Tompan14 sa:
6 liter/100 km låter lågt räknat för en bil med fyra personer och fullastad med skidutrustning, en takbox gör mer än vad man tror. Risken är att man räknar på glädjesiffror, speciellt med tanke på att Autobahn lätt drar upp förbrukningen
Har ni tittat på bussresor? Det finns billiga alternativ som passar bra för barnfamiljer och är ett lämpligt alternativ om man åker två eller flera familjer. Oftast ingår allt utom lunch, så totalkostnaden blir inte så hög även om man väljer ett alternativ för mellan fem- och sextusen per person.
En skapligt modern diesel går du definitivt inte över 0,60. Sen om man har en V70 med stor turbobensinmotor eller en SUV med 4,2-liters V8 och därmed redan vid inköpet accepterar en ständig miljöavgift per mil så får man ju skylla sig själv.
Ska det bli billigt så tror jag att man får lägga charterresor åt sidan. Det är alltid dyrare enligt min erfarenhet.
Billigast blir som sagt innan att åka bil ner. Åker man ett gäng grabbar ner så är det snart gjort, men med barn blir det segt kan jag tänka mig. Iofs enligt MarkusO:s förslag så är ni i princip neråt München innan barnen vaknar. Den nattfärjan är det i särklass bästa alternativet för bilresor till alperna. Jag åker själv från ostkusten normalt sett och har runt 45 mil ner i Sverige till färjan, och jag tycker iaf inte att det känns speciellt jobbigt då. Man ställer in sig på en lång resa helt enkelt.
Hyrbil kostar en slant, men är billigare i Europa än i Sverige. För en liten, men ändå acceptabel bil skulle jag tro att ni får betala runt 3000kr för en vecka, utan självriskreducering (som kostar typ 50 euro per dag(!) extra senast jag kollade med Hertz). Jag flyger väldigt mycket ner till alperna, eftersom min flickvän bor där. Som det ser ut nu är RyanAir oslagbara när det gäller pris om man har tur och bokar vid rätt tillfälle. Måste man inte spika vissa datum, utan är flexibel så kan det bli riktigt billigt. Bokar man sent och är tvungen att åka vissa tider så kan det å andra sidan även bli riktigt dyrt. Alternativen, som Norweigian, SAS, osv är mer stabila i pris, men också betydligt dyrare än Ryan om man tittar på Ryans lågprisbiljetter. Ser jag på mitt snittpris för alpflyg så brukar det landa på mellan 700 och 1200 kanske per resa. Sen tillkommer skidfrakt med 800kr per skidfodral och runt 300kr per resväska. För en familj går det definitivt att klara sig undan med två fodral. Kanske tom ett, om frugan har små skidor och barnen har riktigt små grejor. Speciellt om skidorna har systembindningar så att man kan ta bort bindningarna och lägga dom i väskan.
Totalt sett tror jag att ett flygpaket för fyra pers kommer att kosta runt 4000kr+hyrbil då för 3000kr. Lägg till typ 80 mil kanske för egen transfer. Totalt sett 7500 kanske för flyg + bil. Resten kostar som ovan. Med andra ord omöjligt att komma ner i de pengar som det kostar att köra bil hela vägen.
Billigaste lösningen för en familj är att ta bilen upp mot några av de närmaste fjällen och boka ett boende som ligger en bit från anläggningarna under lågsäsongsveckorna i januari eller början av februari, eller fram mot slutet av säsongen. Då pratar vi HELT andra pengar, även om liftkorten är svindyra även då. Liftkorten har verkligen dragit iväg de senaste fem åren.