Bindning monterad utan lim, vad gör nu?

oskarvilde

Ny medlem
Tjena,

Jag har läst MnOs monteringstrådar men nu så har jag stött på ett problem som jag inte vet hur jag ska hantera.

Jag har ett par Gotamor som användes flitigt förra säsongen och det har nu visat sig att de som monterat bindningarna inte har haft lim i hålen innan bindningen skruvades dit (Det kom fram när min vän slet av bakdelen).
Jag har kännt på skruvarna och de satt lite löst och fick dras åt, men de fäster utan problem.

Så vad ska jag göra nu:
1) Skruva ur pyttsa i lim och skruva tillbaka? Finns det risk att delar av hålen har ruttnat och hur ser man det?
alt
2) Be en shop sätta i inserts och montera om?

Frågade en shop som sa att det var lugnt... Jag känner mig inte så trygg med det svaret.

Med vänlig hälsning,
OT.

edit: stavning

Senast ändrad:
jag skulle nog skruva bort bindningen..dutta i lite epoxy lim sen skruva fast den igen..har för mig att epoxy har en hållbarhet på 1000kg per cm2 så du skulle nästan kunna köra en endast lim utan skruvar....men gör som jag sa först så ska de nog ordna sig:)

Ur med skruven droppa i lite super attack lim och dra åt igen. Limmet ger en härdad yta som håller i o skyddar trät. Efter dra alla skruvar kontinueligt. Lycka till !!
ps. om hålen ruttnat skulle du inte kunna dra åt hårt utan at det "släpper".

jibbern sa:
jag skulle nog skruva bort bindningen..dutta i lite epoxy lim sen skruva fast den igen..har för mig att epoxy har en hållbarhet på 1000kg per cm2 så du skulle nästan kunna köra en endast lim utan skruvar....men gör som jag sa först så ska de nog ordna sig:)
Det låter vettigt att göra så. Men kan jag på något sett se om det har trängt in fukt i hålen eller är det så att om skruvarna fäster nu så är det lugnt och inget ruttet?

När det gäller limmet så skyddar det väl mot fukt bara och har inget med att skruven sitter fast?

Ahh tack för svaret robRhino, misstänkte att det var så.

Skruvar ut, droppar i lim och håller tummarna i vinter.

Det skyddar träet och håller fast skruven. Dock brukar man använda vanligt trälim (för minusgrader) när man monterar. När du limmar i efterhand så borde epoxy vara ett bättre val dock.

Förmodligen räcker det med att skruva av bindningarna och sen limma men vill du vara riktigt säker så är alltid inserts bra, en bindning sitter aldrig bättre än när den är satt i rejäla metallinserts.

Läst lite fler monteringtrådar ang. limtyper. Vilken ska typ man använda, epoxy eller trälim?
Vissa trådar säger ju att man inte sa använda epoxy, varför inte?

Fäster skruvarna bra så är det säkert inga problem, men om du märker att det är fuktigt när du skruvar ut skruvarna måste du låta hålen torka helt innan du skruvar dit bindningarna med lim.

Använd epoxy super attack lim somhärdar hålet och håller fukt bortafrån trät. Jobbar i byggbranchen och där håller man på att utreda problem med "vanligt" trälim i fuktiga miljöer.

Anledningen till att jag inte rekommenderade epoxy i monteringstråden är inte för att det är dåligt, utan för att det är lurigt att få loss bindningarna senare om man skulle behöva. Det går, precis som det nämns i Tetontråden, att värma på skruvarna och få loss epoxyn, MEN och det är ett rätt stort men, risken är stor att man skadar bindningen när man gör det. Problemet är att man smälter plastdetaljer runt skruven om man inte är mycket varsam med värmen. På racebindningar är det oftast mest kosmetiskt, även om det kan orsaka lite glapp om man har oflyt, men på enklare bindningar där plasten är bärande kan man orsaka en försvagning och en markant ökad risk för sprickbildning runt skruvarna. Enda tillfället jag använder epoxy är om jag gör en ommontering och märker att det är något eller några hål där gängan är paj.

