Bindningar till Line Sick day 110

Hejsan!

Har bestämt mig för att köpa ett par Line Sick day 110
http://www.sport-conrad.com/en/skiing/skis/sick-day-110.html

Vilka bindningar bör man skaffa till och hur ska dessa monteras? Ska man montera själv eller är det bättre att be conrad skicka färdigmonterat om man inte har någon aning om hur det ska göras?

EDIT: Har kollat en del på dessa, men kanske är inne på helt fel spår... http://www.sport-conrad.com/en/skiing/bindings/alpine-bindings/free-ten-incl-85mm-stoppers.html

Senast ändrad:
Beast 14
Beast 16
Sjuk rea på Beast-bindningarna nu alltså.
Dock måste du ha en pjäxa som gillar pin-tech.

Marker Baron eller Marker Duke beroende på hur tung du är. Baron räcker garanterat, speciellt om du funderar på de Marker bindningarna du länkade.

Jag rekommenderar starkt att du köper ett bar bindningar som ger möjligheten att gå på tur med, du kommer inte ångra dig.

När jag köpte mina skidor köpte jag vanliga alpin-bindningar men ångrade mig snabbt då jag ville kunna gå på turer för äventyret och för att nå orört, så då fick jag köpa nya bindningar och "slösade" bort 3000kr.

Hade jag varit dig hade jag köpt Marker Baron, känner många som har dem och de är toknöjda. Fungerar lika bra utförs som en vanlig alpin bindning, bara att de ger en möjligheten att dra på stighudarna och röra sig utåt.

Senast ändrad:
klassy sa:
Jag tror inte det kommer bli något turande då jag är helt ny på offpist, givetvis kan jag ha helt fel och då står man där med ett par kassa bindningar. Det är nästan 1500kr mer som jag troligtvis inte kommer använda och är budgeten lite tight får jag försöka spara så mycket som möjligt.

Väger ca 80kg.

Senast ändrad:
EmilFransson sa:
klassy sa:
Jag tror inte det kommer bli något turande då jag är helt ny på offpist, givetvis kan jag ha helt fel och då står man där med ett par kassa bindningar. Det är nästan 1500kr mer som jag troligtvis inte kommer använda och är budgeten lite tight får jag försöka spara så mycket som möjligt.

Väger ca 80kg.
Ja du vet bäst själv.

Jag är ett stort fan av Marker, men jag har aldrig åkt på Free Ten, men blir lite svårt att klämma på 85mm stoppers på dina 110mm skidor. Om du nu inte vill åka utan stoppers och ha en leash runt benet.
Rekommenderar starkt Griffon, mer prisvärda än Jester, då du får mer för pengarna och behöver ändå inte ha DIN 16.

Typ dessa Griffon, då spar du 500kr på att de är inte är helsvarta eller helvita.

Senast ändrad:
Hej

Emil, du är inne på helt fel spår. Klassy, man vet inte alltid bäst.(Gäller inte la_grave förstås) ?
Annars håller jag till 97% med Klassy.

Om du eller dina nära och kära inte riskerar att få svälta eller sova under bar himmel någon längre
tid så rekommenderar jag Marker Baron. Även om du nu inte prioriterar möjligheten att tura så kommer du med stor sannolikhet att vilja prova i framtiden. Och oavsett om du turar eller ej så får du en gedigen bindning.

http://www.sport-conrad.com/en/ski-touring/bindings-sc/baron-13-epf-13-14-incl-stoppers.html

Senast ändrad:
Har inte kollat priser på övriga bindningar men du kan inte jämföra priser mot ett par Marker Free Ten. Jag är ledsen, de är inte ett alternativ alls. Ska du kolla på merkostnaden för ett par Barons får du jämföra med Griffon, Sth14 eller motsvarande som faktiskt är realistiska alternativ. För det första har Free max ski stop på 85mm, vilket inte får plats på dina skidor på 110mm, dessutom kommer de att hålla kvar dig ungefär lika bra som dubbelhäftande tejp.

Tack för alla svar :) Ni verkar alla enade om att jag får dricka några öl mindre i vinter.

Skillnaden mellan Griffin och Baron är om jag vill kunna gå med dem eller har jag förstått de fel?

@klassy Hur bindningarna ser ut bryr jag mig inte ett dugg om, där sparar jag gärna pengar om det är billigare i någon "konstig" färg.

EmilFransson sa:
Tack för alla svar :) Ni verkar alla enade om att jag får dricka några öl mindre i vinter.

Skillnaden mellan Griffin och Baron är om jag vill kunna gå med dem eller har jag förstått de fel?

@klassy Hur bindningarna ser ut bryr jag mig inte ett dugg om, där sparar jag gärna pengar om det är billigare i någon "konstig" färg.
Ja i princip. Alltså baron är ju en rambindning som är gjord för att kunna gå på kortare turer med, men också för att prestera lika bra som en vanlig alpin bindning, jämfört med mer traditionella turbindningar från tex Dynafit. Griffon är ju en vanlig alpin bindning utan gåfunktion. Jag lovar och svär att du inte kommer ångra dig om du köper Baron istället för Griffon.

Ja det var så jag resonerade också när jag länkade de billigare mer färgglada Griffon.

Som svar på din fråga hur de ska monteras så hade jag kört på standardmontering, något annat kan du experimentera med nästa gång. Tex om du vill ha mittmonterade för bättre jibb.
Det kostar la inget extra att få de monterade av Sport-conrad, och då har du även något att skylla på om något händer. Då har du inte gjort något med skidorna själv.

Senast ändrad:
Då ska jag alltså välja Allround standard?
Vad skriver jag i rutan för sole length om jag inte köpt ett par pjäxor än, planerar att göra de i en affär så jag kan pröva ordentligt.

Ska kolla en del på begagnat också.

EmilFransson sa:
Då ska jag alltså välja Allround standard?
Vad skriver jag i rutan för sole length om jag inte köpt ett par pjäxor än, planerar att göra de i en affär så jag kan pröva ordentligt.

Ska kolla en del på begagnat också.
Har du inga pjäxor än skulle jag vänta med montering. Dock är ett par Baron väldigt flexibla eftersom de sitter på en ram. Det går alltså att få in väldigt varierande sullängder i samma bindning. DOCK får man en förskjutning av sulmitten när man gör så. Därför bör ändå bindningen monteras på rätt punkt för dina sulor. Om du inte får bindningarna med till ett grymt paketpris skulle jag köpa dem löst begagnat istället och sen be stället där du köper pjäxor att montera din bindning. När jag köpt pjäxor har de alltid bjudit på detta. Annars brukar skidverkstäder på skidorter vara väldigt billiga när det kommer till montering.

Tillbaka
Topp