Bindning för allmountainåkning med gåläge

Ahlback

Ny medlem
Jag söker en bindning som inte är jätte vridstyv, men inte den klenaste Dynafit bindningen. (Jag menar att jag inte kräver den absolut styvaste bindningen man kan hitta ;) )
Jag har inte någon pjäxa som passar i dynafit-bindningar.

Jag söker:
-Gåläge
-Vikten ska helst vara lite lägre
-Inte jättestyv, men inte för klen.
-Kommer som högst ha DIN 10 tror jag

(Kanske Baron eller liknande?)

Reklam för egen köp & sälj annons borttagen.

Senast redigerad av en moderator:
Märkër Thë Dükë. Inget annat är tillräckligt mëtäl.

Skämt åsido: Vridstyvhet och klenhet är två olika saker. En bindning kan vara sjukt vridstyv men ändå vara "klen" (t ex tour f10). Lite lättare än vad? En baron är lättare än en Duke, men inte lättare än en tour eller en fritschi-bindning.

Jag funderar på Baron, Freeride Pro eller Tour 12, för dom är lite lättare än The Duke t.ex.
Jag söker en bindning som är helt okej och funkar i pist utan att den börjar kännas jätteostabil.
The Duke är en lite för tung bindning för mig än så länge :rolleyes:

Senast ändrad:
Jag funderar på ett par TST eller Norwalk med F12, Baron eller Diamir Freeride Pro.
Åker i Sverige 1 vecka+ och kommer åka i alperna minst en gång per år.

Har sjælv f12 och tycker personligen det ær en riktigt fin bindning. Har varit lite trubbel med ældre versioner men årets funkar fint. Sæmre gå funktionalitet æn mina dynafit men spelar inte så stor roll på de lite kortare toppturerna och de ær vældigt funktionella i pistbaserad åkning.

MagnusO sa:
Har sjælv f12 och tycker personligen det ær en riktigt fin bindning. Har varit lite trubbel med ældre versioner men årets funkar fint. Sæmre gå funktionalitet æn mina dynafit men spelar inte så stor roll på de lite kortare toppturerna och de ær vældigt funktionella i pistbaserad åkning.
Så de känns ej ostabila på något sätt?

Nej det tycker jag inte. Har marker duke, dynafit radicals, STH14 och F12erna och anvænder aldrig dukes længre. Hade jag varit tyngre och kørt hårdare så hade de førmodligen inte fungerat lika væl længre.
Før info ær jag 177 cm, væger jag 70 kg och gillar att stå på i backen men skulle kategorisera mig som en medelmåttig till god åkare, absolut inte expert. Kør sjælv på DIN 10. Jag tycker personligen att de ger en bra blandning mellan vikt, funktionalitet och stabilitet men detta gæller mig personligen, min åkstil samt førutsættningar. Har inte provat Diamir så har ingen efarenhet av dem.

Om du har møjligheten vore det sækert klokt att gå till någon av de mer kunniga skidbutikerna och ta ett snack med dem om saken. Alltid lite lurigt att basera sina beslut utifrån vad folk på ett forum tycker och tænker ;)

Kanske blir ett par F12 då :)
Är 190cm och väger 75kg, och skulle katogorisera mig som ett eller två steg under dig, så jag tror att bindningen passar mig :)

Tillbaka
Topp