billigaste landet?

billigaste landet?
Om du inte väger in kvalitet är nog (enligt min mening)

Dyrast:
Schweiz
Frankrike
Österrike
Italien.
Men i varje land kan du hitta stora variationer

billigaste landet?
Efter att under året åkt skidor i Schweiz, Italien och Frankrike, har jag en känsla av att priserna ökat mest i Frankrike.
Schweiz har stått mer still. Men från sin tidigare höga nivå, eller vår dåliga växelkurs, är fortfarande Schweiz dyrast. Men börjar starkt knapra in.
I Frankrike och Italien däremot har alla priser ökat katastrofalt sedan Euron infördes. Sen har i Frankrike förmånerna på liftkorten med gratisklipp på närliggande orter försämrats. I alla fall på dom halvstatliga stora skidområdena.
För De professionella skidåkarna som bergsguider har man på de stora orterna som Val D Isere , La Plagne och liknande tagit bort förmånen att åka gratis när dom tar med sej gäster till en ort dom inte jobbar på. Dom är skitförbannade för denna begränsning vilket gör det dyrare för deras kunder.
Österrike har jag ingen koll på men det finns säkert någon som har bra information därifrån.

billigaste landet?
Enligt mig så är den absolut billigaste orten BadGastein i österrike. säsongskortet går på 3500:- Boendet är tok billigt, sist säsong betalade vi 900:- per man i månaden. Relativt billig mat och billig öl (ca 80:- för ett flak). Det går att klara en 3 månaders vistelse på 20 lakan. skall tillägga att åkningen är riktigt schysst. (bara man vet var man skall åka)

billigaste landet?
synd bara att bad gastein är skit då.. :) Ok, sportgastein går väl an men man tröttnar ju snart på enda enda lift...

Billigast beror nog mer på ort än på vilket land man är i. Jag försöker alltid ha eget fordon och då kan man bo i byar en bit ifrån centralorterna. MYCKET (halva priset) billigare på boende helt klart. Liftkort är väl inte så mycket att stirra sig blind på, de kostar ju vad de gör och skilöjer sig väl inte så mycket mellan orter och länder.

Tillbaka
Topp