Bindningen släpper lätt, spelar ingen roll hur jag ställer in dom. Hjälp!

Smidifix

Ny medlem
Hejsan!

Jag har ett par bindningar, "Atomic Race 310". Problemet med dom är att dom nu helt plötsligt släpper hur lätt som helst i sidled på tådelen. Jag upptäckte problemet när jag gjorde en "mutegrab" och drog till åså låsnade skidan i luften. Jättekul:). Jag väger 70 kg och jag har provat din-inställningen så högt det går. Alltså 10 som det är på bindnngarna. Lossnar vid en hyffsat lös spark och det går även bra lätt å vrida ur dom med handkraft. Hur fan fixar man detta? Är det nya bindningar som gäller? Dom är sen förra året.

Nån som varit med om nått liknande?

Tacksam för svar. MVH Johnny

gå tillbaka till den affär där du köpte bindningarna. Dom borde kunna fixa detta. Om inte dom kan hjälpa dig så köp bindningar i en annan affär ;)

Jo, jag får väl ta å göra så, kan återkomma med resultat

eller så kan du ju bara konstatera att du är typ starkast i världen om du får ur en bindning på 10 (e inte de typ motsv över 100 panner ?) Fan den muten måste va enormt TWEAKAD ! :P haha, nej men ja tror nog på en ny bindning iaf.. och ta inte i så j*vligt :) / dP

om det inte är ditt fel att dom är trasiga, typ materialfel, har man väl 2 års garanti på allt man köper, om jag kommer ihåg rätt från hemkunskapen.

Hur står det till med förspänningen? Om den är fel inställd så kommer bindningen tjuvlösa (eller inte lösa ut alls, om den är för hårt ställd) även om DIN-inställningen är dragen i botten. Har ingen aning hur man ställer förspänningen på Atmoics bindningar, men det brukar sitta en liten justerskruv på bakdelen av bindningen. Och så finns det säkert två små markeringar som ska linjera med varandra när förspänningen är rätt ställd (med pjäxan i bindningen). Kolla på det.

Grabbarna ovan har ju redan briljerat med sina välformulerade och väl underbyggda svar, men kanske kan jag ändå komplettera lite...

Möjligen är dina bindningar felinställda när det gäller höjden på tådelen eller kanske när det gäller förspänningen. Det kan ge dylika resultat. Vissa Atomicbindningar kan dessutom lösa up uppåt vid tådelan, har jag för mig, och det kan också vara lurigt. Möjligen kan den finessen vara avstängbar (tror den är det på vissa modeller). Kolla det! Dock, det är inte svårt att på olika sätt dra ur ett par bindningar som står på 10, speceillt inte om de maxar på 10. Atomics bindningar har dessutom inte så väldigt mycket elasticitet, tror jag, dvs de släpper ganska snabbt om man överskrider den inställda belastningen. För övrigt är det så att ett par bindningar som maxar på 10 och är ställda på 10 löser ut mycket lättare än ett par som maxar på 14 och är ställda på 10. Det har med vissa fysikaliska lagar att göra. I kombination led liten elasticitet blir det extra illa. Så, det är definitivt möjligt att bindningarna funkar som de ska och du helt enkelt bara köpt för klena prylar. Själv väger jag 67, hoppar inte mycket, och anser mig inte belasta bindningarna så hårt, ändå kör jag med DIN 10-14 beroende på situationen (och föredrar bindningar som går till 16). Ett vanligt, och bra, råd är att köpa bindningar med en DIN-skala sådan att den inställning man förväntar sig köra ligger ungefär mitt i. Tänker du dig köra på ca 10 (vilket nog är rätt normalt för lite halvhård åkning och 70 kilo) så bör du i alla fall ha en bindning med DIN 6-14.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

Tillbaka
Topp