Bindningarna sticker ut!

Afrodite

Ny medlem
Bindningarna sticker ut!
Hejsan!

Jag köpte en bräda, och bindnigarna sticker ut en bit (typ 2 cm) på framsidan. Kommer det att ha någon effekt när jag åker? Jag är nybörjare, så några riktigt snäva kurvor inträffar inte så ofta :)
Är det bättre att de sticker ut på baksidan eller framsidan?

Bindningarna sticker ut!
bindningarna ska helst inte sticka ut alls när de är placerade så att foten står mitt på brädan. kanske tårna men inte bindningarna, och absolut inte 2 cm. vad har du för setup?

Bindningarna sticker ut!
Mätte dem nu och det visade sig att bindningarna sticker ut 1 cm, då sticker bara tån ut. Om man sätter den rakt på mitten så att den sticker ut 5mm på var sida borde det väl vara ok? Har ett par Ride LX bindningar size L.

Bindningarna sticker ut!
Hej Afrodite!
Att bindningarna sticker ut från brädan är inte bra, som du säger kan det ta i när du svänger.
Även fast du kanske inte lärt dej riktiga skärande svängar ännu, så tycker jag ändå att en omplacering av bindningen är på sin plats.

Några tips:
Du säger att bingdningen sticker ut 2cm på framsidan (tåkanten). Om inte bindningen sticker ut på hälkanten med, så är pindingen bara felplacerad. Så du kan helt enkelt flytta tillbaka bindningen genom att skruva upp skrivarna och byta hål på antingen den runda plattan eller i själva brädan.
Det är ett lätt sätt att justera.

Om bindningen nu skulle vara förstor för brädan så är det bättre att den sticker ut lite framför (tåkant) än att den sticker ut lite i hälen. På grund ut av att du lättare kan kantra brädan åt hälsidan. Tänk på att Bakkappan också sticker ut en bit. Bindningen ska alltså bli så centrerad som möjligt. Ett tips är att sätta i din snowboardsko i bindningen och ställa den på brädan och kolla om den är i centrum. Sticker det ut förmycket på sidorna skulle jag rekomendera att du vinklar bindningarna lite. Då minskar det som sticker utanför. Om inte detta fungerar rekomenderar jag att du köper mindre bindningar. Det blir mycket lättare att lära sej att åka med bindningar som inte sticker ut över kanten.

Jag hoppas att du vart lite klokare av mina tips!
Hada bra! // Andreas

Bindningarna sticker ut!
Det viktigaste är ju hur mycket bindningarna sticker ut när du har dina boots centrerade. Men om dina bindningar sticker ut över kanten på din bräda betyder det förmodligen att din bräda är för smal för dig, under förutsättning att dina bindningar är lagom till dina boots.

Bindningarna sticker ut!
om det bara är tårna som sticker ut 1 cm är det nog ingen större fara. men det hade ju varit tråkigt om ditt lärande av skärande svängar hindras av att du får tåhugg hela tiden. men är det inte så att strl L är lite stort för dig? för stora bindningar är tråkigt å onödigt.

Bindningarna sticker ut!
Tack för alla svar. Oavsett hur jag flyttar dem sticker de fortfarande ut. Angående varför jag har ett par Large är att jag fick dem gratis, plus att de kostar ganska mycket och är helt okej. Skulle helst inte vilja lägga ut en massa pengar på nya bindningar. Mina boots passar perfekt i dem också. Men som det ser ut nu kommer jag väl att behöva köpa nya bindingar :( Jäklar....

Bindningarna sticker ut!
Antagligen så har du köpt för stora bindinigar.. vad har du för några samt sko storklek ?... Bootsen brukar om man är storfotade (46+) ofta sticka ut om man kör på en normailbred bräda.. själv så sticker mina boots ut lite vid tån men det är inget jag störs av men om bindningen sticker ut är det ett dessto större problem.. men eftersom du säger att bindningarna sticker ut så antar jag att du köpt för sotra bindningar !!

