Bindningar, jätteviktigt?

Tjeena!

Jag har ett par Völkl Ledge 09/10 skidor med ett par skitbindningar som jag hade på att tidigare par skidor. De börjar sjunga på sista versen nu, löses ut hela tiden, "stålgrejerna" på sidorna börjar bli för mjuka osv, så jag tänkte köpa ett par nya! Jag använder flexen på skidorna ganska mycket så jag antar att bra bindningar är viktigt.

Jag kan inte så mycket om bindningar direkt, men jag läste här på pryldatabasen att Marker Griffon ska vara det bästa valet till de Ledgearna, och att de ska vara väldigt bra för parkåkning över huvud taget.

Men vad är det som är så speciellt med dem? Vad är det som är så bra? Är det värt att köpa bindningar för nästan 2000 spänn? Jag är förövrigt 166 cm och väger ca 50 kg. Svara BARA om ni är säkra och inga "jag tror" svar!

Tack!

Griffon/Jester är bra bindningar.
En griffon är fullt tillräckligt för din vikt och storlek. Det är en säker och pålitlig bindning med hög prestanda.
ca 2000kr är vad man får betala för ett par bra, lösa, bindningar.

Finns inget som är magiskt och superspeciellt med dem, en bra bindning helt enkelt. Bara att köpa om du behöver ett par. Går kanske att hitta billigare på nätet, men köper du i butik kanske de bjuder på ommontering.

Nojlas sa:
Griffon/Jester är bra bindningar.
En griffon är fullt tillräckligt för din vikt och storlek. Det är en säker och pålitlig bindning med hög prestanda.
ca 2000kr är vad man får betala för ett par bra, lösa, bindningar.

Finns inget som är magiskt och superspeciellt med dem, en bra bindning helt enkelt. Bara att köpa om du behöver ett par. Går kanske att hitta billigare på nätet, men köper du i butik kanske de bjuder på ommontering.
Tack! Vet du vad som är skillnaden på The Griffon och Griffon 12?

lånar tråden?

är det någon större sklnad på ett par marker griffon och sth14 och sth 16?
vilken är bäst om man väger 65kg och åker mest puder

Den stora skillnaden mellan griffon och sth14 och sth16 är att sth14 och sth16 har högre DIN-skala än griffon som bara har 12 medan dem har 14 och 16. Alltså klarar dem högre påfrestningar vilket kan vara bra om man väger mycket och utsätter bindningarna för stora påfrestingar. Man kan säga gennerellt att desto högre DIN-skala en bindning har desto bättre bindning är det. Eftersom du orre105 väger ganska lite så räcker griffon gott o väl för dig, så om ja vore dig så skulle ja satsa på griffon! kör själv på griffon och är jätte nöjd med den!

orre105 sa:
lånar tråden?

är det någon större sklnad på ett par marker griffon och sth14 och sth 16?
vilken är bäst om man väger 65kg och åker mest puder
sluta låna alla trådar, köp ett par sth 14 driver eller sth 12 och var glad.

Jag har ett par Völkl Ledge med ett par Marker Griffon, det funkar skitbra :)

Tillbaka
Topp