Bindningar till topptur

ErikaK

Ny medlem
Hej,
Nybörjare när det kommer till topptursutrustning så behöver råd. Vill sätta på ett par nya bindningar på mina gamla skidor (ja, skidorna är lätta som en fjäder så perfekta till detta) så att jag kan traska upp för berget. Har inga tech insert så behöver något som passar en vanlig pjäxa. Då jag är nybörjare och inte säker på hur ofta jag kommer tura så är jag ute efter något under 2000kr. Har ni några bra tips? :)

termons

Aktiv medlem
Begagnad ram bindning. Det ända nya jag hittade med snabb googling nära 2000sek var
Funkar bra om du inte åker så aggresivt eller har tendens för pre-release.

Tyngre men passar bättre för litet hårdare åkning

MnO

Aktiv medlem
Håller med föregående talare. Utan tech är det begränsat med möjligheter. Fritschi/Diamirs klassiska modell (heter väl Scout och Eagle nu för tiden) är vek i vridstyvhet men det lättaste alternativet och går att få billigt beggat med lite timing. Kass i pist dock, men bäst att gå med. Guardian är för tung, är bedrövligt dåligt konstruerad och går bort direkt. Tyrolia Adrenalin väger aningen mindre, men är fortfarande svår att motivera. F12/F10 Tour funkar fint för lugnare åkning men har begränsat med elasticitet, dvs risken för tjuvsläpp är hög om du står på lite. Marker Baron är bäst kompromiss om du åker lite hårdare och går också få billigt. Det finns egentligen ingen bindning som är riktigt bra för topptur.

Tre alternativ finns som jag ser det därmed:
1. Diamir om du vill få lättast möjliga uppför
2. Marker F10/12 om du vill ha skapligt lätt och mer vridstyvhet och accepterar att hålla igen når det är slagigt/hårt underlag.
3. Marker Baron. Tyngre men full alpinprestana utför.

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Kanske Diamir. Vi var i St. Anton veckan 9. Mötte några topptur killar från Bludenz, så lokala gubbar. De hade alla Diamirs. Jag frågade, om de inte ville ha några lättare tech bindningar. De sade nej, tyckte att Diamirs är så mycket enklare. Och de skinnade väl över 1000 i under 3 timmar med dem. (Från Langen till Maroikopf, sen åkte ner till Stuben!)

Marboh

Aktiv medlem
Trekkers kan ju va ett alternativ. Om man vill testa och inte köpa nya bindningar.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp