Bindningar på mitten av skidan eller längre bak?

mitten = freestly. du kommer snabbare in i sväng och det är bättre för switchåkning, men blir ostadigare i högre hastigheter. antar att jag inte behöver förklara standardmonteringen nu... :)

Mittmontera om du ska åka mer baklänges än framlänges. Om så inte är fallet så montera på den märkta monteringspunkten.

Du kan också bakmontera. Blir lite bättre flyt i offpisten och skidan får en annan känsla. Dem flesta som enbart är inriktade på åkning i bergen som jag känner monterar nån eller några cm bak.

Berggrund sa:
Du kan också bakmontera. Blir lite bättre flyt i offpisten och skidan får en annan känsla. Dem flesta som enbart är inriktade på åkning i bergen som jag känner monterar nån eller några cm bak.
Skidan får en tråkigare känsla.

En skida har en monteringspunkt, montera där. Vill du ha en mittmonterad "jibbskida" så köp en skida som är byggd för det, vill du ha en "varjedagskida" där du står lite längre bak, köp en skida som är byggd för det, vill du ha en "puderskida" där du står långt bak, ja gissa tre gånger!
En skida består av mer än P-Tex och glada färger på ovansidan, de utformas och testas mycket noga innan de går i produktion. Att montera bindningen fel påverkar, enligt mitt sätt att se verkligheten, egenskaperna enbart negativt.

Okej fattar men när jag köpte skidan så frågade dom var jag ville ha bindningen. Som om båda ställena fungerade. Så då tog jag bara lite längre bakåt av typ impuls.

Många skidor har ju faktiskt inte bara en monteringspunkt utan olika rekommendationer beroende på vilka egenskaper man vill ha ut av skidan.

tompan14 sa:
En skida har en monteringspunkt, montera där. Vill du ha en mittmonterad "jibbskida" så köp en skida som är byggd för det, vill du ha en "varjedagskida" där du står lite längre bak, köp en skida som är byggd för det, vill du ha en "puderskida" där du står långt bak, ja gissa tre gånger!
En skida består av mer än P-Tex och glada färger på ovansidan, de utformas och testas mycket noga innan de går i produktion. Att montera bindningen fel påverkar, enligt mitt sätt att se verkligheten, egenskaperna enbart negativt.
Det där är lite väl mycket snicksnack tycker jag. Istället bör man se markeringen som riktlinje och montera med den i åtanke baserat på egna preferenser. Ramarna du talar om är inte särskilt existerande. Håller heller inte med om att det bara finns "en" monteringspunkt då alla åker olika och med olika tyng/balans över skidan samt vill att skidan ska agera på olika sätt.

Jag anser, högst personligen, att skidan är byggd för att ha en monteringspunkt, skidan är byggd på ett visst sätt med en viss skärning. Passar inte skidan åkstilen beror det snarare på ett felaktigt val av skida snarare än felaktigt "tänkt"monteringsställe. För att utnyttja en skidas fulla kapacitet krävs det att trycket fördelas korrekt, vilket enligt mig, enbart kan uppnås om bindningen är monterad där konstruktören avsett att den skulle monteras.
Men som sagt, det här är bara min åsikt och även om jag vet flera som delaren är det långt ifrån den enda åsikten som råder.

Senast ändrad:
man monterar bindningen Marker schizo på \"mid sole\" och sen kan man laborera den fram o tillbaka 3cm åt båda hållen för att känna vad som funkar... kan kanske vara ett tips för den som är osäker

Tillbaka
Topp