på insomningsrisk. Framåt sextiden eller nåt sånt börjar det ljusna och sen är det ju inga problem. Jag har varit med och gjort samma tripp många gånger och det har aldrig varit några problem. Att däremot ta den "riktiga" nattfärjan och sova i hytt för att vara framme vid sjutiden är rätt kass faktiskt. Då är det fullt på vägen och blir köer och skit redan neråt Berlin. Nej, då föredrar jag att köra extremt tidigt på morgonen så att man hinner ner en bit söder om Berlin redan innan den förste tysken vaknar.

Senast ändrad:
Inlägg i drivmedelsförbrukningskalkyldiskussionen: nagra ar gammal kombi med tysk 3.0 TDI samt automatlada (+0.5l/100km) och fyrhjulsdrift (+0.5l/100km), ingen takbox, halvfull med baggage, vinterdäck pa torr väg, och 2 pers = är cirka 8.5l/100km och da kör jag mest runt däckens Vmax 210. Kan inte vara nagra problem att köra en typisk 2.0 diesel utan automat och fyrhjulsdrift pa nuvarande ungefärliga tillverkarssiffror runt 5-6l/100km om man kör i mer socialt accepterad hastighet.

Men som nagon/nagra sa... det är ju inte drivmedlet som är det dyra i bilkalkylen.

Senast ändrad:
skidmannen sa:
Nog om bilar, för vidare diskussioner kan vi räkna 15 kr/ mil, så blir det enkelt.
Jag får ge mig själv ett slag på fingrarna för att jag fortsätter skriva OT i den här tråden, men den statliga milersättningen för taxeringsåret 2012 uppgår till 18:50 kr... En siffra som kan vara bra att hålla koll på även för de som använder bilkollektivet här på sidan!

simonthyrb sa:
gnilk sa:
Har precis åkt Schweiz - Sverige ToR + lite rundåkande. Bilen (Saab 93 TiD Kombi, 2007) snittade på totalt 0.69l/mil (disel). Bilen var var fullpackad; 4:a personer (2 vuxna + 2 barn) och takbox (700l).
Jo, men sen när är en Saab 9.3:a från 2007 certad på 120 gram?
Visst, det krävs lite för att komma ner på 120-grammarnas certsiffror för landsvägskörning, dvs ca 3.9-4.0 liter / 100km, men för att komma upp i 6 liter får man alltså uttryckligen och rakt av köra som just en vilde.

Jag har då aldrig lyckats ens komma i närheten av 6.0 liter / 100km med min kärra, och det är ingen snålbil direkt utan är certad 4.5l/100km blandad, dvs en helt vanlig standard 120 grammare.

Vi snackade ju inte om att råbränna ner, utan att köra lite noramlt lugnt och fint. Det skulle ju vara billigt.

Om man återgår till huvudfrågan kostade vår resa till Ste Foy med mig, min fru och två barn 7 och 10 på sportlovsveckan förra året följande:

- Flyg 6400 tur och retur med flygfrakt (Norwegian till Geneve)
- Hyrbil och bensin 3800
- Liftkort 8 dagar i Ste Foy (barn under 8 får betala enl min erfarenhet i alperna - skillnad mot Sverige) - 4 500
- Liftkort extrakostnad för en dag i Val d'Isere och en dag i Les Arcs - 1600

Vi bodde hos vänner så det blev ingen extra kostnad, men boende sportlovsveckorna är DYRT. Kan man åka annat än högsäsong faller priserna ordentligt. I Ste Foy kan man bo bra (ski in ski out) en familj för ca 5000 ej sportlovsvecka och 10000 sportlovsvecka.

Det som gjorde att vår resa i slutänden blev ganska dyr var att vi åt i backen varje dag, vilket drog iväg ordentligt. En enkel lunch (korv och pommes, Läsk) i Val d'Isere för hela familjen kostade över 450. I Ste Foy kostade det ungefär lika mycket men maten var otroligt mycket bättre. Men på lunchen kan man spara mycket pengar.

Om du inte åker på sport/påsk lov så går det nog att hitta några bra deals !!!

till både munchen och salzburg i Österrike brukar det gå att hitta billiga flygbiljetter, samt att det funkar smidigt med transfer till diverse skidorter.

En del av orterna (badgastein bla) har även en del familjepaket där det ibland ingår skipass till kidsen.

vi har åkt med ryanair ( se bara till att det stämmer med antal väskor, vikt och skidpaket) till memmingen senaste gångerna, och det har funkat riktigt bra.

Förra vintern betalade jag 5500:- för flyg och hyr bil genom ryanair/hertz, och då var det med 2 skidpaket samt 2 stora väskor - och detta för hela familjen, 2 vuxna och 2 barn.

Det är alltså hemligheten Diesel bil:) kör en 99 Mondeo 2.0 bensin, dra allt mellan 8-15l/100km på autobahn lättlastad hehe

Får nog bli byte till en diesel då. Men för alla som vill in i tyska städer gäller det att bilen klara umwelt kraven de har numera, gamla dieslar är typ förbjudna i de flesta städer, gäller tex v70 av första generation till sådär 2007 tro jag de tillverkades. Man behöver en grön rund sticker i rutan. Detta bara om man vill in i tyska städer dock.
Men alltid skoj å köra autobahn:)

Ofkast sa:
Men för alla som vill in i tyska städer gäller det att bilen klara umwelt kraven de har numera, gamla dieslar är typ förbjudna i de flesta städer, gäller tex v70 av första generation till sådär 2007 tro jag de tillverkades. Man behöver en grön rund sticker i rutan. Detta bara om man vill in i tyska städer dock.
Mer info: Umwelt-plakette

Väldigt mycket förslag om hur man kommer undan "billigt" till alperna, visst är skidakningen mycket bättre, men kan man utnyttja tillfallet till detta tillräckligt mycket med smabarn, min erfarenhet är att det ar bättre att aka i sverige/Norge nar barnen ska lära sig aka skidor och bli "skidvana", sedan när de är lite äldre sa drar man iväg till alperna eller nordamerika, och till er som skriver hur "enkelt" det är att bila utan övernattning, ni har väl inga barn?

Onlytelemark sa:
Väldigt mycket förslag om hur man kommer undan "billigt" till alperna, visst är skidakningen mycket bättre, men kan man utnyttja tillfallet till detta tillräckligt mycket med smabarn, min erfarenhet är att det ar bättre att aka i sverige/Norge nar barnen ska lära sig aka skidor och bli "skidvana", sedan när de är lite äldre sa drar man iväg till alperna eller nordamerika, och till er som skriver hur "enkelt" det är att bila utan övernattning, ni har väl inga barn?
Sant, och barnområdena i Svenska fjäll är oftast avsevärt bättre än alperna. T.ex. Trollskogen i Hundfjället har jag inte sett någon motsvarighet till nere i Alperna. Men Alperna har en mycket stor fördel om man är hänvisad till att åka på sportlovet och det är klimatet. Risken för -25 är avsevärt mindre i alperna och att det inte är smällkallt gör att åtminstone mina barn (och min fru) blir klart mer benägna att vara ute och åka hela dagen. Sen att man som jag kunde få ett åk från Pointe de la Foglietta varje dag är bara en oslagbar bonus på en familjeskidsemester.

MarkusO sa:
simonthyrb sa:
gnilk sa:
Jo, men sen när är en Saab 9.3:a från 2007 certad på 120 gram?
Visst, det krävs lite för att komma ner på 120-grammarnas certsiffror för landsvägskörning, dvs ca 3.9-4.0 liter / 100km, men för att komma upp i 6 liter får man alltså uttryckligen och rakt av köra som just en vilde.

