Bindningar till völkl mantra

KimGsson

Ny medlem
TJENA!

Undrar om någon som kan mkt om bindningar har några tips till vilken bindning jag ska välja till mantran.. Kör hårt så jag behöver ett par stabila och hållbara(fast inte i överdrift)

har salomon x-wave om det har någo betydelse...

tack så mkt!! tjao

det finns mycket bra bindningar, men standard till mantran brukar vara marker 14 har jag för mig, helt ok bindning, har personligen inga bra erfarenheter av markers billigare bindningar.
finns det några olika alternativ?
bindnigar som brukar ligga bra i pris är fischers, det är tyrolia bindningar, brukar som sagt ligga bättre pris..'

men annars sattsa på nått beprövat. kolla recentionerna här på freeride, kan ju ge nått.

Hållbara o stabila, ja du en riktig stabil har du i Salomons STH 16 DIN 9-16 ... ska tydligen vara sjukt stabil enligt backcountry.com

Beställde precis idag ett par Mantra 191cm med en Rossignol Axial2 140 TI pro Bindning... Pga att jag itne ansåg mig köra tillräckligt hårt för att få ut fullt av Salomon bindningen!

Pallepuder sa:
det finns mycket bra bindningar, men standard till mantran brukar vara marker 14 har jag för mig, helt ok bindning, har personligen inga bra erfarenheter av markers billigare bindningar.
finns det några olika alternativ?
bindnigar som brukar ligga bra i pris är fischers, det är tyrolia bindningar, brukar som sagt ligga bättre pris..'

men annars sattsa på nått beprövat. kolla recentionerna här på freeride, kan ju ge nått.
okej marker M18 är de något att fundera på??
tack för hjälpen// kim

Jag köpte atomic asphalt till mina. då blev skidorna billigare. om de inte håller blir det nya nere i alperna ;D

Valoba sa:
Hållbara o stabila, ja du en riktig stabil har du i Salomons STH 16 DIN 9-16 ... ska tydligen vara sjukt stabil enligt backcountry.com

Beställde precis idag ett par Mantra 191cm med en Rossignol Axial2 140 TI pro Bindning... Pga att jag itne ansåg mig köra tillräckligt hårt för att få ut fullt av Salomon bindningen!
hur står sig de två bindningarna till varan e de grymt stor skillnad eller är rossignol ändå stabila och hållbara??
Tack för tipset!

jag har alltså inte åkt på dem ännu. men eftersom jag tjänade på att sätta på dem på sportconrad så tänkte jag. hey varför inte chansa. jag väger bara 55-60 kg så jag är inte så krävande vad det gäller bindningar.

okej.. ska också beställa från sportconrad...nej då spelar de ju inte så stor roll.. men jag behöver nog lite rejälare eftersom jag ska åka jävligt mkt i år..
tack.. tjao

ännu en fråga vad exakt betyder: DIN range??.. får ursäkta min okunskap om bindningar har tidigare bara köpt de som hängt med skidan..

M18 e en ruskigt stabil bindning... men dom flesta märkens hög din bindningar e bra. personligen gillar jag Look/Rossignils bindnningar efter som dom "flexar" en bra bit innan dom löser ut, löser alltså ut mindre i onödan...

DIN är ett sätt att mäta hur mycket tryck som sätts på bindningen innan den löser ut...

Senast ändrad:
Tänk även på att en race-bindning i regel är mycket hårdare än en turistbindning, trots båda står på samma DIN... Vet inget om just m18, men det verkar ju vara en ordentlig bindning och jag skulle tro att om du ställer den på tex 8-9 motsvarar det mer än 11 på en marker11-bindning.

Jag upplevde Din10-12 på Salomon916 som ca DIN 12-14 på 914...

Hursomhelst, guider hit och dit... Om du inte har en aning om vad du vill ha för DIN på din bindning... Vet jag inte om det är så nödvändingt för dig med en race-bindning. Det står inget här i tråden om hur tung du är och hur hårt du kör och hur länge du åkt skidor.

Det går lätt lite infation i hårda bindningar på nätet tycker jag...

Har du redan köpt m18? Iallafall:
Pröva med att ställa den på ca 8. (det är väl här den bindningen börjar?) Och jobba uppåt där ifrån om du känner att den släpper för lätt. Ett bakvänt resonemang resulterar lätt i ett ont knä i början av säsongen på sommartrötta ben och fall i låg fart...

Finn din DIN ;)

okej jag får pröva mig fram.. nej kanske borde har sagt det jag är inte så tung 75 kg ungefär.. åka skidor kan jag;)
tack för hjälpen..

Tillbaka
Topp