Bindningar (IGEN!)

Been

Ny medlem
Bindningar (IGEN!)
Har läst igenom ett antal trådar angående vilka bindningar som är bäst:

Fakta:
Ska köpa ett par Völkl Mantra (191 cm)
Väger 90 kg
Åker över hela berget, pist, puder, hårdpackat.(ingen jibbing, jag kör old school, +40)
Åkstil i pisten, aggresivt och stort, i offpisten går det lite lugnare.

Har som sagt läste en hel del trådar angående bindningar utan att blivit klokare. Har funderta på Marker M18.0 Comp EPS Free.
Kan det vara något eller finns det något bättre för sammma peng?

Funkar Mantran för 90 pannor?

tack på förhand,

Been (på väg till Monte Rosa i jan)

Bindningar (IGEN!)
Trots allt (negativt) som skrivs om Markerbindningar så tror jag inte du går fel med ett par M18.0 Comp Free. Jag har f ö själv just valt Marker Din 8-18 till mina nya SL-carvers. Annars kan du ju kika på Salomon 916 lab nånting, eller Ross FKS 155 eller 185, Tyrolia Free flex 17, stadiga doningar rakt igenom!
Mantra 191 och 90+ kg är nog också helt ok!

/Ace DG, 50+, 90+

Senast ändrad:
Bindningar (IGEN!)
Jag går lite i samma funderingar som dig Been, vilka bindningar och vilka skidor.

Jag tror som Ace DG, att M 18 säkerligen ska fungera bra. För att även ge Salomon lite smuts, kan jag säga att S912 inte är att lita på. De skruvar upp sig själva när man åker, och bjuder på otrevliga överraskningar emellanåt. Marker med lägre DIN är enligt min erfarenhet inte heller alltid att lita på.

Ace DG har ju radat upp de hårdare bindningarna här ovanför på ett väldigt bra sätt. Jag kan tänka mig att alla märken bjuder på bra bindningar, om man går upp i DIN-skalan. Själv har jag nu mer eller mindre bestämt mig för ett par Völkl Gotama, med Rossbindningar 5-14. En kompis till mig, med ungefär samma vikt som dig, har kört på dem den senaste vintern och är helnöjd. Jag har även från andra källor hört goda saker om rossignols bindningar.

Mickeee, 84kg

Bindningar (IGEN!)
Väger 80 kilo och körde hela förra säsongen med Mantra 184. Kanonlagg! Kör Marker 14free comp och är skitnöjd med den bindningen. Inte haft några problem alls. Så med en m18 så tror jag du är helt safe!

Bindningar (IGEN!)
Tack Boys!

Har kollat med lite affärer och enligt den sammlade expertisen så är Marker M 14.0 och uppåt kanon vad gäller Markerbindningarna om man inte jibbar eller droppar tiometesklippor (gud förbjude).

Nu står valet mellan:

Völkl Mantra + Marker M 14.0 eller M18
Head Monster 88 + Mojo 15

Det är fan omöjligt att bestämma sig, får nog bli att klunsa!

Bindningar (IGEN!)
Åkt mycket på mantran och en del på monster88. Personligen skulle jag välja mantra alla dagar i veckan! Men det är min uppfattning och vet andra som skulle välja tvärtom.

Bindningar (IGEN!)
Tack Dustbin,

jag som hade börjat tänka Head M 88, blir till att skruva glödlampor en natt till...

Bindningar (IGEN!)
Mantran... Bättre skida.. Och ingen tyrolia bindning framför allt..

Senast ändrad:
Bindningar (IGEN!)
Hehe, 70/70?!?! Najs, jag vill också åka så mycket...

Gör det rätta och ta Cloetta... näe, menade Mantra. Monsterskidan är hårdare än Mantran vilket kanske inte är helkul i pudret och Mantran skall vara en mycket trevlig allroundskida... Har du bra kanter på Mantran går den nog lika bra som Monsterskidan, plus att den är 6mm fetare när du svänger utanför.

Bindningar (IGEN!)
Carled sa:
Har du bra kanter på Mantran går den nog lika bra som Monsterskidan
Slipade mina mantra en (1) gång på en hel säsong. Åker ganska mycket pist i Åre och som alla vet är det ofta lite hårt. Anledningen till att jag slipade dom var att jag åkt på lite sten före snöfallet i mars. Annars hade jag nog klarat mig hela säsongen. Inga problem med att det släpper där inte. Inte upplevt att jag behövt nån annan skida i pisten. Däremot kanske nåt fetare vid snöfall, men som kompromiss kan det nog inte bli bättre.

Bindningar (IGEN!)
Det var alltså ännu bättre än vad jag förmodade! Vi snackar ju Völkl... Då är ju saken klar Been, gå på Mantran!

Bindningar (IGEN!)
Mantra, here I come!

Tack för alla råd, vad skulle man göra utan Freeride och all kunniga människor här?

/ Been

Bindningar (IGEN!)
Vad det gäller bindningarna så vill jag hålla med hasse här. Ta inte tyrolian av de som den gamle Ace har radat upp. Den har plastigast känsla av dem alla fast de är ju bättre än alla bindningar som har din upp till 12. Håller gör dem....testkörde dem hårt.....det är enbart känslan som är bättre i tex salomon och marker 18.

Bindningar (IGEN!)
Det finns en Free Flex 18 också med mer metall, men den är mkt dyrare än FF 17. Är väl f ö ingen superanhängare till Tyrolia heller, men som alltid är toppmodellerna bra eller mkt bra. Hade ett par FF 18 på mina gamla Sl-carvers. Inga problem.

/A

Bindningar (IGEN!)
Jag Skulle vilja säga att det i prinsip inte görs några skräpiga bindningar i dag, att vissa bindningar löser ut eller skruvas upp beror nog oftare på felmontering så som dålig eller ingen förspänning.

Mvh Manx

Tillbaka
Topp