Billig lavinspade?

jockhild

Ny medlem
Billig lavinspade?
Hallu Hallu!
Någon som vet någon bra och billig lavinspade, den måste vara lätt och ihofällbar, och var kan man köpa den?

Billig lavinspade?
Absolut billigaste alternativet måste vara på Micro. Dom har en bilspade som har 2 delat skaft samt en löstagba plastskopa . Lätt ock precis (nästan) lika bra som en orivox spade. Kostar om jag inte minns fel ca 100 spänn. Detta om du inte bryr dig om att ha det coolaste märket. Finns med svart, gul eller röd skopa.
Lycka till! Mange

Billig lavinspade?
Ja stadiums spade ser helt ok ut,men deras har skopa i metall.jag tyckte att det blev lite tungt,å andra sidan håller den nog bättre. Skall man använda spaden till att tex bygga hopp, är nog stadiumspaden ett bättre alternativ.Är det en spade att ha i ryggan då man åker offpist blir den kanske lite klumpig.En av varje?

Billig lavinspade?
Stadium spaden är som en lavinspade ska vara... Den ska ha skopa i metall om den ska vara till någon nytta den dagen ni måste gräva i betongsnö!!

Om ni ska bygga hopp.. ja då kan man köpa på BR leksaker spadar!!

//MONSTEr

Billig lavinspade?
Vet inte hur många av er som gjort lumpen men den ultimata spaden för är fortfarande KLAS. (kort lätt attack spade)
Lyckas man dessutom sno skovell-satsen till den kan jag lova att du har en spade som du kan använda resten av dit liv om du vårdar den rätt...
Visst den spaden väger en del men tänk vilken kvalité!

Billig lavinspade?
Glöm allt vad plastspadar från micro och liknande heter om du ska använda den till en ev. lavinräddning. Glöm ortovoxskiten också! Den går inte sönder, men den går inte att gräva med heller. Det ska vara metall!

Jag såg att du inte skulle använda den till laviner, men då gäller det att du håller dig borta från OP:n också, så att inte andra tror att du ska kunna komma och rädda dem om något går jävligt snett.

Ska du använda den mycket till hoppbyggandet är det nog en idé att ändå satsa på något bättre än micro. Deras grejer lär gå sönder på ett par dagar...

Billig lavinspade?
Köp en lavinspade på stadium 349:- everest den är skit bra jag har haft den 2 säsonger och den är bra att bygga hopp med
//jocke

Billig lavinspade?
Snön är oftast som hårdast efter en lavin... Alltså är den inte vidare värst för att rädda folk heller. Jag skulle säga nått i stil med "Glöm allt vad Stadiums alpinavdelning heter" eller nått.

Billig lavinspade?
hela grejen med lavinspade är väl att den ska gå att gräva fram folk med i extrema förhållanden? 300 spänn låter som en ganska värdelös spade, stadium har väl aldrig haft nåt annat än ett värdelöst sortiment heller? nej, köp en ordentlig spade, typ black diamond.

Billig lavinspade?
Jag har en Everest spade och med den har jag byggt en kojja i en väl packad snöhög (dumpningsplats för snöröjningen) jag hade inga problem med spaden. Det enda som syns på spaden efteråt var att färgen skavts av. Jag liter inte på plastspadar då de endera blir för mjuka i varmare väder eller alldels för hårda och spröda i när det blir kallt. Dyrt är inte alltid bäst. Jag har för mig att jag gav 300 kr för spaden. Annars håller jag med om att försvarets spade är kung.

Billig lavinspade?
Det finns två saker man aldrig ska snåla in pengar på det är Whiskey och säkerhetsutrustning. Hur glad blir du om din polare har köpte en billig skit spade när du ligger under 2 meter packad snö och längtra efter den goa dyra whiskey ;-)

Billig lavinspade?
Black diamond lynx da? Är det ngt att lita på? Black diamond är ju bra grejer men det är ju ändå deras billigaste (?)...

Billig lavinspade?
Lynxen är att lita på, vi har den på uthyrningen och dom har används hårt på kurser. Dom håller utan problem.

Tillbaka
Topp