bindning eller skidor?

Niclas_Olsson

Ny medlem
bindning eller skidor?
Hej alla ni som vet så otroligt mycket mer om bindningar än mig.

Jag har märkt att mina skidor skär mycket bättre om jag inte belastar plösen så mycket då jag svänger. Kan detta bero på att min främre bindning är 5mm lägre än min bakre?

Då jag lägger tryck på plösen så vill gjärna skidans bakdel släppa. Beror detta fenomen på mina bindningar eller är mina skidor kassa?

Detta märks framförallt i måttlig fart, i hög fart så märks ingen större skillnad. Tyvärr så får man ju så sällan practisera hög fart då åre som ju bekant är överfullt av mäniskor som står, sitter och hänger lite här och var i backarna.

bindning eller skidor?
ArcTracer har redan sagt mycket bra men jag funderar dessutom på följande lilla tillägg:

Vridning.

Går du in i sväng med mycket medvridning, dvs roterar du överkroppen åt samma hålls som du har för avsikt att svänga?

I stora skärande svängar är det inte helt förkastligt att använda just medvridning, det kan vara mycket behagligt, men medvridinng är det kraftfullaste sättet att vrida skidorna och det resulterar ofta i att åkaren "överstyr" med sladdande skidor.

Prova att åka med rakt utför i en inte alltför brant backe.
Ha en öppen skidföring, höftbredd mellan skidorna.
Försök att hela tiden hålla överkroppen rakt ner i fallinjen.
Belasta och kanta skidorna växelvis. Låt skidans form göra jobbet, du har ju inte köpt "carvinglagg" för att fara omkring och sladda.

Ha det gott.

bindning eller skidor?
Tjabba!

De flesta alpina bindningar har en något högre bakdel än framdel. Detta ge en mer "aktiv" åkställning och bör inte vara något hinder för skärande svängar. Tvärtom!

Dåliga stålkanter kan däremot mycket väl vara boven i dramat. En perfekt skärande sväng på hårt underlag är i allra högsta grad beroende av vassa kanter. Sen finns det naturligtsvis skidor som inte klarar en komplett skärande sväng. På "gamla" raka skidor är det i princip omöjligt att utföra en skärande sväng i låg hastighet. De kräver betydligt mer kraft och fart än en modern carvingskida.

Men... jag antar att du har en skida av carvingmodell. Eftersom du tycker det släpper i låga hastigheter men inte i höga är det troligaste att det är din åkteknik som sviktar. Ta del av ovanstående teknikstips!

Mitt förslag är att du lämnar in skidorna för en komplett slipning (skadar aldrig) samt köper dig en timma i skidskolan. En erfaren skidlärare ser direkt skavanker i din teknik.

MVH/MM

Tillbaka
Topp