Rent lim- och tätningsmässigt är epoxy naturligtvis helt suveränt. Vill du ha en riktigt stark fastlimning och i det närmaste permanent montering av bindningarna så tar du 24-timmarsepoxy (Araldit Professional eller Bostik Superstrong tex), lägger i lim i hålen och värmer upp limmet och skidan till ca 70 grader. Skruva därefter åt och värm hela paketet ytterligare två-tre gånger med en halvtimmes mellanrum. Då sitter det. Med betoning på sitter. Snabbepoxy är ett bättre val egentligen iom att det inte blir i närheten av lika starkt, men det är ju alltid något av ett kärringval :)

Jag känner för övrigt igen problemet med att en butik inte tätar med lim. Det är faktiskt ganska vanligt. Och för den vanlige turisten som åker två veckor per år ger det inga problem. Men för en säsongare eller annan åkare som är på berget frekvent så kommer det att öka risken för att bindningen slits ur skidan. Det är ofta man ser fuktskador runt skruvar när man monterar bort bindningar som har suttit ett tag. Rost på skruvar och lite småsvällt runt hålen är mer regel än undantag på skidor som har gått långt.

I ditt fall är det inga problem så länge som gängorna är hela. Vet du med dig att du "aldrig" ska ta bort bindningen, dvs att du inte har tänkt att sälja skidorna, inte ska byta till Duke, byta upp dig till 916 eller liknande så kan du använda epoxy. I annat fall, använd vanligt lim enligt standardrekommendation.

"I annat fall, använd vanligt trälim" Varför inte då använda t ex super attack lim som härdar trät och skyddar mot fukt, men samtidigt ger en relativt lätt bortmontering. Limmet håller visserligen i skruven endel men det är framförallt härdningsprocessen av trät som gör det till det "bästa" allternativet.. Skruvarna måste t o m efterdras med jämna mellan rum till skillnad mot den "riktiga" epoxyn. Men har kvar sin skyddande verkan.
MnO sa:
Anledningen till att jag inte rekommenderade epoxy i monteringstråden är inte för att det är dåligt, utan för att det är lurigt att få loss bindningarna senare om man skulle behöva. Det går, precis som det nämns i Tetontråden, att värma på skruvarna och få loss epoxyn, MEN och det är ett rätt stort men, risken är stor att man skadar bindningen när man gör det. Problemet är att man smälter plastdetaljer runt skruven om man inte är mycket varsam med värmen. På racebindningar är det oftast mest kosmetiskt, även om det kan orsaka lite glapp om man har oflyt, men på enklare bindningar där plasten är bärande kan man orsaka en försvagning och en markant ökad risk för sprickbildning runt skruvarna. Enda tillfället jag använder epoxy är om jag gör en ommontering och märker att det är något eller några hål där gängan är paj.

Rent lim- och tätningsmässigt är epoxy naturligtvis helt suveränt. Vill du ha en riktigt stark fastlimning och i det närmaste permanent montering av bindningarna så tar du 24-timmarsepoxy (Araldit Professional eller Bostik Superstrong tex), lägger i lim i hålen och värmer upp limmet och skidan till ca 70 grader. Skruva därefter åt och värm hela paketet ytterligare två-tre gånger med en halvtimmes mellanrum. Då sitter det. Med betoning på sitter. Snabbepoxy är ett bättre val egentligen iom att det inte blir i närheten av lika starkt, men det är ju alltid något av ett kärringval :)

Jag känner för övrigt igen problemet med att en butik inte tätar med lim. Det är faktiskt ganska vanligt. Och för den vanlige turisten som åker två veckor per år ger det inga problem. Men för en säsongare eller annan åkare som är på berget frekvent så kommer det att öka risken för att bindningen slits ur skidan. Det är ofta man ser fuktskador runt skruvar när man monterar bort bindningar som har suttit ett tag. Rost på skruvar och lite småsvällt runt hålen är mer regel än undantag på skidor som har gått långt.

I ditt fall är det inga problem så länge som gängorna är hela. Vet du med dig att du "aldrig" ska ta bort bindningen, dvs att du inte har tänkt att sälja skidorna, inte ska byta till Duke, byta upp dig till 916 eller liknande så kan du använda epoxy. I annat fall, använd vanligt lim enligt standardrekommendation.

Tillbaka
Topp