Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
tja, det du har sett när du åker ut genom Sundsvall på E14 är byggnationen av den första delen av "nya E14". Dem har börjat byggnationen av sträckan Stöde-Timmervägen, där planen är att göra den säkrare och mer framkomlig. Dom hade sex olika alternativ på sträckor för "nya E14", tre söder och tre norr om Sundsvall. Eftersom de sträckorna söder om Sundsvall skulle vara för dyra så skrotades dom. Så nu finns det bara tre alternativ norr om Sundsvall där alla tre startar på Timmervägen österifrån och tar olika vägar mot E4 efter korsningen Timmervägen, Hulivägen. Så hittills bygger de bara mellan Stödde och korsningen Timmervägen, Hulivägen då de inte bestämt sista sträckningen.Hmm, nu blir jag konfunderad; här säger man att man fortfarande pratar om var vägen ska dras, men jag minns ganska tydligt att jag såg vägbyggen pågå när jag åkte genom Sundsvall i vintras...
![]()
Nya E14 är tidernas hårdaste nöt
Artikel i tidningen Byggplats: Gamla E14 genom Sundsvall har gjort sitt. Men att hitta en ny dragning som inte stör människor och miljö för mycket men ändå tillåter tunga transporter är allt annat än enkelt.www.trafikverket.se
mm, E14 sträckan kommer bli betydligt långsammare. Vet inte om det är så mycket mer trafiksäkert om fler bilar slåss på inlandsvägen iställetJag har alltid kört E4:an och E14 via Sundsvall.
Men efter att trafikverket ska sänka hela sträckan E14 (Sundsvall-Åre) till 80 i december så kommer jag köra en inlandsväg istället.
Tack för utförligt svar.tja, det du har sett när du åker ut genom Sundsvall på E14 är byggnationen av den första delen av "nya E14". Dem har börjat byggnationen av sträckan Stöde-Timmervägen, där planen är att göra den säkrare och mer framkomlig. Dom hade sex olika alternativ på sträckor för "nya E14", tre söder och tre norr om Sundsvall. Eftersom de sträckorna söder om Sundsvall skulle vara för dyra så skrotades dom. Så nu finns det bara tre alternativ norr om Sundsvall där alla tre startar på Timmervägen österifrån och tar olika vägar mot E4 efter korsningen Timmervägen, Hulivägen. Så hittills bygger de bara mellan Stödde och korsningen Timmervägen, Hulivägen då de inte bestämt sista sträckningen.
Det som är konstigt är att det största syftet med "nya E14" är att lätta på trafiken på Bergsgatan genom Sundsvall och ändå väljer man att bygga sträckningen norr om Sundsvall. Den mesta trafiken kommer söder ifrån på E4 och skulle gynnas betydligt av att kunna åka söder om Sundsvall. Ska man då åka förbi Sundsvall norrut och sedan åka söder igen, känns som att det kommer ta för lång tid och folk kommer att välja att åka igenom Sundsvall ändå.Visa bilaga 12713
Tydligen är det uppskjutet tills beslut om den nationella planen 2022-2033 ska beslutas under våren 2022. Så innan dess blir det inte hastighetssänkning iafmm, E14 sträckan kommer bli betydligt långsammare. Vet inte om det är så mycket mer trafiksäkert om fler bilar slåss på inlandsvägen istället