Bindningar som inte löst ut

JackieS

Ny medlem
Hej!

Har en fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Jag hade av korsband + ledband i vintras efter en misslyckad landning.
Jag åkte på hyrskidor och vänsterskidan löste inte ut trots att det var en rejäl krasch och jag snurrade runt många varv.

I skiduthyrningen sa dom att bindningen inte alltid löser ut beroende på hur och vart smällen kommer.
I detta fall måste det vart minst 10 smällar mot bindningen.
Ska det vara så eller kan det ha vart något fel på bindningarna alternativt att dom var inställda på fel vikt?

Hej.

Först och främst måste vi börja med att reda ut att bindnigar inte ställs på vikt utan den kraft som skall krävas för att de skall lösa ut. Detta innebär t.ex att en person med större fötter skall ställa sina bindingar lösare då större fötter innebär ett större vridmoment mot knäet innan samma krafter överförs till bindningen att den löser ut.

Sedan har vi elasticitet. Detta betyder den tröghet som bindingen har vilket leder till att den håller kvar pjäxan.
En nybörjare kommer troligen att ramla i en vridande rörelse i låg fart vilket gör att de vill ha en låg elasticitet som släpper skidan i ett tidigt skede. En mer advancerad åkare vill ha en högre elasticitet vilket gör att slag och knölar i backen inte orsakar en ofrivillig släppning av pjäxan. Dessa vill att skidan sitter kvar så länge som möjligt tills det verkligen skiter sig och då de åker väldigt fort kommer kraften att vara en samlad stark kraft vilket trycker pjäxan ur bindningen i ett enda slag. Tänk gummiband, du kan dra och dra och dra men om du tar i och verkligen sliter så går det bara av direkt.

Alla bindiningar släpper inte i alla riktningar så har man otur så ramlar man, bindningen släpper inte p.g.a att kraften är i en riktning som inte bindinigen löser ut åt. man börjar tumla, farten saktas ner; nu är inte kraften stor nog för att släppa pjäxan. Det är mer en långsam vridning än en koncentrerad riktad kraft. Detta gör att skidan kommer sitta kvar på foten samtidigt som knäet vrids sönder.

Det är troligen det sista scenariot som hände i ditt fall och det behöver inte bero på att något var fel ställt eller trasigt, utan du hade troligen bara otur. långsamma vridfall är de värsta fallen för knän och ligament

Senast ändrad:
Sedan är hyrbindningar sämre än racebindningar. Har du haft egna skidor med bra bindningar kommer du i många (inte alla) fall klara dig bättre. Hyrbindningar tenderar att ha låg elasticitet och löser därför ut när du inte vill att så ska ske (typiskt skadar man väl ofta händer, axlar, ansikte etc när bindningar tjuvutlöser oväntat?). För att kompensera för detta skruvar man upp dem, och då löser de inte ut när de ska.

Det är synd att det inte finns något universellt system för bindningar så man kan montera på sina favoritbindningar på skidorna man just för tillfället råkar ha till hands. Fanns det skulle jag ändra rekommendationen "köp egna pjäxor och hyr skidor" (som väl är det vanligaste rådet man ger folk som bara åker någon vecka per år) till "köp bindningar först, pjäxor sedan och sist skidor".

Och åka fortare, då släpper bindningarna som de ska!

Tillbaka
Topp