bindningar

aendrew

Ny medlem
bindningar
tjena! har nya bindningar för året, men har inte ställt in dom på rätt vikt. just nu är dom skruvade på vad jag väger, vilket är för lite för mej. men hur vet man vad man ska skruva dom på?? kommer ej ihåg vad jag hade på mina gamla, men dom sög iaf. aja nu har jag salomon s9 12 (eller vad dom heter) mittmonterade på ett par gamla mad_trix. jag jibbar nästan bara och hoppar ganska stort, och kommer att få räkna med många hårda landningar efter rotationer i år.

så nån som har någe tips på vad ja ska ställa dom på?`just nu är dom mellan 6an o 7an typ. ska man använda tekniken "skruva först hela vägen, sen halvt tillbaka" lr vad dom säger? tips och råd tack!

// andreas

bindningar
Robert Olssons gamla "till botten och ett halvt varv tillbaka" är nog mest för dem som vill slita av sina ledband eller har utslitna/felinställda bindningar. Robban kanske behöver det men meningen med bindningar är att de SKA lösa ut. Normalt sett så kör man på sin egen vikt dividerat med 10, alltså väger du 70kg så ska du välja en sjua. Sen skruvar man ner 1-2 snäpp om man är nybörjare.

Om bindningarna löser ut för lätt nu så prova med att sätta upp dem ett "snäpp". Finns nog inga exakta mallar om vad man ska ställa bindningen på, så skruva med sunt förnuft och testa dig fram till vad som är bäst för dig.

Om du ändå tänker skruva dina s912 riktigt hårt så bör du nog byta till s914 som har kraftigare fjäder och klarar av den påfrestningen bättre.

bindningar
I teorin finns manssa variabler som har med åkarens längd, tyngd, ålder, skonummer, kön mm att göra som bestämmer rek. DIN. I praktiken är det dock bara trial and error som funkar. Man vill ja ha bindningarna så löst som möjligt, inte lösare. Mao, en felutlösning kan vara lika farlig som att de inte löser ut ibland. Det som avgör hur högt DIN din kropp klarar är rätt mycket hur stark du är samt hår hårt du åker. Om du alltid åker "på helspänn" och rätt fort så lossnar nästan vadsomhelst när det behövs. Slappnad du däremot av det minsta så kan ett litet felskär med bindningen på 8 bli ödestiger. Omvänt har jag gjort grymma klotningar utan att skidorna lossnat, men samtidigt utan att det blivit några skador som följd, och även då har ju bindningen gjort sitt jobb. När bindningen löser ut vet man ju dock aldrig om det var nödvändigt eller ej. Detta gör trial and error metoden lite lurig...

Kör du lite tufft, och hoppar och så, så lär du nog få skruva upp bindningarna en bit över din vikt/10. Själv anser jag mig inte köra "brutalt" eller sätta ovanligt mycket kraft på bindningarna. Däremot kör jag oftast rätt fort. Jag väger 67 och brukar ha mina bindningar på mellan 10 och 14, beroende på åkningen karaktär.

En observation som gjorts ovan och som tål att upprepas är att mna helst skall köpa bindningar så att man hamnar ungefär mitt i skalan. En bindning med DIN 9-16 ställd på 10 sitter bättre fast en motsvarande bindning med DIN 6-12 ställd på 10.

Tillbaka
Topp