Billiga Sæsongskort Chamonix.

Flatland

Ny medlem
Tjena alla som skall till Cham i vinter.
Nya liftkortsregler før i år, så hær kommer ett litet tipps. Alla sæsång och års liftkort ær 30% billigare om man køper dem innan 20/11. Kan vara vært om man har en bil och sticka ner ett par stycken, kolla læget ett par dar och køpa kort etc. Så ær det fixat nær allvaret børjar. Æven nytt før i år ær att det finns ett kort med Aiguille du Midi och ett utan. Køp inte fel.

Rock on Flatlands.

Tralala... den här tråden är värd att hålla igång!

Flatland: får man ytterligare rabatt om man köper med studentrabatt? Eller blir det samma pris som om man hade köpt det i december med studentrabatt?

Detta ær jag inte hundra på, men ær ganska sæker på att detta inte gæller student korten. Står inget om dem i de brev jag fått från Compagnie du Mont Blanc. (Liftføretaget).

Vet du om dom fortfarande har kvar billigkortet, dær man inte kan åka på helger eller hela februari? Tror inte det blir en hel sæsong i år, men min husbil står fortfarande kvar på Grepon, så jag måste ner i något skede i alla fall.

Nytt är väl även att den beryktade "greken" (toppliften på GM) ingår i liftkortet i år. Hade fått för mig att rabatten bara gällde folk som hade fransktkontrakt/skattat i france ett år. Har du något pris på liftkorten? Hörde något om omkring 6500 e innan den 20/11, om det är 30% billigare så borde liftkorten kosta uppåt 900e efter den 20/11? Damn lucky thang att man sitter i cham då..

går det att köpa över nätet eller måste man va där nere på plats? e ju lite segt att dra ner bara för å köpa kort kanske...

Tjena alla.
Man kan ladda ned inkøpsorder på www.compagniedumontblanc.fr (pdf). Denna måste fyllas i och skickas till deras adress i cham. Mesta av infon finns på hemsidan. Kan man inte franska får man gissa sig till vissa bitar, men svårt att gøra fel. De priser som står på blanketten ær de som ær gællande innan 20 nov. Dvs inklusive rabbatten. Som jag førstått det hela så kommer det att finnas två kort i år ett med och ett utan GMD toppen och Aiguille du Midi. Med heter Unlimited och utan heter Le Pass. Som en liten torr kommentar kan jag tillægga att utan bør man køpa om man ær totaljibber och inte intresserad av de stora åken, (men då kan man också bumma i Åre ingen anledning att dra till Cham) annars bør man nog køpa med. Kanske inte får så mycket nytta av gmd toppen eftersom køerna alltid ær før långa, men Aiguillen ær alltid bra på olika sætt. Lågsæsongskortet vet jag inte om det finns kvar. Och det franska kortet kan man køpa nær man vill och ligger på andra priser, men då måste4 man vara med i klubben så att sæga. Hoppas detta varit till hjælp før er alla som tænker vara i Cham i vinter. Kanske vi ses.

Rock On Flatland.

Nån som vet om det är möjligt att betala med kort eller om en check måste skickas med i kuvertet? Min franska är sådär och jag litar inte helt på Bablefish...

Fransmænnen gillar ju checkar æven om resten av værlden glømt vad det ær før något. Kan tyværr inte svara på detta. Min franska ær ej heller superb, men borde gå att løsa.

Nu har jag också læst lite. Detta ær mina torra kommentarer.

Før dom flesta svenskar jag møtte førra sæsongen, betyder detta att dom sparar 100 euro. Nu talar jag om dom som sitter på chambre varenda eftermiddag, och ser på en som man vore från en annan planet bara før att man berættar att man varit uppe på Aiguillen. Førra året kostade det det billigare kortet 690 euro, och innehøll Aiguille du Midi. Det var ett perfekt kort før mig. Nu kostar det 455 euro med rabatten. Tar man det gånger 1,3 blir det cirka 590. Alltså en hundralapp sparad før de flesta.