Bindningarna sticker ut!
Om bootsen passar perfekt i bindningarna kan det väl rimligtvis inte vara något fel på bindningarna. Snarare är det väl så att din bräda kanske är för smal. Om bindningarna sticker utanför kanterna på brädan borde det ju innebära att bootsen sticker ut ännu mer, kanske för mycket, och då är det väl brädan som inte riktigt passar, eller?

Ju mer jag tänker på det desto konstigare tycker jag att det hela verkar. Är verkligen bottenplattan på dina bindningar bredare än själva brädan? Eller menar du att hälbågen på bindningen sticker ut utanför kanten? Det är ju i så fall helt ok.

Bindningarna sticker ut!
Jag har storlek 40 på mina boots och de är ganska höga i mittenpartiet. Fick t.ex inte fast dem i ett par bindningar jag provade för ett par veckor sen, kommer dock inte ihåg vilken storlek det var. Jag har också en tjejbräda, så den är ganska smal ja.

Här är några bilder:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/DSC01499.JPG
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/DSC01498.JPG
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/DSC01496.JPG

Som ni ser är alltså inte kanterna på mina bindningar helt platta, de sluttar uppåt en hel del.

Bindningarna sticker ut!
OK
Tack för den förklaringen. Jag anser att bindningarna är för stora för brädan. Med storlek 40 borde vilka bindningar som helst i M passa. Jag förstår att det kan kännas trist att köpa nya bindningar, men i längden tjänar både du och din åkning på det.

Peace!

Bindningarna sticker ut!
duuuuu..

instämmer med ovanstående talare..

det e keff på din setup mannen..

tips..

1. ny bräda (bredare midja, finns massa billiga på blocket å förra årets modeller etc)

2. sälj bindningarna (large ???) köp medium bindningar i samma märke som dojjorna

3. sälj rubbet och köp ett helt nytt set från www.boardstore.se billiga helset :)

dina bindningar , oavsett om du fått den gratis passa inte till brädan.. that´s it..

bättre att du får nått som sitter perfekt för då blir din åkning mycket roligare..

/kalle

Bindningarna sticker ut!
Hej,
Du har fått bra tipsa om att en M-bindning skulle passa bättre. Själv är jag så´n att jag alltid vill skruva och teståka för att verkligen se om man inte kan "få till det" ändå, innan jag handlar en ny binding ett par månader innan säsongen ens börjat. Precis som vår gode Doughboy säger, risken är nog överhängande att M-bindning är lösningen. Du säger att du kan justera så att bindingen hänger utanför 5 mm? Fint, testa det. Jag ser på dina bilder att diskarna (den runda plattan som du skruvar fast bindningen med) är monterade "längsled". Om du vrider diskarna 45 grader så kommer du lättare att kunna justera bindningarna så att de blir centrerade över brädan. Sätt i bootsen för att även se att de är centrerade (jag vet tyvärr inget om Ride-bindningar, mina kan jag justera så att bootsen även blir centrerade i bindningen). Om du har 40-boots i ett par L-bindningar kan det hända att dina boots kommer för långt bak i bindningen. På bilderna syns ett par skruvar på varsin sida om bindningsplattan, där skruvarna ser ut att hålla fast "bakpartiet" (den delen där bakkappan sitter i). Om bootsen inte är centrerade i bindningen, ta en titt om du kan justera bakpartiet (jag har 42-boots i M-bindning och måste flytta bak "bakpartiet" ett "steg" så att de blir centrerade i bindningen). Kanske någon i forumet kan tipsa om det går att göra så på Ride LX. Om det inte går, utan det enda sättet att centrera bootsen är genom att justera bindingen, och att den sticker ut 1cm i på "tåsidan", så är nog risken att en M-bindning är lösningen

Kolla sen hur det ser ut om du vinklar brädan på "tå" och "häl", boots sticker alltid ut både på tå och hälsidan, men om bindningen sticker ut för mycket kan de alldeles för tidigt ta i snön. Sen skulle jag teståka, samt testa en kompis M-bindning innan jag tar fram checkhäftet...

Ride on sister,

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp