Bindning/pjäx combo för turåkning

ChasingPow

Aktiv medlem
Första posten och tråden här på Freeride!

Kort bakgrundsfakta, åkt skidor sedan knatteåren och satsat på käppåkning till och med slutet på skidgymnasiet. Är en extremt van skidåkare så har inget emot höga farter och stökig terräng, hoppar inte mycket klippor eller sånt dock. Har sedan käppåkningen inte ägt riktiga tur/am skidor så har verkligen inte koll på den världen och vad som är bra eller super skräp.

Så efter totalt 0 åkdagar förra säsongen blev jag stört arg på mig själv och denna vinter ska det stokas skidåkning till tusen!!

Har införskaffat ett par Nordica Nrgy (177) som allround skidor och slängt på ett par gamla Marker 20.0 bindningar (ja det är säkert dumt men så blev det haha). Överlag känner jag att dem borde bli bli bra vardags skidor tills jag skaffat mig mer kunskap/erfarenhet av am skidor. Lär ge mer glädje än mina raceskidor åtminstone!

Problemet jag har är att via en kompis har jag fått tag på ett par super fina Ross turskidor men han hade mindre fötter så jag måste ha en ny bindning. Tanken är att när jag turar så kommer jag nog gå ganska mycket ofta så jag vill ha en setup som ändå är någorlunda bra för att gå men som ändå håller. Är 183 och väger 95+ med all utrustning och är van att bara trycka emot och lita på att skidan sitter kvar men kommer som sagt inte droppa största cliffsen jag hittar.

Kommer även behöva köpa nya pjux, har bara race pjux just nu vilka är bra till just det men inte så mycket annat. Kravet är att kunna köra båda skidorna med samma pjäxa.

Någon som har en bra ide för att lösa detta pussel?

Senast ändrad:
Finns två typer sv turbindningsr.
Rambindning typ Marker Duke, Baron, Salomon Guardian m fl.

Techbindningar typ Dynafit Beast, Marker Kingpin m.fl.

Rambindningar kan användas med vanliga alpinpjäxor
Techbindningar måste ha techinserts i pjäxorna
Dessa pjäxor har vad jag vet en annorlunda sula som gör stt de inte kan användas i vanliga Alpinbindningar förutom de som är speciellt anpassade för det. Så du kan inte ha den i dina Marker 20.0 om du inte har pjäxor med utbytbar sula.
Finns säkert nån som kan detta bättre, men det är ungefär så jag har förstått det.
Ska du tura mycket så är nog techbindninga att föredra framför rambindningar. Och pjäxorna behöver ha ett gåläge

Senast ändrad:
Det jag läser är att du en kraftfull åkare med god teknik, och en stabil vikt..

Du skriver även..
Tanken är att när jag turar så kommer jag nog gå ganska mycket ofta så jag vill ha en setup som ändå är någorlunda bra för att gå men som ändå håller.

Spontant skall du ha det kraftigaste, och tåligaste att få tag på, men ändå vara anpassad till frekventa och längre turer:)
Skulle kunna vara...:

https://www.sport-conrad.com/en/pro...tml?listtype=search&searchparam=dynafit beast

https://www.sport-conrad.com/en/pro...tml?listtype=search&searchparam=dynafit beast

Till den skall du kika på en pjäxa som kan matcha din åkstil, och din ambition.
Kan tänka mig Scarpa Freedom RS, Lange XT, Tecnica COCHISE eller likande pjäxor. Funkar för tech, men även i traditionella bindningar (man kan behöva byta sula skall nämnas)
Din fot bestämmer i slutändan fabrikat och modell...

Senast ändrad:
Tack för svaren! De har lett mig in på lite mer research på the interwebz och kommit fram till följande:

1 Fixat ett par Tecnica cochise 130 DYN. Alltid kört Tecnica och litar på dem både i prestanda och passform. Verkade va ett givet val, den ger ju alla valmöjligheter med fortfarande så är det en riktig alpinpjäxa.

2 Tittat på Markers King Pin, kan få bra pris på den genom jobbet och den verkar vara top shelf i prestanda vad de gäller tech bindning? Får självklart även tag på Marker Duke/Baron.

3 Är osäker dock om jag ska köra tech bindning på dem här Rossen, känns som det är skidor som ska ha en rambindning och eftersom dem redan har en uppsättning hål så vill inte borra i onödan. Så man kanske ska fixa ett par mer dedikerade tur skidor senare som är lite lättare.

4 eller så kör jag Duken på nuvarande Nordica nrgy och King pin på Rossen så klarar man typ allt man vill med två par skidor men de kanske inte är perfekta för ändamålet?

ChasingPow sa:
3 Är osäker dock om jag ska köra tech bindning på dem här Rossen, känns som det är skidor som ska ha en rambindning och eftersom dem redan har en uppsättning hål så vill inte borra i onödan. Så man kanske ska fixa ett par mer dedikerade tur skidor senare som är lite lättare.
Vilken Rossignol-modell är det?

Det är Ross Squad (tror de va Squad 8) är en limited serie skida iaf som min kompis fått genom kontakter. Finns serienummer stämplat på skidan (har haft samma typ av stämpling på mina raceskidor så dem är definitivt inte rakt från en affär) och ska finnas typ 60 par. Vridstyvheten är on par med typ fis skidor så har ingen anledning att misstro han. Ska tydligen va svinigt roliga skidor så tanken är att tukta dem till tusen! Vilket innebär att ha en gedigen bindning som både håller och är säker att åka med.

Almen1 sa:
Det jag läser är att du en kraftfull åkare med god teknik, och en stabil vikt..

Du skriver även..
Tanken är att när jag turar så kommer jag nog gå ganska mycket ofta så jag vill ha en setup som ändå är någorlunda bra för att gå men som ändå håller.

Spontant skall du ha det kraftigaste, och tåligaste att få tag på, men ändå vara anpassad till frekventa och längre turer:)
Skulle kunna vara...:

...
Det finns en anledning till att ingen köper Dynafit beast trots att dom har varit på galen rea på S-C det senaste året. Om inte jag missminner mig så hade dom stora kvalitetsproblem osv.

Om det är klippdrop osv som står på tapeten på en daglig basis så är det bara att hoppa över tech och gå på rambindningar. Det funkar bra att gå långt med om man sköter försäsongsträningen.

ChasingPow sa:
Det är Ross Squad (tror de va Squad 8) är en limited serie skida iaf som min kompis fått genom kontakter. Finns serienummer stämplat på skidan (har haft samma typ av stämpling på mina raceskidor så dem är definitivt inte rakt från en affär) och ska finnas typ 60 par. Vridstyvheten är on par med typ fis skidor så har ingen anledning att misstro han. Ska tydligen va svinigt roliga skidor så tanken är att tukta dem till tusen! Vilket innebär att ha en gedigen bindning som både håller och är säker att åka med.
Ja turskidor är väl kanske inte det första epitet jag skulle sätta på dem. Men det låter onekligen som ett par potenta lagg. Skulle vara kul att veta vad som skiljer sig från de "vanliga" Squad 7. Vad har de för grafik? Vit botten eller i huvudsak blå?

ja försäsongsträningen är inget problem direkt på det viset. Mest frågan om att kunna klämma in så mycket höjdmeter det går när man väl är ute! På sommaren med cykel är de ju så enkelt att gå ut ofta så då spelar energieffektiviteten mindre roll för mig och pressar man sig hårt kan ändå ha roligt om det är flackt samt så finns de inga "dåliga" förhållanden utan kommer alltid ha kul. Men på vintern kommer de ju överlag bli få dagar, dagar som det dessutom är bra förhållanden så vill som sagt kunna klämma ut så mycket som möjligt när de väl blir av.

Hoppar inte så mycket stora dropp, alltid varit mer av en "åka fort som f*n och bara hålla i sig" typ av åkare.

Blir det Tech så är det typ 90% säkert att det blir en Kingpin.

xSooLx sa:
ChasingPow sa:
Ja turskidor är väl kanske inte det första epitet jag skulle sätta på dem. Men det låter onekligen som ett par potenta lagg. Skulle vara kul att veta vad som skiljer sig från de "vanliga" Squad 7. Vad har de för grafik? Vit botten eller i huvudsak blå?
Huvudsak vita, kan va squad 7 så klart också. Titta inte så noga va rätt sent, killen behövde pengar och gav mig ett pris som jag tackade ja till innan jag ens sett dem haha! (Har inte hämtat dem än)
Verkar främst va vridstyvheten de jobbat med, dem är relativt mycket mer styva i vrid än böj. Som sagt i vrid är dem typ som fis gs skidor som då är så klart ett antal mm smalare.

Så en Duke på dem och leta nåt annat par skidor om man verkligen vill köra på tur linjen?

Tillbaka
Topp