Bindning med inbyggt wobbel? Look Xpress

PalmS

Medlem
(Edit: Löst med rejälare förspänning och annan tolkning av skalor.)

Frugan som p.g.a. små barn börjat åka skidor istället för främst bräda har begåvats med sitt första egna par.
Hurra! Kanske.

Rossignol Nova Pro ser för övrigt ut precis som Nova 4, men heter i en norsk butik Nova 2 Pro. Nybörjar-pro? Kanske för att en stor kedja ville ha ett eget coolt namn som inte går att använda prisgaranti på?

Det fascinerande är dock bindningen.
Det är oerhört enkelt att sätta fast dem i de förmonterade skenorna.
Rekommenderas starkt till den som snabbt vill packa upp och montera en hyrflotta före lunch!

Som bonus är det lätt att flytta hela bindningen för att prova olika lägen på skidan.
Frågan är dock om den kan rekommenderas på fler vis.

Det är ett fascinerande stort spel mellan själva bindningen och spåret. Pjäxan må sitta klanderfritt väl i bindningen, men borde inte bindningen sitta minst lika väl i... resten av bindningen, som i sin tur sitter fint i skidan?

Se film på vickande bindning med trött skidmontör.
Acceptabelt?
Vanligt?
Märks nog inte?
Går att åtgärda på något vis för de som är mer vana?
Är det ens vettigt att använda de ännu enkelt returnerbara skidorna?
Är detta vad de menar med att bindningen har bra stötdämpning?

Jag förstår ju att det är en testad och beprövad produkt, men det ger en dålig magkänsla.

Jag åker telemark sedan många år och tycker inte att det är konstigt med några extra frihetsgrader, men ser dem ogärna på detta vis. :poop:

Tacksam för moraliskt stöd i denna ostadiga tillvaro!

Senast ändrad:
Det där är nog inte helt ovanligt på enklare systembindningar och enklare hyrlösningar. Är det en nybörjare kommer hon inte att märka det. Inte desto mindre lite väl dåliga toleranser från Look. Är det störande går det väl att ställa in bindningen som den ska vara och sen trycka dit en klatte smältlim på rätt ställe (förutsatt att ingen annan med annan skostorlek regelbundet ska använda skidorna).

Du lär inte få bättre bindningar om du reklamerar och byter par. Det är med största sannolikhet samma på alla.

Har du rätt förspänning?
Provade på frugans skidor, som visserligen har den lite biffigare Xelium 110 men med samma ”railsystem”. Utan pjäxa var det samma glapp, men med pjäxan i (med rätt förspänning) så försvann det.

Tack för svar och referenstest!
För klen förspänning var en strålande diagnos som blottade ett missförstånd.

Genom att flytta fram bakre delen bara ett snäpp minskades wobblet från att vara riktigt glappt till att snarare kännas segt och mjukt.
Det borde jag ha testat, i synnerhet då jag var inne på att problemet borde kunna försvinna när pjäxans spänns fast.
Dock tog pjäxans klack i bakkappan och sköt den lite bakåt som sig bör och jag var tämligen säker på att längden var inställd rätt eller till och med 2 mm för kort.

1612519010642.png

Bild: Det här tycks vara 297, inte 291 som jag lite naivt trodde.

Pjäxornas sulmått är 293. Fram är bindningarna tydligare och stod på 291. Bak stod de kanske egentligen på 297. Sett från andra sidan eller annan vinkel var det tydligare att det i själva verket var längre än 291, men jag lurades av det bifogade perspektivet.
Jag tycker dock fortfarande att det borde ge medelvärdet 294 mm effektiv längd som borde fungera till 293 mm oslitna pjäxor.

Redogörelsen kanske kan hjälpa någon annan i samma sits.
"Manualens" strikta uppmaningar att bindningen enbart får monteras och justeras av superproffs tycks ha viss grund, trots den enkla utformningen.

Stort tack för hjälpen med sådana där märkliga hälfästen! 👍

Senast ändrad:
Stirra dig inte blind på siffrorna...
Rätt förspänning är det när den gula delen befinner sig i den främre hälften av ”fönstret” på sidan av bakbindningen. Stämde inte riktigt med angivna sulmått på frugans skidor, utan jag fick flytta ihop bindningarna ett hack vardera för att få till det...

Stirra dig inte blind på siffrorna...
Rätt förspänning är det när den gula delen befinner sig i den främre hälften av ”fönstret” på sidan av bakbindningen.

Ännu ett bra tips, jag vill gärna kunna förlita mig på siffror och teori.
Jag hittade till en början inget stiligt fönster, däremot framgick att den klädsamt gula del som åker ned mellan spåren för att låsa bindningen även kunna tjänstgöra som indikator.

Uppdatering: Det finns pyttesmå öppningar på sidorna under bromsarna där kanten av den gula låsklossen kan ses. De var från början helt igenkladdade med något fett som dolde funktionen.
20210206_001111.jpg

Villospår att se den gula klossen bakifrån: Väl gömd går den allt högre med ökad spänning. Spaken som lossar bindningen lyfter också denna bit. Att upp betyder både högre spänning och helt loss kan tyckas motsägelsefullt, tills man minns den marknadsförda "3D-utlösningsfunktionen" som kanske gör att bindningen kan åka isär vid alltför stark belastning.

1612535495489.png

Bild: Är det en välgömd indikator för framspänning som kan kikas på rakt bakifrån? (Nix!)
1. Bindningen utan pjäxa "flyter" ovanför spåret.
2. Lite kortare längd än pjäxan inställd enligt (uppfattat) angivet mått.
3. Kortaste läget då hälen ser ut att vilja hamna i snarare än ovanpå bindningen.

Butiken hälsade att "vi hinner inte montera eller ställa in något då vi har fullt upp, men det är lätt och instruktioner medföljer". Inga problem tyckte jag (då).
"Manualen" som följde med visar enbart hur man kliver i och ur bindningen, sätter ihop skidorna med skidstoppen, samt varnar olycksbådande för diverse otrevligheter. Lite klent kan tyckas, men då är det extra fint att ni finns.
Åter igen, tack! 🤩

Fast tittar man på 261 är det väl ändå strecket under som gäller?
Javisst, utan tvekan. Det gick dock att titta på skalan på olika sätt och bromsplattan förhindrade rakt uppifrån. En ytterligare del av problemet kan vara att den svarta biten som agerar "visare" över siffrorna inte går lika långt ut på sidorna som i mitten. Oklart för mig vilken del man då skall titta på, valde mitten som tycktes mest framträdande och logisk. Ett annat problem kanske var att jag enligt ovan förlitade mig alltför mycket på skalan istället för på känsla.

(Har i bildtexten nu förtydligat en aning att jag syftade på 297 som troligt "verkligt" mått snarare än skalans synbara tolkning i bild.)

-------------------
Jag hoppas kunna låna skidorna och ta tillvara på att enkelt kunna experimentera med placering framåt/bakåt relativt centermarkering för att lära mig mer om hur det påverkar.
Må väl!

Senast ändrad:
Javisst har du rätt i det.
Tack än en gång!
Jag har uppdaterat föregående meddelande med även korrekt info för att inte dela med mig av min förvirring.

När den genialt enkla funktionen hittades blev det uppenbart hur den fungerar. Nu när jag lärt mig känner jag mig både dum och klokare.

Jag trodde det svåra skidjobbet skulle vara att renovera mina skidor som fått en bindning utsliten, inte att få ihop nybörjarskidorna. Nu är dock hela familjen redo för morgondagens skidskolor och åkning i lokala backens hisnande 50 m fallhöjd.

Tack!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp