Bindning till Line Prophet 90.

Koppelman

Aktiv medlem
Sitter här och ska nu beställa ett par Line Prophet 90 från staterna och vet inte riktigt vilken bindning jag ska ha till skidan. Har en par Look PX 12 på mina Trouble Maker som jag gillar skarpt, DIN-skalan är ju relativt låg på den bindningen men å andra sidan behöver jag just nu inte ha den särskillt högt och den sitter ändå bra. Detta är ju förvisso en jibb-bindning men spelar det egentligen någon roll?
Är från denna sida ( www.getboards.com ) jag kommer beställa ifrån och därmed är utbudet begränsat men dom verkar ändå ha ganska många bra bindningar men jag har absolut noll koll. http://www.getboards.com/snow/bindings/index.html
Jag väger 58 kg och är 162 cm lång och åker bra om det är nyttigt att veta, skidorna kommer användas till offpist- och piståkning, kanske nån parksväng (dock har jag redan ett par parklagg, men när jag åker iväg vill jag inte släpa med mig 2 par.) Förvisso kommer jag nog inte åka så mycket park då men kan ju hända att man vill ta en sväng eller hoppa en del i pudret.
Så duger den bindningen för mina behov?

Det beror helt på hur du vill att bindningen ska funka och vad du vill ställa den på...
Du är inte så stor, sen vet jag inte hur hårt du kör och hur viktigt det är att de sitter kvar när det behövs där du åker... Jag skulle säga såhär, kommer du inte ställa den över 8 och inte har jättehöga förväntningar på den så duger den nog.

Monis sa:
Det beror helt på hur du vill att bindningen ska funka och vad du vill ställa den på...
Du är inte så stor, sen vet jag inte hur hårt du kör och hur viktigt det är att de sitter kvar när det behövs där du åker... Jag skulle säga såhär, kommer du inte ställa den över 8 och inte har jättehöga förväntningar på den så duger den nog.
Jag åker väl relativt hårt, föredrar oftast kortsväng före långsväng. Jo man får väl kompromissa lite där, men ser hellre att jag tappar skidan än att jag trashar mina knän.

jag kör på en marker 14 och ångrar mig att jag inte gick upp till högre, jag väger 67... Jag hade mina på 10 och råkade tappa isgreppet i en blå backe vilket gjorde att jag gled lite på höften. En skitvurpa med andra ord. Skidorna flög all världens väg!
Men man ska alltid hålla efter knäna! Jävligt onödigt att trasha knäna när man är 17! så jag gör så att jag håller mina bindningar runt 11 om jag inte ska kasta mig nerför pissextrema repor.
Men skaffa en din14 bindning då! eller en som börjar på låga dintal men går upp högt...

Sugen på prophet 100, längd 179cm sen om jag vinner på lotto.
Vad är priset på egentligen, 599$ i svenska kronor just nu?

Tänk på att du åker säkert på 1500kr tull/moms minst, om du fastnar.

FelixL sa:
Sugen på prophet 100, längd 179cm sen om jag vinner på lotto.
Vad är priset på egentligen, 599$ i svenska kronor just nu?

Tänk på att du åker säkert på 1500kr tull/moms minst, om du fastnar.
Dollarn ligger på 6,3 på Forex nu.
Jo vet, men jag har så tur så att min farsa kommer jobba i USA nu i Januari, så jag beställer hem till hans arbetskamrat och sen tar farsan hem dom :)

Kan tipsa dig om att det finns ett antal återförsäljare i England som säljer Line, och dom är ju med i EU.
Exempelvis här Line Prophet 100 06/07 (modellen är likdan som förra året, bara annorlunda grafik) http://www.sandownactivesports.com/shop.php/skis/line-prophet-100/p_295.html för £291.75 vilket blir ungefär 4000 kr dock då utan bindning. Kan jämföras med att när jag var inne på Alpint idag så skulle dom ha 6000 kr för ett par Prophet 90 med Marker 12 (!).

Om du dessutom beställer ett par 06/07-lagg från USA vilket jag ska göra blir dom ju riktigt billiga om du klarar dig från tull och moms då.

Så Line prophet 100 06/07 går ju på en bra bit under 4000 http://www.getboards.com/snow/twintips/line07/prophet100.html , dock måste man ju ha tur med tullen.

Senast ändrad:
Varför inte satsa på en bredare Profet (eller annan skida) om du redan har ett par schyssta parklagg. Finns en hel hög med skidor runt 100mm iaf som funkar bra i pisten om det är där skon klämmer.

Senast ändrad:
Ja jo precis, det är ju den där tullen.
Tror dom bestulit mig på redan 1500kr i år, så tar inga mer chanser!
Får bli att fixa genom någon kontakt isåfall, om man har lite tur och känner nån som ska dit.

Snödjup

Tillbaka
Topp