Billig sl skida

Carfil

Medlem
Billig sl skida
Söker en sl skida då Romme alpins backar är lite korta för en gs skida. Testade Völkl racetiger sl igår och blev riktigt imponerad. Problemet är ju att den kostar 8000kr ny och det är inte pengar som jag har. Min fråga är då om någon av er vet en billigare skida som går att jämföra med racetigern, jag har en budget på 4000 vilket inte är jätte mycket men men..
Tack på förhand.

Billig sl skida
Om du har lite tur så kanske du kan köpa en begagnad FIS-godkänd slalomskida av en raceåkare. Racenissarna är allt som oftast nitiska med sin utrustning, så skicket borde inte vara något större problem. Se bara till att det finns stålkant kvar. Finns en rad grupper på facebook där raceutrustning säljs, kolla i en av dem. Detta är givetvis under förutsättning att du är en tillräckligt duktig åkare för att åka på en av dessa skidor. Det är en jäkla skillnad mellan "raceskidor" och FIS-godkända diton.

Billig sl skida
Du hittar lätt skidor till bra priser hos tyskarna Conrad och Bittl. EkoSport brukar också ha en del. Du bör kunna få nån hundralapp över på dina 4000 för en fjolårsmodell av en lite häftigare pistskida.

Kan du nöja dig med begagnat så finns det massor på blocket, köp och sälj mm. Skicket är ju mera osäkert men man kan göra riktigt bra fynd, med lite tur och sökande kan du hålla dig långt under budget. Jag hittade ett par mkt fina Head av vassare modell förra vintern, de var välvårdade och hade inte körts mycket, till löjligt lågt pris.

Billig sl skida
Carfil sa:
Har hittat denna skidan 160cm lång tror ni att den är något att ha? Väger 74 kg och är 182cm lång.
http://www.voelkl.cz/lyze-volkl-racetiger-rc-uvo-neon-orange
Nej, inte om det är en skida av SL karaktär du är ute efter. Völkls RC och SC är enklare uppbyggda skidor än deras GS och SL där RC är långsvängaren och SC kortsvängaren.

EDIT: RC står för RaceCarver och SC för SlalomCarver och är beteckningar som brukar användas för pist friåkningsskidor för att indikera om de är lång- eller kortsväng. Rossignol använder istället LT, LongTurn och ST, ShortTurn vilket är lite mer begripligt ... ;-)

RC i 160 cm är tänkt för mindre och lättare åkare än du, vilket sannolikt innebär att den blir för mjuk och inte kan hålla emot när du trycker på och/eller det börjar gå fort. Av den här modellen bör du ha ett par 170 (eller möjligtvis 175) och får då en radie på 16,4, vilket iofs. Inte alls är dumt om du vill ha en mer allround pistskida!

/MM

Senast ändrad:
Billig sl skida
Kolla Alpin Racing köp/sälj på fb. Där finns massor, har själv köpt och sålt där. Senast ett par 2016 Salomon FIS SL med xrace16 som bara gått som tävlingspar en säsong av en kille på skidgymnasium för 2900:- (nypris 10000).

Tillbaka
Topp