bindningar, till hellbents

smir

Ny medlem
Hej!

Vet inte vad jag ska ha för bindningar till min Hellbents 10/11....

Förslag?

Är inte sugen på Marker, i förstaget !

Har kickat på Salomon sth16, men tror inte jag behöver ha en så passa "kraftig"
bindning, med så hör DIN-skala, då jag väger ca 80kg, kör iofs rätt aggressivt?

Skidan är 132mm bred i midjan.

mvh

Senast ändrad:
Okej okej, snabba svar, tack!

Nästa fråga då, vad är det för skillnad på en Salomon sth16 och en Salomon sth16 DRIVE, någon?

best regards

skönt att du lägger hellbenten i jubb forumet ;)

men vad jag kommer ihåg rätta mig om jag har fel. men drive är ännu starkare i "tå" färsningen om jag inte har fel?

mvh

smir sa:
Okej okej, snabba svar, tack!

Nästa fråga då, vad är det för skillnad på en Salomon sth16 och en Salomon sth16 DRIVE, någon?

best regards
Är ganska säker på att benämningen driver är tådelen som redan är standard på STH16 så jag är rätt säker på att det är exakt samma bindning.

såg inte att det fanns en "freeride tråd" också.

okejokej, det ska bara vara den det är skillnad på alltså, är den tyngre?

Ingen som har något annat förslag, LOOK?

?

Över

Mitt tips är att du läser på lite och kanske kollar på de olika tillverkarnas hemsidor. I dagsläget känns dina kunskaper mycket bristande och vår input kommer inte ge så mycket...

Salomons line-up Enkelt, men tyvärr är typ alla som frågar om bindningarna för trötta för att ens titta på bilderna. Nu finns det även en STH12 Driver, förhoppningsvis kan du klura ut hur den är.

Look Pivot och Rossi FKS har ju ganska så avancerade mini-sidor för sina bindningar, men det krävs en jäkla insats att komma in på deras sidor! Lycka till!

Carled sa:
Mitt tips är att du läser på lite och kanske kollar på de olika tillverkarnas hemsidor. I dagsläget känns dina kunskaper mycket bristande och vår input kommer inte ge så mycket...

Salomons line-up Enkelt, men tyvärr är typ alla som frågar om bindningarna för trötta för att ens titta på bilderna. Nu finns det även en STH12 Driver, förhoppningsvis kan du klura ut hur den är.

Look Pivot och Rossi FKS har ju ganska så avancerade mini-sidor för sina bindningar, men det krävs en jäkla insats att komma in på deras sidor! Lycka till!
Carled, kanske är jag inte lika mycket "material lirare", som du är :) ?
Men vill ändå ha bra utrustning, lätt att man kommer ifrån det här om man har vart ifrån skidåkningen två år,
mycket nytt!

har även för mig att jag har läst nånstans att LOOK Pivot inte passa skidor som är bredare än 115mm(?), om man inte vill böja skistoppern själv, är jag helt ute och cyklar?

Men tack för hjälpen!

mvh

Senast ändrad:
Det handlar inte så mycket om att vara materiallirare utan snarare en vilja att Googla, söka på forumet och vara lite framåt. Den breda stoppern på Pivot är runt 115mm, mycket riktigt.

De enkla valen du har är Marker Jester eller Salomon STH16 alt 14. Tyrolia finns också men då är det vettigare med Marker eller Salomon av många anledningar (bromsar, tillgång, andrahandsvärde, prestanda).

Carled sa:
Det handlar inte så mycket om att vara materiallirare utan snarare en vilja att Googla, söka på forumet och vara lite framåt. Den breda stoppern på Pivot är runt 115mm, mycket riktigt.

De enkla valen du har är Marker Jester eller Salomon STH16 alt 14. Tyrolia finns också men då är det vettigare med Marker eller Salomon av många anledningar (bromsar, tillgång, andrahandsvärde, prestanda).
Tyrolia 15 är också king

Jag är inget Tyroliafan vilket nog märks, men hur är det egentligen med feta bromsar till Tyrolia? Och prismässigt brukar de vara ganska dyra...

Jag har bara hittat Tyrolia/4FRNT/Armada osv till riktigt bra priser på 15/18 modellerna. Jag har dock bara erfarenhet från deras nya versioner av peak/deadbolt/peak och vad de nu heter hos alla företag. Hade två vänner som åkte på dem förra året och båda var nöjda och kör fortfarande på dem (en tjej på 15 och en kille på 18, monterat på Pandora och EHP). I övrigt åkte resterande människor på salomon och marker, bara människorna med marker hade några som helst problem.

Breda bromsar är inga problem, vet att de åtminstonde har upp till 130 vilket borde räcka gott och väl till HB.

Skistore har för övrigt head mojo för 1550

Tack för svaren grabbs!

Salomon sth16 DRIVE ligger ju faktiskt bra i pris på sport-conrad, skulle veta 100% vad DRIVE står för, har googlat runt men hittar inget...

Funderar dock på om jag behöver en sth16, då jag väger ca 80kg?
Kör iofs, relativt aggressivt.

mvh

STH 16 har driver-tån och mig veterligen finns det ingen sth16 driver? Såvida inte de har fått för sig att släppa sth16 med vanliga z-tån som med 12 och 14 men det låter bara konstigt. Någon annan som vet om conrad bara fått dåligt rka eller om Solly fått för sig något?

Köpte själv för någon månad sen ett par sth16 från conrad för 150€, sjukt värt, och fick ett par vanliga sth16 (med vanliga driver-tån) utan några krussiduller.

Det jarle säger stämmer bra. Det finns inget som heter sth 16 driver. Utan sth 16 har samma tådel som sth 12 och 14 driver.

tack, men ni tror alltså att den funkar till en 75-80kg kloss som mig?

Senast ändrad:
Jag tror nog att STH 14 Driver duger gott, såvida inte du känner att du kommer skruva mycket högre den närmaste framtiden än vad du gör idag. 14 ger dig en del utrymme uppåt och du hamnar ganska så i mitten av skalan medans du på en 16 hamnar väldigt lågt på skalan men å andra sidan har du väldigt mycket utrymme uppåt.

I vilket fall tycker jag att det känns vettigaste att går för ett par 14 och sen byta till ett par 16 när du känner att du har det behovet.

okejokej, kanske blir en sån då.

Du kör själv på sth16?
Hur mycket väger du?
Du hade beställt ett par sth16, från sport-conrad va, hur bred skistoper var det på dem,
det står ingenting på hemsidan?

Tack, för svaren!!!

mvh

Senast ändrad:
Den sista jag skulle jämföra med är Jarle. Han väger inte mycket men kör ändå på höga DIN tack vare små fötter och hårt köttande. En väldigt speciell situation som väldigt få befinner sig i. Visst har jag rätt? ;-)

Jag tycker också att du ska ha STH 14 Driver. Och ett tillägg, om du bara hade tittat på min länk till salomons hemsida så hade du fattat vad som skiljer Driver och icke-driver åt, dvs. Oversize bara genom att titta och se att tådelarna är olika.

nog, jag kollade på din länk.
jag ser helt allvarlig ingen skillnad på dem, på bilderna?
Förutom att en av dem är silver och den andra är svart,
möjligtvis andra dekaler?

blir antagligen en sth14!

Tack för all hjälp, uppskattas

Mvh

Du ser alltså ingen som helst skillnad på STH14 och STH 14 Driver?!?!?!? Det är viktigt att inte glömma skriva ut Driver när man pratar om STH 14...

Carled sa:
Den sista jag skulle jämföra med är Jarle. Han väger inte mycket men kör ändå på höga DIN tack vare små fötter och hårt köttande. En väldigt speciell situation som väldigt få befinner sig i. Visst har jag rätt? ;-)

Jag tycker också att du ska ha STH 14 Driver. Och ett tillägg, om du bara hade tittat på min länk till salomons hemsida så hade du fattat vad som skiljer Driver och icke-driver åt, dvs. Oversize bara genom att titta och se att tådelarna är olika.
Väger lite, normalstora fötter, 26.5 (42-43 i skor), köttar det vettetusan men åka skidor är kul. Delvis rätt mao :cool:
Skulle däremot inte åka med DIN mkt högre än att jag klarar av att vrida ur foten med benkraft på platten.

Kör med sth16 och trivs bra med den, väger någonstans mellan 60-65 kg, flugskit mao, är däremot rätt stark i ben och knän. Vad jag väger och vad för bindningar jag använder är ganska ovidkommande då det är högst personligt. Finns folk som väger mindre än mig som kör med betydlligt högre DIN än mig men folk som väger det dubbla som kör med betydligt lägre DIN.

Kör du med 10 på dina px12 räcker en STH14 DRIVER gott. Int nå mer med det.

Tyrolia Peak15, Jester, Look P14 är andra goda val, köp den du får till bäst pris är mitt råd :)

Jarle sa:
Carled sa:

Väger lite, normalstora fötter, 26.5 (42-43 i skor), köttar det vettetusan men åka skidor är kul. Delvis rätt mao :cool:
Skulle däremot inte åka med DIN mkt högre än att jag klarar av att vrida ur foten med benkraft på platten.

Kör med sth16 och trivs bra med den, väger någonstans mellan 60-65 kg, flugskit mao, är däremot rätt stark i ben och knän. Vad jag väger och vad för bindningar jag använder är ganska ovidkommande då det är högst personligt. Finns folk som väger mindre än mig som kör med betydlligt högre DIN än mig men folk som väger det dubbla som kör med betydligt lägre DIN.

Kör du med 10 på dina px12 räcker en STH14 DRIVER gott. Int nå mer med det.

Tyrolia Peak15, Jester, Look P14 är andra goda val, köp den du får till bäst pris är mitt råd :)
Thanks, budd

Jarle sa:

Hade för mig att du rockade 25.5, men du kör alltså den kungliga 26.5-storleken. Jag har typ 10kg mer än dig och sportar 14 Driver och FKS155 på parkskidor. Dock har jag hårdare bindningar för snabbare åkning, även om jag nog skulle klara mig med 14-15 DIN'are även där.

Är på väg och beställa bindningen.......

men,

bredaste skistoppern till sth16 är 130mm?

skidan är 132 bred.

Har för mig att jag har läst folk som har kört med sth16 på HB, vart har ni fått tag på skistopper?

mvh

Martin

Snödjup

Tillbaka
Topp