Bindning som slets loss ur skidan (numera fixat)

Peter_K

Medlem
Jag var i Sälen en vecka över julen och tyckte jag hade väldigt dåligt kant-grepp hela veckan. Näst sista dagen insåg jag relativt smärtsamt förklaringen till det då häldelen på ena bindningen slets loss från skidan. Två åk innan det hände kunde jag se att pjäxan gick att röra i sidled ganska mycket utan att skidan rörde på sig. Resultatet blev så här:

IMG_1028.jpg

IMG_1027.jpg

IMG_1024.jpg

Jag är rätt mycket nybörjare när det gäller bindningsmontering men jag tycker det ser ut som att de bakersta hålen sitter alldeles för nära de pluggade hålen (omborrat efter att jag köpt nya pjäxor och samtidigt flyttat bak bindningen, jobbet utfört av skidverkstad). När jag kikade närmare på skidan och skruvarna hittade jag heller inga spår av lim eller liknande.

Efter en del klurande så verkar det som att jag kan montera en Salomon-bindning på bootcenter och få hålen rätt långt ifrån de som sitter där nu. Hur fixar jag de uppslitna hålen? I med epoxy och låt det härda? Behöver jag slipa ner skidan så det blir 100% jämnt? (området runt hålen buktar upp en bit nu) Skidorna är ett par Völkl Mantra. Bindningen som suttit där är en Marker 14 Free.

Varför blev det som det blev? Hur lagar jag det? I med epoxy i hålen och låt det härda? Behöver jag slipa ner skidan runt hålen för att få den 100% plan? Som det är nu buktar det upp en del runt de gamla hålen.

Bonusfråga: Hur ställer jag in förspänningen på en Salomon 977 Equipe-bindning?

Senast ändrad:
Lämna in det.
Får monterna bindningarna någon cm längre fram/bak om det ska hålla bra.

Varför ska du ha den 100% plan på ovansidan? Kosmetiska skador gör inget och bindningen kommer ändå dölja allt.

Hàlen sitter ruskigt nära varandra. Riktigt dàligt att montera/borra sà nära. 5mm är ett superminimum om det verkligen är ett krisläge tycker jag.

Fyll upp med belagstàng i hàlen. Om du planar eller inte gör minimal skillnad, jag har aldrig gjort det och känner absolut ingen skillnad.

Varför....Inkompetent personal.

Förspänningen fàr Mno stà för!

Senast ändrad:
Jo dom är monterade något nära dom gamla hålen, man bör ha åtminstone 1-1,5 cm mellan mitten på nya och mitten på gamla hålen.

Det du bör göra är att plugga de gamla hålen med plastplugg (be om några på en skidverkstad) tillsammans med trälim.

Släng även i trälim i den nya hålen när du monterar

Förspänningen på 977 bör vara samma som 997 om det inte är hyrversionen. Det innebär en mindre phillipsskruv under bakdelen. Denna ska vara mitt på det streckade området på bottenplattan (ungefär bredden av en 50-öring in).

Det som kan vara dumt är om det kommit in mycket väta i skida och då fått träkärnan att svälla. Hände brorsan en gång och han blev rekommenderad att slänga skidorna då träkärnan tydligen blev helt kaputt av när det svällde.

1. Mantra 184 går väldigt bra lite bakmonterad, så i princip skulle du kunna flytta bak existerande bindningar lite. Eftersom det dock är två hål så nära varandra innan (klåpare som gjort det) kanske det är säkrast t byta bindning. Att det hända är nog en kombination av att skruvarna aldrig satt rikigt bra (man nrukar minst köra med lite trälim för att "låsa dem") och att de satt för nära de gamla hålen.

oM du vill kan du fila ned lite runt de gamla hålen. Jag skulle också kolla noga om det är små delamineringat runt hålen. Då kan det vara bra att fålla i med lite epoxy, främst för att se till att det inte läcker in fukt. Apropå just fukt, lägg skidorna varmt ett par dagar och sätt in små tussar av tidningspapper i hålen (då sugs fukt ut snabbare tack vare konvektion). Sedan tror jag det räckar att plugga hålen med plastpluggar som shoppar har för ändalålet. Fylla med epoxy går det med.

En eventull anledning till att det hända kan vara att skidan borrats med för liten borr (4.1mm skall det vara till den skidan). Då kan aluminiumen lyfta från skidan redan vid montering och skruven kommer aldrig sita riktigt bra.

När det gäller fix kan ett alternativ var att säta helicoilgängor i de existerande hålen, men kanske är det en dålig ide om skidan redan är lite deformerad där.

HitMe sammanfattar läget och det är väl inte så mycket att tillägga när det gäller den rent tekniska lösningen. Jag hade valt alternativet epoxy och då i en långsamthärdande form (dvs 12-24hs härdningstid, inte snabbvarianten). Lägg i limmet i hålen och värm sedan upp limmet och skidan till ca 80 grader. Då blir blandningen lättflytande och trät kommer att suga upp en del av limmet och därmed skyddas mot senare vattenintrång.

Du bör få skidan skapligt plan runt de gamla hålen, annars kommer nästa bindning inte att ligga helt tight mot skidan.

Den gamla grundregeln "Minst en håldiameters fritt gods mellan hålen", dvs minst 10mm avstånd (4mm borrat hål blir 5mm efter montering pga skruvexpandering) centrum-centrum har definitivt inte följts i detta fall. Om motiveringen till ommonteringen var att ditt sulmått inte passade den gamla, så är det en riktigt puckad justering. Det hade definitivt varit bättre att sätta bindningen ytterligare lite längre bak och sedan justera in lite med bakdelen. Att tänka först och borra sen har knappast varit den här killens starka sida. Dessutom sitter ju antingen den nya eller den gamla monteringen snett. Som vanligt skulle man kunna säga. Är det nåt som skidverkstäder INTE kan så är det att montera skidor. Det är helt otroligt vilka nötter som regerar i den branschen.

Jag har sedan länge slutat anlita skidverkstäder för montering. Det blir fan i princip alltid fel. Jag kan under hela mitt skidåkarliv räkna tillfällena där en montering har blivit helt korrekt utförd på ena handens tumme! Dessutom är det ytterst ovanligt även i min kompiskrets att det blir rätt. Ett par Salomon Equipe 10 3V som jag köpte i Linköping monterades korrekt, trots att jag var klart skeptisk till personalen vid tillfället. Resterande skidor har ALLTID, alltså 100% av gångerna blivit fel och jag pratar om minst 20-25 par innan jag slutade låta någon annan montera. Det blir snett (absolut vanligast), det dras sönder gängor pga fel borrdiameter, det glöms plattor och dras därmed i fel skruvar, det bara tas fel skruvar, för långa skruvar så att belaget blir bubbligt, fel mall, ingen mall, olika center på olika skidor, verkstaden kommer på att första tådelen hamnade lite fel och borrar nya hål nästan på samma ställe, det glöms att dra åt, det borras tre hål istället för fyra (och sen märker naturligtvis teknikern inte att skruven inte går i), helicoils som inte riktigt tar, osv osv i en kreativ oändlighet. Det ska väl sägas i sammanhanget att jag sällan köper rakt av standardgrejor direkt ur hyllan heller utan snarare har diverse egna lösningar på det mesta. Det är säkert en betydligt högre sannolikhet att det blir rätt om man väljer butikens färdiga paket och liknande.

Nej, det enda som gäller är att montera själv. Jag har gjort alla monteringsjobb till mig själv och också till många kompisar de senaste tre åren och det har hittills aldrig blivit varken snett eller fel på något annat sätt trots att jag säkert har borrat 40 par skidor. Statistiken rätt-fel är alltså 1-25 för butiksmontering och 40-0 för egen. Jag har ett inlägg på gång om hur man monterar själv på ett säkert och enkelt sätt, men jag har inte orkat med att slutföra det ännu.

