Bindningen skruvade upp sig... igen..

illiaca

Ny medlem
Tänkte höra om det är nån mer än jag som har problem mer bindningen forum "faction" ??? Skruvarna skruva nämligen upp sig efter några åk och jag börjar bli smått frustrerad. Brädan jag har till är burton blunt så det är burtons "3D-system" men bindningarna kommer med en multidisk så det borde fungera...

Har provat sätta rörtejp runt skruvarna men med samma resultat. Vill inte gärna limma fast bindningarna heller. Har hört nånstanns att nagellack kan fungera??
eller vad tror ni, har ni några tips??

keep shreeeeding! J

säker att du får skruvarna i helt? :) för det kan okcås vara problemet, då får man köpa/byta till mindre! ;)

Är brädan gammal? Insertsen kan nämligen vara slut då brukar den bete sig sådär.

Hade samma problem med min gamla bräda. Frågade på en verkstad och fick svaret att det kan bli så efter något år, och att det inte var något man kunde åtgärda. Ta med någon form av skruvdon i backen var det enda tips jag fick.

Neumann sa:
Hade samma problem med min gamla bräda. Frågade på en verkstad och fick svaret att det kan bli så efter något år, och att det inte var något man kunde åtgärda. Ta med någon form av skruvdon i backen var det enda tips jag fick.
Japp som sagt så tar ju insertsen slut. Men lustig rekomendation det där för när insertsen verkligen är slut och det är snart när skruvarna börjar skruva upp sig så kommer man snart att kliva av brädan med bindningen fint fastsatt om foten. Då är det bara hoppas att man gör det i 10 km/h och inte i 60....

Gänglåsning köper du billigt på biltema!
Dra åt ordentligt och belasta inte gängan förrän det stelnat.

testa ta en skruvdragare så att du får åt dom ordentligt ( Varning !!!!. skruvar du för hårt kan du spräcka brädan!!!!!!! ) men jag hade samma problem med att mina skruvar gick upp men jag gjorde detta o det funka.. men ytteligare en en gång var försiktigt brädan kan spricka om du drar för hårt.

jag skulle helt klart rekommendera att använda Loctite istället för kemisk metall. Om man värmer loctite till 150 grader så släpper det! Det gör inte kemiskmetall...

brädan är helt ny så ska inte vara insattserna iaf.

Jag ska prova med loctite tror jag. Är det dyrt och går det att skruva upp senare på nåt sett, hur skulle man gå till väga isf??

tack för alla tips, på söndag bär det av till vemdalen för fem dagars åkning : )

Sweeeesh! J

Locktite är inte dyrt och går att köpa på nästan alla byggaffärer, ta den svagare i början, det räker med en droppe på skruven sen bara skruva in den. Låt brädan vara torr och varm innan. Om du inte tar förmycket så ska det inte vara några större problem att få ut skruven sen.

JoOoOoOHAN sa:
Tänkte höra om det är nån mer än jag som har problem mer bindningen forum "faction" ??? Skruvarna skruva nämligen upp sig efter några åk och jag börjar bli smått frustrerad. Brädan jag har till är burton blunt så det är burtons "3D-system" men bindningarna kommer med en multidisk så det borde fungera...

Har provat sätta rörtejp runt skruvarna men med samma resultat. Vill inte gärna limma fast bindningarna heller. Har hört nånstanns att nagellack kan fungera??
eller vad tror ni, har ni några tips??

keep shreeeeding! J
Ta morsans nagellack och måla alla gängor på skruven sedan så skruvar du ner skruvarna och låter nagellacket torka i gängorna. Hade samma problem. Detta funkade för mig.

När jag jobbar och stöter på skruvar som sitter med loctite så värmer man skruven lite försiktigt med varmluftspistol, lödkolv eller hårtork så släpper "limmet" enligt loctite själva så släpper låsningen vid ca 150 grader.

Om det är nya gängor i brädan så kan det vara så att skruven är för lång och då bottnar.
Det är "sträckningen" på skruven som håller fast bindningen...
Kanske hjälper att fila av toppen på skruven lite försiktigt

Snödjup

Tillbaka
Topp