Før att få med Aiguillen nu, måste jag køpa Mont Blanc Unlimited. Skillnaden från ifjol ær som sagt att toppen på Grands Montets ær inkluderad nu. Detta ær givetvis mycket trevligt, men jag hade ændå føredragit det gamla systemet. Vet att jag inte kommer åka mycket i les Houches eller Courmayeur ændå.
Køper jag kortet med rabatt nu så får jag en bættre deal æn ifjol, men annars hamnar jag betala ca 150 euro mer æn ifjol før att få åka på Aiguillen, eller 250 euro mer om man jæmfør med årets billigare kort( som alltså heter Chamonix le Pass). Aiguillen ær førstås værd det, och mer æn så, men ændå...

Nu vet jag inte om detta hjælper någon, men det var i alla fall ett praktiskt exempel på førændringarna.

Micke_Finland sa:
Nu vet jag inte om detta hjælper någon, men det var i alla fall ett praktiskt exempel på førændringarna.
Precis ;-)
Ingen som har skickat ner papper, kort och check och vet om man får någon sorts svar som säger att allt är betalt och klart? Eller får man åka ner i vinter och vifta med sitt körkort i luckan och hoppas att man får sitt liftkort..

Senast ändrad:
Hur är det med Studentrabbaten på liftkort ? skall den finnas kvar.

Det var ju lite strul förra året. 1 vecka efter vi hade köpt våra säsongskort för ca 400 € så slutade dom med studentkort och det blev ett jävla liv på dom som pluggade där nere på Insted kan jag säga.

Någon som vet ?

Tja, ska ner med insted nu i vinter, hör för mig jag har läst att ett liftkort skulle kosta mellan 600-700 euro. Men vore ju rikigt fint om det fanns studentrabbat motsv. Några här som ska ner i år då?

Börjar bli ont om tid nu... Är det någon som har fixat ett?
Kanske vill berätta hur det gick?
Adam

Någon som vet vad som behövs för att få student rabatten ? Räcker det med ett studentkort från sverige? Förra året lyckades jag med det, men hade kankse bara tur..!?

Jag har beställt liftkort. Skrev ut den där formen man laddar ner på hemsidan, fyllde i och lade med en check på 665E. Hade missat att den totala kostnaden blev 668E, så jag lade med tre euro i kuvertet.

Måste man inte ha ISIC (International Student Identity Card) för att få rabatten?

Det finns ingen studentrabatt i år har jag hört.

Och... jag skickade e-mail för Compagnie du Mont Blanc och fick deras internationell kontonumret (IBAN) & BIC och betalningsanvisningar. Lite lättare att betala med det än med en check.

LaNieve sa:

Och... jag skickade e-mail för Compagnie du Mont Blanc och fick deras internationell kontonumret (IBAN) & BIC och betalningsanvisningar. Lite lättare att betala med det än med en check.
Ouh, skrev du på Franska? När jag mailade och frågade precis samma sak blev svaret, på extremt knackig Engelska att det var omöjligt och att man var tvungen att skicka en check...
Nu har jag löst det genom en-som-känner-en vägen istället, men hade ju varit lite enklare att bara sätta in pengar.

Blide sa:
LaNieve sa:

Ouh, skrev du på Franska? När jag mailade och frågade precis samma sak blev svaret, på extremt knackig Engelska att det var omöjligt och att man var tvungen att skicka en check...
Nu har jag löst det genom en-som-känner-en vägen istället, men hade ju varit lite enklare att bara sätta in pengar.
På Engelska.

Med Le Pass missar man de stora åken på højd. Krævs lite mer bergskunskap før att åka de åken, men ingen extra skidfærdigheter dock. Men njutningen med Cham ær just møjligheten att gøra lite av varje och dærfør rekommenderar jag det større kortet.

Herregud vilken ångest jag fick nu.

Kan inte sitta still.

Jag skulle ju inte till Chamonix i år. Har ju køpt segelbåt før mina alla mina pengar, och bara betalat halva ænnu. Den væntar på mig i Portugal, redo att segla ivæg.

Men.

Så fick jag just sms från trailer trashet som aldrig læmnade Cham i våras, utan stannade kvar. Dom ska køpa liftkort nu. Utan mig.

Så børjade jag fundera, sådær som man børjar fundera kl. 01.15. Behøver jag egentligen pengar? Ræcker det inte med att jag har råd att køpa liftkort nu, så løser sig resten? På något sætt?

Så får det bli. Båten får vænta tills våren. Om jag får informationen av la Nieve så hinner jag fortfarande køpa liftkortet till rabatterat pris.

Vi kommer inte ses på South Bar. Det ær ganska liten sannolikhet att vi ses på Chambre. Men træffar ni på mig ute i terrængen, eller i buldringshallen vid Centre Sportif, eller till och med på Cantina, kom då och knacka mig på axeln och berætta hur jag ska ro i land dethær ekonomiskt.

Jag ska åka skidor i vinter!

Hej, börjar bli lite stressigt att att hinna med allt nu... är det någon som har hört nått om att man skall skicka ner en kopia på passet?? Måste få svar snabbt(om det går) ha de gott

kan ju glädja alla som inte hunnit köpa kortet än att sista datumet blivit flyttat till den 27e november istället, pratade precis med en anställd där och hon var väldigt hjälpsam och kunde bra engelska.

ses i cham ;)

Tjena!
måste man vara på plats själv i cham och köpa kortet eller funkar de om man har en kompis där nere som kan köpa det åt mig? Ja menar, det är ju personligt och så.. Var nere förra året så jag finns med i deras databas men köpte inget säsongskort då.

Har också ringt ner och det funkande skitbra! Jag hade en kompis som köpte åt mig där nere, vi skickade ner bilder på oss samt det där forumläret man skall fylla i på deras hemsida. Hon betalade för oss och vi hämtar ut korten på företagets kontor när vi kommer ner mot att vi visar IDkort. Ha d gott

Senast ändrad:
Det pågår för närvarande debatt om säsongsliftkort i hela Mont Blanc området, eftersom Courmayeur inte ingår som utlovat.
Läs på Pistehors för utförligare info.

Vad är det som händer med Compagnie du Mont Blanc, deras hemsida har varit nere ett tag nu och det börjar närma sig deadlinen.. Ni som har ringt och mailat ner, har ni kvar något nummer eller e-mail? Vore skönt om man kunde få tag i någon som vet nåt.

Dom har fixat ny hemsida. Sist jag kollade var inte den engelska versionen online ænnu.

Jag fick mail av dom hæromdagen. Kan bekræfta att deadlinen flyttats till den 27:e, och kan också berætta att det går att betala med kreditkort från och med måndagen(den 20:e).

Bara att ringa dom!

Klart de gör, fast du måste bevisa först att du inte pratar franska överhuvudtaget. Om du inleder med meningen du skrev (högt och tydligt) och sen frågar om de pratar engelska lär det gå som smort.

Försöker de ändå prata franska med dig använder du deras egen taktik mot dem: Säg samma sak en gång till fast högre.

Hello,
Thank you for your message.
To purchase your ski pass, it is now possible to pay over the phone if you have
a credit card (visa, master card...) In the meantime, you will have to send us
(through the post) the order form and photo.
If you wish to do so, please call us at : 00 33 450 53 22 75 between 8:am and
18:00 pm (everyday)
Thanks again,

Anne

COMPAGNIE DU MONT-BLANC
Anne-France ROSEREN
PC ACCUEIL
35 place de la Mer de Glace
74400 Chamonix
Tél : 04 50 53 22 75 Fax : 04 50 53 92 44
anne-france.roseren@compagniedumontblanc.fr
.compagniedumontblanc.fr

gubbfan sa:
Det pågår för närvarande debatt om säsongsliftkort i hela Mont Blanc området, eftersom Courmayeur inte ingår som utlovat.
ÄR det någon som vet vad som ingår i det där liftkortet nu när man har köpt det?

gubbfan sa:
ÄR det någon som vet vad som ingår i det där liftkortet nu när man har köpt det?

Snödjup

Tillbaka
Topp