Om du ska montera om den nuvarande bindningen bör du göra följande:
1. Kontrollera hur mycket häldelen går att justera framåt från nuvarande punkt (märk ut nuvarande position med ett litet streck och bottna den sedan framåt och mät).
2. Dra av 2mm på ovantstående mått för att ha en viss justeringsmån för förspänningen.
3. Kontrollera att du får minst 5mm oskadat gods mellan hålen om du flyttar med ett avstånd enligt punkt 2. Får du det kan du montera om Markern. Får du inte det måste du antingen flytta tådelen bakåt (varning för hålinterferens mellan främre och bakre hålparen på tådelen), eller välja en annan bindning.

Iom att det är tådelen som styr pjäxans placering behöver du inte röra den, men jag hade ju skruvat bort den och kontrollerat hålbilden. Det är heller inte nödvändigt att montera om den oskadade skidan, men du bör kanske ändå göra det i förebyggande syfte. Sannolikheten för att du får samma problem där är naturligtvis hög.

Senast ändrad:
MnO: Mina erfarenheter är ungefär 110-2 till mig själv ;) Dessa 2 var på mina egna skidor när jag var sjukt bakis. Men man skall vara metodisk och inte stressa fram när man monterar. Sen gör iofs inte 0,5 mm så mycket i snedhet. Men annars så tycker jag att HitMe och MnO sammanfattar det hela bra. Men det räcker med trälim och plastpluggar för att det skall bli tät om man inte vill hålla på med 2-komponents lim.

Varför skriver jag detta när jag borde åka puder...

Over and out!!! Here i come..

//H

Hasse sa:
MnO: Mina erfarenheter är ungefär 110-2 till mig själv ;) Dessa 2 var på mina egna skidor när jag var sjukt bakis.

//H
Då är du i en minoritet i branschen Hasse, men det visste vi ju redan. Det känns som att det faktiskt hör till ovanligheterna att folk som säljer skidor verkligen är intresserade av just skidåkning...

Jag kom just på att jag for med osanning innan. Jag har inte 40-0 utan 39-1. Jag höll på att göra en bc-jibber av en Explosiv en gång genom att vända mallen bak&fram och därmed sätta bindningen fakie. Jag hann borra fyra hål för en tådel innan jag kom på misstaget :) Om jag inte minns fel var det även för min del en bakisdag när man hade lite dåligt samvete och började styra med materialvård för att lindra ångesten... Sprit och montering hör inte ihop, kids.

Hehehehehe nepp det gör det inte. Jag monterade ett par skidor duck fast bägge åt samma håll. Och de andra borrade jag 30 hål i innan det blev rätt. (bara den ena) och den som var riktigt borrad blev stukad efter en vecka....

//H

Ps. Stämmer ganska bra det med intresse och skidförsäljning. Inte allt för vanligt med folk som gillar det ttillsammans.. Ds.

Senast ändrad:
Ser fram emot monteringsinstruktion MnO. Speciellt då jag nyligen fick mina Head Supermojo sönderborrade.

HitMe sa:
1. Mantra 184 går väldigt bra lite bakmonterad, så i princip skulle du kunna flytta bak existerande bindningar lite. Eftersom det dock är två hål så nära varandra innan (klåpare som gjort det) kanske det är säkrast t byta bindning. Att det hända är nog en kombination av att skruvarna aldrig satt rikigt bra (man nrukar minst köra med lite trälim för att "låsa dem") och att de satt för nära de gamla hålen.
De bakre hålen som syns är bindningen bakmonterad 1.5 cm. Jag hade begärt 2 cm bakom bootcenter men killen som fixade det hävdade då att det inte gick så långt bak eftersom de gamla hålen var ivägen. När jag tittar på det nu fattar jag inte alls hur han menar, de hade ju bara hamnat längre ifrån den första uppsättningen hål. Jag var och pratade med honom nu på lunchen och han försökte få till nån sorts förklaring men fick inte heller ihop det. Han hävdade även att "That's not my fault. Those things happen when you ski wide skis on icy pistes." Det tycker jag känns som rätt mycket bullshit...

