Jag har inte testat några av Atomics (eller Ess som de hette förut innan de köptes upp av Atomic) bindningar annat än på hyr och testskidor. Då är det naturligtvis svårt att bilda sig en uppfattning. Något som jag dock har snappat upp är att de billigaste varianterna har dragits med hållbarhetsproblem. Jag har sett flera exemplar där den ena armen på framdelen har fått rejäla skador och i vissa fall gått av. Men det är säkert inga problem om man går upp lite i prisklass.
Det intressanta när det gäller hur många åkare i världscupen som använder Atomics bindningar får väl anses vara hur många av dom som kör på något annat skidmärke och ändå använder Atomic. I annat fall ingår säkert bindningsvalet i kontraktet. Alla bindningsmärken är ju knutna till ett skidmärke och Atomic har en rejäl andel av toppåkarna i den manliga delen av cupen i sitt stall.
Spana exempelvis in om någon av Salomons åkare kör med Atomicbindningar. Det kan ju vara intressant.
När det gäller hur skidans flex påverkar bindningens egenskaper är det nog så att det omvända förhållandet har fått störst uppmärksamhet. Både Atomics flexplatta och Salomon Pilot ska väl, enligt marknadsföringen, i första hand ge skidan en bättre möjlighet att flexa fritt. Naturligtvis innebär detta även att det blir ett jämnare tryck mellan sko och bindning. Jag har kört en del med Tyrolias FreeFlex-system, där en metallänk mellan fram och bakdel gör att trycket på pjäxan blir jämnare. Dock har jag inte märkt någon skillnad i funktion mellan den bindningen och exempelvis en Tyrolia TD9 som jag hade på ett par skidor -99, förutom att 790:n var alldeles för tung för allt annat än pistbränning.
Värt att nämna i sammanhanget tycker jag är Salomons ProPulse från -98 (eller nåt sånt). Det är den enda bindningen som jag har testat som verkligen radikalt påverkar åkkänslan hos ett par skidor. Skidan styvas upp rejält på mitten och böjkurvan blir helt lustig. Känslan i skidan förändras helt. Det kan vara bra för att styva upp ett par mjuka nybörjarskidor, men att sätta den på exempelvis en racecarver eller en feting är enbart att betrakta som ett riktigt rungande stolpskott.
När det gäller att byta en -99 Salomon mot en -01 Marker, så kan jag bara säga att jag aldrig skulle gör en sådan manöver. Jag har kört Marker tidigare och trivdes inte med dom. Men det var iofs tre år sedan nu och det kan ju ha hänt en del sedan dess. Salomons -99:or står sig fortfarande bra mot dagens modeller. Det enda som hänt med Salomons bindningar funktionsmässigt sedan dess är att Sphericplattan har höjts upp några mm för att ge bättre hävstång vid vridfall. Inget man märker av tror jag. Det kan ju dock vara så att en -99 börjar bli lite väl sliten, men i så fall skulle jag satsa på en Salomon -01 (tex 914) istället.