Bindningar till 1080 skidorna?

Fungerar Rossignol Scratch bindningarna bra till 1080 skidorna?
Är det en bra kombination?
Andledningen till att jag ställer denna fråga är att jag har hört många dåliga rykten om salomons orginal bindning till 1080 skidorna.

Tacksam för svar.

Scratchbind. är ganska tunga så det är nog en smaksak.. Jag tror inte du får problem med salomonbind., ställ bara in dom rätt så är det nog inga problem! Jag har ett par på mina Made´n Ak som jag ställt i bott på din-skalan.. Salomon skulle aldrig fortsätta att produsera en bind. om den inte funkade. Dom kan dock haft problem i början när bind. var ny på marknaden, men alla "småfel" är förmodligen fixade vid det här laget. Lycka till..

Marcus>> "ställ bara in dom rätt så är det nog inga problem!" "jag ställt i bott på din-skalan.. " det är för tusan så fel det kan bli. Men du har förstås rätt gällande inställningen mot pjäxan, de kan gå sönder om man sätter dom för tight och sitter de för löst trillar du ur. Men det gäller scratchbindningarna också.

Att köra "skruven i botten och ½varv tillbaka" som så fint demonstreras i skidfilmen vi alla sett är rätt dumt, bättre då att skaffa en bindning vars DIN-spektra passar din åkning.
Om inte DIN 12 el. 14 räcker får man väl chippa in lite mera pengar och skaffa en 16- el. 18-racebindning ...bara för din egen skull. Dina knän kommer gilla investeringen den dagen du kraschar på riktigt.

Jodå, de funkar, vilken bindning som helst funkar egentligen men köp Salomonbindningen, Scratch:en är så in i h-vette ful i år, sett ur ett estetiskt perspektiv passar den ju bara på Scratch fs-skidorna.

Lycka till!

Gelendesprung>> Hur jag ska ställa in mina bind. rätt för mig kan inte du säga något om! Jag anser och vet att min åkstil kräver full bott på DIN-skalan (på de bind. jag har), sen är det en smaksak också. Om man ställer in dom för mjäkigt så löser dom ut i situationer som man kan rädda utan att ramla, sen att man kan slå sig förjävligt, det kan man göra på en gunga också.. Men om man inte är så hajj på det själv så är det bara att fråga en kunnig försäljare när man köper bind. hur dom ska ställas in för att passa sig själv/åkstil bäst.

Måste hålla med dig om att årets Scratchbind. är galet fula.

Peace

Jo, om du skruvat bidningarna i bott kan Gelendesprung mycket väl säga att du gjort fel. Om din åkstil kräver att du skruvar dina befintliga bindningar i bott så har du fel bindningar! FEL FEL FEL har du!

Har själv 1080 med orginalbindningar, funkar utmärkt! Har aldrig märkt några fel på dem...
Fast själv tycker jag att salomons bindningar är de bästa på maknaden. har testat flera andra på skidorna men tycker fortfarande att orginalen är bäst...

helt onödigt att byta, allt hänger på inställningarna...

kör hårt!

1 liten fråga! Om man är ganska lätt och liten, väger kring 40 kg, har det mindre betydelse villken binding man har då?

Utan att vara nån expert på bindningar ska jag försöka att sammanfatta det som sagts: Välj en bindning vars din-skala passar din vikt och åkstil. Generellt gäller att en bindning fungerar bäst inställd i närheten av mitten av din-skalan, eller iaf inte i ytterlägena. Rätt inställd, vad gäller inte enbart din-värde, utan även längd-, bredd- och höjdmässigt för din pjäxa, fungerar de flesta moderna bindningar fint.

BigAir: Mindre betydelse är fel att säga, men en lätt åkare utsätter bindningen för betydligt mindre kraft än en tung åkare. Det innebär självklart att bindningen kan vara av en enklare och lättare konstruktion utan någon större risk att den går sönder. Sen så är det ju inte bara din vikt som spelar in, utan även din åkstil och benstyrka.

Marcus: Är ju ganska coolt att ha bindningarna i bott, men ärligt talat så är det ju inte så vettigt. Vad går din din-skala till egentligen? Har du knapprat mystiska piller och gjort benövningar hela sommarhalvåret?

mvh/kw - som trots förmanande ord egentligen också skulle vilja ha benstyrkan att trycka pjäxan ur en maxinställd bindning

Kw>> Din gamla räv, hahaha. Jag har dom ställda på 10-11 på en 12skalig Din-skala. Och ja, jag har tränat mina långa slanka ben i sommar och höst :) Kör benpress på 130kg när jag tränar benen, det kanske inte är så mycket att skryta om, men vi får se om det hjälper.

Jag vill ju som sagt inte att skidorna löser ut i onödan, och ska jag ha ett par bind som har en skala upp till 16-18 så väger dom för det första grymt mycket och för det andra så kostar dom på tok för mycket.

Ska bara tillägga att jag inte åkt på salomonbind. sen det var problem med dom, då fick jag dra dom i bott bara för att dom skulle hålla i landningarna. Men jag får testa vad jag ska ha på de nya lite mer ingående.

Peace

Tillbaka
Topp