Att sätta Markern ännu längre bak (den hamnar åtminstone 3 cm bak om hålen ska komma en bit utanför det skadade området) känns lite väl långt bak. Jag trivs grymt bra med 1.5 cm bakom bootcenter men jag var nöjd och glad utom när det var uppåkt, slagigt eller djupt puder med bindningarna på bootcenter (och för de förhållandena har jag numera ett annat vapen :) Salomon-bindningen funkar på boot-center men hamnar även den över existerande hål om jag bakmonterar den.

HitMe sa:
Jag skulle också kolla noga om det är små delamineringat runt hålen. Då kan det vara bra att fålla i med lite epoxy, främst för att se till att det inte läcker in fukt. Apropå just fukt, lägg skidorna varmt ett par dagar och sätt in små tussar av tidningspapper i hålen (då sugs fukt ut snabbare tack vare konvektion).
Det har spruckit en del där. Syns dåligt på bilderna. Jag har haft skidorna inomhus sen i fredags, ploppade i tussar med hushållspapper i hålen igår. Det får stå så tills imorgon, då åker det i plastpluppar och epoxy.

HitMe sa:
En eventull anledning till att det hända kan vara att skidan borrats med för liten borr (4.1mm skall det vara till den skidan). Då kan aluminiumen lyfta från skidan redan vid montering och skruven kommer aldrig sita riktigt bra.
Han sa att han borrat med 3.6 mm, vilket det även står att man ska göra på en klisterlapp som sitter på skidan. Jag hittade den här tråden där det diskuteras en del: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=29406 Verkar som att klisterlappen har fel och du har rätt.

MnO sa:
Om motiveringen till ommonteringen var att ditt sulmått inte passade den gamla, så är det en riktigt puckad justering.
Motiveringen till om-monteringen var att jag köpte nya pjäxor med 15 mm kortare sul-längd. Samtidigt passade jag på att bak-montera bindningen efter förra årets diskussioner här på Freeride.

MnO sa:
Det är heller inte nödvändigt att montera om den oskadade skidan, men du bör kanske ändå göra det i förebyggande syfte. Sannolikheten för att du får samma problem där är naturligtvis hög.
Jag skruvade ur häldelen på den andra skidan ganska omgående efter att den första släppt. Samma symptom där, det hade nog bara varit en tidsfråga innan den släppt också. Hålen för tå-delarna verkar däremot klarat sig bra, de satt å andra sidan längre ifrån de gamla hålen.

Utter sa:
Förspänningen på 977 bör vara samma som 997 om det inte är hyrversionen. Det innebär en mindre phillipsskruv under bakdelen. Denna ska vara mitt på det streckade området på bottenplattan (ungefär bredden av en 50-öring in).
Ser ut att stämma fint, skruven som sitter under den stora skruven som används för att ställa DIN-värdet.

Stort tack allihopa! Just nu lutar det åt att jag fyller hålen med plastplugg och epoxy och fixar nya borr-hål för Salomon-bindningen.

Peter_K sa:
HitMe sa:
Han sa att han borrat med 3.6 mm, vilket det även står att man ska göra på en klisterlapp som sitter på skidan. Jag hittade den här tråden där det diskuteras en del: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=29406 Verkar som att klisterlappen har fel och du har rätt.
Så sant. De var felmärkta i början. Ingen tvekan om at det skall vara 4.1mm. Det gäller ALLA skidor med aluminium i som jag känner till. Men oavsett detta fel så är det ju borrat på tok för nära de gamla hålen.

Peter_K sa:
Jag har haft skidorna inomhus sen i fredags, ploppade i tussar med hushållspapper i hålen igår. Det får stå så tills imorgon, då åker det i plastpluppar och epoxy.
Lite uppsugningsteori: Man kan tro att det så att säga är papperets uppsugningsförmåga som skall göra allt jobb här. I själva verket finns det andra kraftfula fysikaliska princper som också bör får vara med och leka.

Man får effektivare uppsugning om man petar in lite papper relativt "fluffigt" och låter en hyfsat stor snutt papper sticka upp ur hålen. Papperet fungerer då så att säga som en brygga mellan den torra luften i omgivningen och den fukiga luften nere i hålet. Med hjälp av kapilärefekter i pappersfibrerna samt den stora yta som papperat har (relativt hålets öppning) hjälper man naturens "utjämningseffekt" på traven och får på det sättet en väldigt stor upptorkningseffekt.

Annars håller jag med MnO. Jag monterar alltid själv numer. Det som krävs är noggrannhet och systematik snarare än bra handlag.

Om det blir strul med hålbilden kan du försöka få tag på den första generationens Drive+ -plattor från Salomon. Den förändrar hålbilden totalt ner i skidan och gör att man kan sätta en Salomonbindning "över" gamla hål. Plattan är väldigt lätt och bygger bara 10mm i höjd som info. Nuvarande versionen av Drive+ fungerar dock inte, eftersom den har genomgående skruvar.

MnO sa:
Om det blir strul med hålbilden kan du försöka få tag på den första generationens Drive+ -plattor från Salomon. Den förändrar hålbilden totalt ner i skidan och gör att man kan sätta en Salomonbindning "över" gamla hål. Plattan är väldigt lätt och bygger bara 10mm i höjd som info. Nuvarande versionen av Drive+ fungerar dock inte, eftersom den har genomgående skruvar.
Alternativ 2 är att använda metallinserts, ett mycket bra sätt att använda sig av gamla hål. Dock så kan det bli problem då hålen är för nära varandra.

Efter lite kladd med epoxy och plastpluggar, samt nya hål borrade:
IMG_1063.jpg

Bindningarna fast-skruvade:
IMG_1065.jpg

Bromsarmarna till ett par 957 Equipe gjordes inte med tanke på breda skidor. Jag köpte ett par nya billigt (100 spänn) så jag orkade inte mecka med att böja de gamla.

Gammal och ny broms:
IMG_1068.jpg

Ny broms modifierad med avbitare för att passa i de gamla bindningarna:
IMG_1071.jpg

Ta det försiktigt om du gör nåt liknande, plasten spricker rätt lätt.

Slut-resultatet:
IMG_1074.jpg

Snyggt. Du får rapportera om de där bindningarna börjar glappa, jag har kasserat ett par efter en säsongs åkning då jag kunde kanta benet 10 grader åt varje håll innan skidan började kantas i snön.. Kolla detta med jämna mellanrum.

Lite sent nu kanske, men faktum är att Salomon i år har gått tillbaka till samma bottenplatta och skistoppers som användes på gamla goa 977/997. det vill säga kantiga istället för den rundade bakkanten på stoppern. Var en mycket trevlig överrasking när jag fick mina nya breda stoppers till 114.

Hasse sa:
MnO: Mina erfarenheter är ungefär 110-2 till mig själv ;) Dessa 2 var på mina egna skidor när jag var sjukt bakis. Men man skall vara metodisk och inte stressa fram när man monterar. Sen gör iofs inte 0,5 mm så mycket i snedhet. Men annars så tycker jag att HitMe och MnO sammanfattar det hela bra. Men det räcker med trälim och plastpluggar för att det skall bli tät om man inte vill hålla på med 2-komponents lim.

Varför skriver jag detta när jag borde åka puder...

Over and out!!! Here i come..

//H
Hasse, kan du förklara varför skruvarna i mina P18 har olika färger efter din ommontering, samt att det är 1mm glipa mellan bindning (tå-delens framdel) och skida?
(Var det kanske mina eichof du hade kalasat på kvällen innan eller?)

Väntar en smula otåligt på din monteringsguide MnO... ;)

Vart tog Hasses svar till Noljas vägen? Det om lim mellan skida och bindning och grejor som förklaring till den där millimetern? Det kanske är min webläsare som spökar möjligen.

Som jag ser det har det inte med lim att göra. Iaf inte med lim till den monteringen iom att det är lättflytande och aldrig skulle kunna ge den distansen. Det finns tre alternativ som orsakar ett sådant som jag ser det.

1. Efter borrning har hålen inte riktigt rensats från materialrester. En flaga metall eller en laddning sågspån ligger i botten på hålet och gör att skruven inte går ända ner. Skruvdragaren slår ifrån med momentinställningen och montören ser det som ett kvitto på att allt är rätt utan att kontrollera noggrant. Ett mycket vanligt fel som sällan upptäcks.

2. Eventuella gamla hål från en tidigare bindning har inte justerats till ett plant skick och bindningen lägger sig därmed inte plant mot skidan. Samma effekt med skruvdragaren här. Det verkar rätt och kontrolleras sällan i efterhand.

3. En eller flera skruvar är för långa och går inte att skruva ner. Ibland dräller det av skruvar runt monteringsbänken och teknikern misstar sig och tar fel. Jag har också varit med om att monteraren tar en skruv från den gamla bindningen som just skruvats av. Kan orsaka glapp i bindningen, delaminering eller bubblor i belaget.

Hur eller hur är det en montering som jag inte hade accepterat och jag hade lagt den till arkivet som en felaktig montering. Antingen är det rätt eller fel helt enkelt i min statistik. 109-3 alltså Hasse.

Senast ändrad:
Snyggt jobb PeterK!

En kommentar angående stopparna bara:
Det finns ingen anledning till att modifiera dom nya stopparna för att passa. Det tar ungefär 30 sekunder att byta armarna mellan olika stopper"hus" och det behövs inte ens verktyg till uppgiften. Det är bara att lirka loss dom från de två fästpunkterna och sätta dit dom i orginalhållaren.

FF sa:
Snyggt. Du får rapportera om de där bindningarna börjar glappa, jag har kasserat ett par efter en säsongs åkning då jag kunde kanta benet 10 grader åt varje håll innan skidan började kantas i snön.. Kolla detta med jämna mellanrum.
Vart uppstår det glappet? I bakdelen? AFD:n?

Senast ändrad:
MnO: Det är inte trä lim i Noljas skidor då han kör DPS. Så jag tror till 99% att det är limmet som är boven där. Skrev svaret till han på hans sida men här kommer det igen då

.
Noljas:Olika färger på skruvarna kan beror på att jag kanske har olika skruvar till olika personer ;) Nej men förmodligen har du fått några av mina skruvar då jag har olikfärgade på mina P18 oxå. Monterade ju mina samtidigt. Glipan kan ha att göra med att det är lite lim mella skidan då dina skidor kräver annat lim än trälim enligt Tobbe. och dig själv.

//H

Till att börja med snyggt fixat.

I övrigt lite tankar som jag vore tacksam för svar på.....

Skulle man kunna använda smältlimspistol och fylla de gamla hålen med smältlim som alternativ till att plugga vid ommontering? Någon som provat detta och vilken plast skulle i sånna fall vara att föredra? PVC, LDPE????

Om detta nu inte är att rekomendera, var hittar man lämpligt material att plugga med, antar att det skall vara en rundstav i plast ca 4mm i diameter, så en bit av en smältlims stav + epoxy skulle kanske kunna funka? Eller finns det särskilda specialpluggar till detta ändamål?

Var får man tag i en borr på 4,1mm??? Finnas förmodligen inte i standardsortimentet på det lokala byggvaruhuset. Frågan är om det ens finns på en välsorterad järnhandel. Är det nån form av special som gäller i detta fall, eller var köper man en sådan borr? Har det verkligen nån större betydelse om man tar en 4,0mm standardborr istället?

Tack på förhand

/JN

Hjulbult>> Det finns popnitborrar som är 4,1mm. Borde nog finnas i ett någorlunda välsorterat byggvaruhus.

Hjulbult: Det fins för ändamålet specialgorda pluggar hos närmaste skidshop. Köp dem, det är enklast. Bara att gå till killen i verkstan och fråga.

