Hur tänka med bindningar till Allmountainskidor ?

Toblin

Medlem
Hej

Tänkte köpa ett par Allmountainskidor för att kunna köra mera off-pist i primärt Alperna , har ett par bra pistskidor med dom är minst sagt utmanande att åka off-pist med. Har fastnat för FISCHER RANGER 96, som genomgånde verkar ligga i topp på olika tester för den mixen jag är ute efter (kommer inte köra 100% off-pist, utan det blir mera lift upp - off-pist ner.. ). Men inser att man måste ta sig till oc från off-pisten, så vanliga bindningar lär ju inte funka.

Men att välja bindningar av "ski-touring" typ var ju inte det enklaste... Hur ska man tränka, välja och resonera där? Märken man ska hålla sig borta från ? Prisklass för en hyffsad hobbyåkare (1-2v per år)

Antar att man måste/bör ha touringbindningar , eller kan man köra med hybridbindningar som funkar med vanliga pjäxor (kommer som sagt inte sikta på att gå toppturer, utan mera lift upp -> gå till off-pist backen). Eller ska man gå all-in om man i ett senare skede fastnar för det?Samtidigt skulle jag behöva nya pjäxor ändå....

Har i det paket jag tänkt köpa av an annan sida blivit rekomenderade FRITSCHI TECTON 13 , men som sakt. då måste jag köpa nya pjäxor också..

Några tankar och råd?

Med tanke på hur du beskriver det kan du köpa vanliga bindningar. Vet inte var du tänkt åka, men där jag åkt i Alperna behöver man sällan gå från liften för att hitta offpist.
Om du tror att du vill tura senare, köp Shift eller Duke. De torde fungera för utförsåkning med dina nuvarande pjäxor, sen kan du byta till pjäxor med inserts senare för turande.

Om du vill köpa allt direkt så kan jag varmt rekommendera Tecton. (y)

Med tanke på hur du beskriver det kan du köpa vanliga bindningar. Vet inte var du tänkt åka, men där jag åkt i Alperna behöver man sällan gå från liften för att hitta offpist.
Om du tror att du vill tura senare, köp Shift eller Duke. De torde fungera för utförsåkning med dina nuvarande pjäxor, sen kan du byta till pjäxor med inserts senare för turande.

Om du vill köpa allt direkt så kan jag varmt rekommendera Tecton. (y)
Tack för tipset, då verkar helt klart Duke 16 vara den bästa, kan man ju köpa nya pjäxor lite senare. Alterntivet är ju rambindningar, men känns som en hybrid / Duke 16 är betydligt mera framtidssäker om jag får för mig att gå lite mera. Känns som Duke gör hela setupen mera framtidssäker, och det blir ju som sagt mycket pist också och den verkar ju lika säker som en alpinbindning för det.

Att köpa pistskidor som jag gjorde tidigare var betydligt enklare, Allmountainskidor blir för många kompromisser som måste balanseras för att det ska vara enkelt val :D.

Jag har kört shift senaste åren. Men ska jag vara helt ärlig skulle jag kunna haft ett par vanliga bindningar. Åker oftast ner en vecka, och är snön hyfsad hikar man inte om man inte måste

Senast ändrad:
Jag har kört shift senaste åren. Men ska jag vara helt ärlig skulle jag kunna haft ett par vanliga bindningar. Åker oftast ner en vecka, och är snön hyfsad hikar man inte om man inte måste
Nä.. det är ju det troligaste alternativet.. men som jag har förstått så är Duke like bra som vanliga, då känns det lika bra att köra med dom om jag ändå måste köpa nya...

Men fick nu å andra sidan svårt att bestämma om jag ska ha 96or eller 102 varianten :D.... inser att det kanske blir 30 / 70 puder / pist , även om jag siktar på mest puder är det ju av naturliga orsaker inte alltid det är det..

Tillbaka
Topp