Billig försäsongshelg med liftkort och boende?

skidmannen

Aktiv medlem
Har lovat min 4,5 åring att åka på skidresa bara han och jag, han har tjatat om skidåkning sen i sommras. Förut brukade det alltid gå att hitta billiga försäsongspaket, typ stuga och boende i Sälen för 500:- (med två backar öppna, men det kallas tre eftersom det står en stolpe och 5 träd i mitten av den ena backen). Skulle nog räcka bra. Någon som har koll på när och var sånt dyker upp? Eller har det blivit som med ICA, att man aldrig säljer billigare?

Det var ett par år sedan det kostade så lite dessvärre. Men jag kommer ihåg när det var i princip standard med 495:- för en försäsongshelg med ospecificerat boende och 3-dagars liftkort. Runt tusenlappen kostar samma lösning nu. Den billigaste varianten är att ligga på låset och åka upp på premiärhelgen, tex i Tandådalen. De senaste tre-fyra åren har liftkorten varit gratis under öppningshelgen, och även om det kanske inte blir det i år så kommer priserna i alla fall vara rejält reducerade. Ofta går det att få boende också till riktigt låga priser, även om det inte syns i erbjudande-kalendrarna.

Kruxet är ju att det är kort varsel och ytterst begränsat med öppna nedfarter. I bästa fall en skulle jag säga, men det är lika ofta det bara öppnas halva fallhöjden och liknande. Väntar man någon helg blir åkningen bättre, och liftkorten brukar hålla sig ganska billiga i alla fall tills nivån för snögarantin nås.

Vill man komma undan billigt senare när mer är öppet är nog det bästa att bo på något enkelt vandrarhem en bit från anläggningarna och åka bil upp på morgonen. Då kan du tom få till en midvinterhelg till rimligt pris, även om liftkorten har dragit iväg något vansinnigt de senaste åren.

MnO sa:
Vill man komma undan billigt senare när mer är öppet är nog det bästa att bo på något enkelt vandrarhem en bit från anläggningarna och åka bil upp på morgonen. Då kan du tom få till en midvinterhelg till rimligt pris, även om liftkorten har dragit iväg något vansinnigt de senaste åren.
Mmm. Surt att det är så svårt att få med 4 åringar med Kite alternativt stighudar. Liftkorten gör utförsåkning till överklass-sport. Synd.

Tack för bra råd. Jag får hålla ögonen öppna helt enkelt. Det blir ju inte så dyrt än, små barn har billiga liftkort. Jag har släkt i Leksand och Åretrakten man kan bo hos, men lite av grejen är ju att ha en grabbhelg. Men vandrarhem skulle ju vara riktigt bra, bra idé.

Snömannen ska bara bo 4minuter till kabinen och 1 minut till Åretorg,inte åka bil till backen.
Nästa vecka är hemsidan för ÅRE SKILODGE (bed and breakfast)öppen.
Titta in på den,så ordnar vi något billigt i mitten på december.
Då är vi troligtvis klara med all renovering.

Det är Stor skidåkarfrukost.
På kvällenen får man laga egen mat i det gemensamma köket.
Finns även matsal och stort TV rum med en ny Tv som man kan utnyttja.
Och sedan står bastun på efter skidåkningen.

1245:- för dig och grabben i Tandådalen 24-27/11, boende och liftkort. Frågan hur mycket snö det är bara.

areskilodge.se
Kolla med dom,
Det är skidtestarhelg 9-11 december.
Gratis och kul grej,testa skidor gratis från dom flesta agenturerna.

Tillbaka
Topp