Detsamma gäller borren. De speciella bindningsmonteringsborarna har både rätt dimension och en fastning som gör att man inte kan borra för djupt. Jag skulle inte gå på med en vanlig borr eftersom både för djupt och för grunt hål kan skada skidan. Själva hålet blir dessutom bättre när du kan gasa på lite och inte behöver oroa dig för att borra rakt igenom skidan.

(Iofs så borar jag med vanlig borr när jag sätter helicoil, men jag anser mig vid det här laget vara hyfsat van.)

Nu har jag redan pluggat med bitar från en smältlimsstav + epoxy, känns som att det blev hyffsat OK. Men jag undrar fortfarande om det inte hade blitt minst lika bra att smälta i gegga med smältlimspistolen istället och strunta i pluggarna.

Det är ett par gamla skidor jag håller på med lite "tuning" på så det är ingen kattastrof om det går totalt åt H-E.

Borrade med 4mm standardborr. Köpte en vanlig borrstop på byggvaruhus. En sån där metallring som man låser fast kring borren med en insexskruv. Funkade hur bra som helst, hålen ligger mellan 8-9mm djup nånting nu.

NY FUNDERING: Vad är det för plast i belagsstavar??? Såg som jag nämnt på byggvaruhuset att det fanns mängder med olika sorters plaster för smältlimspistol. Hur gör folk som lagar belag på skidor proffesionellt? Har dom nån liknade anordning som en smältlimspistol för att smälta belagsstavarna, eller står dom verkligen med cigaretttändare och eldar på stavarna manuellt?

/JN

Hjulbult sa:
NY FUNDERING: Vad är det för plast i belagsstavar??? Såg som jag nämnt på byggvaruhuset att det fanns mängder med olika sorters plaster för smältlimspistol. Hur gör folk som lagar belag på skidor proffesionellt? Har dom nån liknade anordning som en smältlimspistol för att smälta belagsstavarna, eller står dom verkligen med cigaretttändare och eldar på stavarna manuellt?

/JN
Jag vet inte vad den exakta benämningen på belagsplast är, men man brukar ju kalla det p-tex. Det finns smältpistoler för p-tex som ser i princip identiska ut med en vanlig smältlimspistol, om än oftast med en lite mer industriell look än 39-kronorsvarianterna från Rusta. Dock krävs det en högre temperatur för att smälta p-tex jämfört med vanligt lim och pistolen måste ha en högre effekt.

55-560-301.jpg

Var kan man komma över en sån där fin belagslagarsmältpistol? Finns det nån som säljer sånna på nätet? Ungefärlig kostnad?

Jag upplever det som besvärligt att få lagningarna bra med sånna stavar man bara eldar på. Har läst på i alla trådar jag kunnat hitta här på freeride. Men jag lyckas inte så där 100% då jag skall laga. Är det stor skillnad på olika fabrikat av belagsstavar?

/JN

Ungefärlig kostnad är 3500-5000 har jag för mig.

//H

Ajdå, är det så kostsamt. Blir till å fortsätta med tändare å belagsstav då är jag rädd. Kanske man får upp känslan med lite träning.

/JN

Jag har nåt i stil med 7-8 åk-dagar på skidorna nu sen lagningen. Hittills håller det. Grymt nöjd med bindningarna :)

Hjulbult: För mig funkar tändare och belagsstav skapligt. Några tips för att få det att sitta bättre:

* Normalt sett har en skada i belaget den här formen: \__/ Om du har tillgång till en ordentligt vass kniv, försök få väggarna på hålet att se ut såhär innan du börjar: /___\ Inte det lättaste men det brukar gå att få till någorlunda. Undvik att skära dig själv, blod funkar dåligt att laga belagsskador med (jag har testat).

* Värm det skadade området med en hårtork eller liknande innan du börjar droppa i p-tex.

* Se till att staven brinner med en blå låga.

* Lägg p-tex:en i "lager", dvs droppa i och runt det skadade området och lägg flera överlappande droppar.

* Vänta tills det har stelnat innan du skrapar bort överflödet.

Jag vet inte hur mycket effekt för-värmningen med hårtork egentligen har, men det skadar nog inte. Nån med koll på om det egentligen gör nån skillnad?

Senast ändrad:
Tack för tipsen!

MnO tipsade i nån annan tråd om att lägga ett tunt lager tvåkopmonents epoxy i botten på skadan för att få bättre fäste. Provade detta nu sist och det verkade faktiskt fastna lite bättre. Men jag är ändå inte 100% nöjd med lagningen, får se om det håller, ska testa grejerna i helgen.

Tycker nästan dropparna blir för "heta" då dom droppar från belagsstaven. Det blir liksom så lättflytande så att det bildas en liten krater av de nya dropparna.

Men kanske ska man droppa några droppar - vänta - droppa - vänta - droppa -vänta växelvis så att man bygger upp det i flera lager? Den tekniken funkade lite bättre tyckte jag. Är det så du menar med överlappande droppar?

/JN

Tipset om epoxy i botten gällde fall där stenen har nått hela vägen ner till den glasfiber och metallmatta som ligger under belaget. Belagstång fäster dåligt på det materialet, men bättre i epoxy. Speciellt om man inte väntar tills limmet är helt härdat, men droppa inte på brinnande ptex för tidigt, för du bränner du epoxyn. Limmet ska bara vara lite lätt kladdigt på ytan.

Ett alternativ till belagstång är Toko Repair Powder, som i princip är mald belagstång. Det värmer man dit med stryjärn och det är lite enklare att få till i vissa fall. Jag använder dock det pulvret på ett annat sätt genom att blanda det med långsamthärdande epoxy till en svart pasta som jag sedan applicerar i skadan. Vidhäftningen blir då riktigt bra i botten och samtidigt får man en bättre fyllnadseffekt och även ökad hållfasthet iom den lätta armeringseffekt som pulvret ger. Personligen brukar jag blanda i lite elasticitetspulver (limpulver även kallat) i epoxyt för att minska risken för sprickor vid större lagningar, men det är överkurs.

När det gäller större lagningar är det fortfarande stansning som är den enda fungerande metoden.

MnO sa:
Tipset om epoxy i botten gällde fall där stenen har nått hela vägen ner till den glasfiber och metallmatta som ligger under belaget. Belagstång fäster dåligt på det materialet, men bättre i epoxy. Speciellt om man inte väntar tills limmet är helt härdat, men droppa inte på brinnande ptex för tidigt, för du bränner du epoxyn. Limmet ska bara vara lite lätt kladdigt på ytan.
Det var precis det som hade hänt, att det stack fram en glasfiberväv i botten av skadan alltså. Så jag tackar så hjärtligt för epoxytipset, det verkar som att det funkade skapligt.

Angående epoxy blandat med belagspulver. Borde inte detta påverkar glidet negativt? Blir ju epoxy direkt mot snön.

Får kanske prova med sånt där pulver och strykjärn nästa gång. Tycker det verkar bökigt att ha koll på skadan när man stryker bara, man ser ju liksom inte vad man håller på med. Dessutom verkar det skadligt för stykjärnet, eller går det bra att få rent det om man vill ha det till vallning efteråt?

/JN

En annan grej!!!

Jag har hittills använt belagsstavar som följde med i ett "tuningkit" från DaKine. Har ni några tips på fabrikat som funkar bättre?

/JN

Hjulbult sa:
Är det så du menar med överlappande droppar?
Typ så ja.

När man köper sånt pulver som MnO pratar om fyller man skadan med pulvret, lägger en speciell duk som man får med pulverburken ovanpå pulvret och strykjärnet ovanpå duken. Funkar bra om man låter bli att slarva bort duken :)

Hjulbult sa:
Angående epoxy blandat med belagspulver. Borde inte detta påverkar glidet negativt? Blir ju epoxy direkt mot snön.
Rent teoretiskt gör det kanske det, men det är inte ens nära märkbart. Det blir en extremt liten andel av hela belagsytan även om det är en rätt stor skada.

Tillbaka
Topp