Jag har då aldrig lyckats ens komma i närheten av 6.0 liter / 100km med min kärra, och det är ingen snålbil direkt utan är certad 4.5l/100km blandad, dvs en helt vanlig standard 120 grammare.

Vi snackade ju inte om att råbränna ner, utan att köra lite noramlt lugnt och fint. Det skulle ju vara billigt.
Vem har pratat om 120g cert?
Ska du köra från Sverige (om du inte bor i Malmö) så lär du ha lite tempo annars kommer du spendera mer tid i bilen än i backen för en veckas semester.

Kan man köra som MnO är inne på går det att göra resan hyfsat snabbt utan att det kostar för mycket tid, dvs du reser på natten (samma som för biltåget), på det sättet sparar man tid.

Boende är nog billigast privat. Nu har väl CHF:en gått tillbaka lite från sommarens nivåer, men att hålla sig borta från Schweiz är nog ingen dum ide om man reser på budget.

Senast ändrad:
Vill du komma undan nagorlunda billig och stanna inom Sveriges granser kanske orter som Blasjon (sveriges fjarde hogsta fallhojd?), Borgafjall eller klimpfjall. Sma orter som ligger i Jamtland / sodra lappland.

hej alla Sverige Lovers!

Jag gjorde med en kompis för 3 arsedan en roadtrip till Salzburgerland i 14 dagar. Vi var bada bofasta i vast sverige. vi akte till rostock sen ner till österrike, vi sov på farjan och sen hade vi ca 10h att kora.Vi besökt saalbach, zell am see, Bad gastein och oubertaurn mm mm.

vi spenderade ca 15000 per person 2 (veckor) inkl mat dryck och resa. Vilket kanske skulle kunna bli 8000 eller 9000 pa en vecka. ja tycker itne om att vara cheap btw.

Da at vi mat lunch och dinner(ofta 3 ratter minst 2(forratt ca 8€ varratt ca 12€ ol ca 4€ vin ca6€(swe:förratt ca 15€ varratt fran ca 22€ ol ca 6€ vin 7€))) drack ol minst 4 varje dag och bodde på b&B o 3 star hotel. det kostade från 28€ pp o natt. sa att pasta att sverige ar billigare kan inte ja se, sen maste man see variablern valuta, vilket ar mkt gynsamt att aka till alperna i ar da en € kostar ca 9. med denna kalkyl ser ja klart o tydligt alperna blir blilligare sen far ju kidsen det roligare med riktig akning och mkt trevligare kultur, for vem pastar att det e kul att aka till svenska akning o fat mat serverad på papptalrik o inte fa afterski till nar man vill??

Jag tycker att du skall aka till alperna med familjen om det skulle bli dyrar kan du bara se fordelaen med att slippa massa dryga svenskar och att dina barn far aka pa stora berg istallet för kullarna i norr.

Sen tycker ja inte ni skall aka till frankrike eller schweiz da det ar mycket mycket dyrare daar.

ak till austria eller italy mkt billigare an sweden sen far du mer av allt for dina pengar...

kalle

gnilk sa:
Vem har pratat om 120g cert?
Jag:
MarkusO sa:
gnilk sa:
Ska du köra från Sverige (om du inte bor i Malmö) så lär du ha lite tempo annars kommer du spendera mer tid i bilen än i backen för en veckas semester.
Det spelar ingen större roll om du gasar på. Möjligen kan du få nån timmes åkning på eftermiddagen, men det vetifan om det är värt. Det går ju en kväll + en dag ner och en låång dag hem oavsett om du trycker på eller inte.

Senast ändrad:
Jarle sa:
delta sa:
MarkusO sa:
och vad är ett 120grams "certifikat"? det är ordet certifikat jag är intresserad av mer info om...
miljöcert?
I det här fallet handlar det väl mest om ett certifikat på att bilen sprider ut mindre än 120 g koldioxid per km. Men om det är just ordet certifikat du är nyfiken på så kan du nog hitta svaret här http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/44/93.html

Tillbaka
Topp