Bindnings problem!

CCH1000rpm

Ny medlem
Bindnings problem!
Gott folk, som det ser ut nu kommar jag införskaffa mig ett par Head Monster 103:or.
Då har jag ett problem. BINDNIGAR!

Vad ska jag tänka på?
Jag är 188 cm väger in på 88kg. Jag är en relativt aggresiv åkare som gärna tar i lite extra för mer fart och spänning.

Att tänka på är ju att laggen är rätt feta så de måste passa. Så snälla bullen hjälp mig.
Mvh CCH

Senast ändrad:
Bindnings problem!
En normal bredare skistopper klarar lätt dina skidor, så skistoppersen är nemas problemas.

Look P18 är grymt val, så är även Salomon 916/920 och Marker M18. Har du kört på Look/Rossi tidigare och gillade dem, välj P18, gillar du Salomon, väl någon av deras, osv. Alla dessa är väldigt bra bindningar, och det är mycket upp till tycke och smak.

Bindnings problem!
va du än gör köp inte ett par marker bindningar utan att läsa recensionerna på dom,vilket får en att tänka till.

fred ut

Bindnings problem!
CCH1986, vad du än gör, tro inte de tonåringar som tror att Marker är helkassa bara för att M11 inte håller då de kraschar på en misslyckad 180... M18 funkar bra.

Bindnings problem!
Håller med Carled. Marker över M12 betäckning är bra.....

//Hasse

Senast ändrad:
Bindnings problem!
Hehe, du gjorde helt rätt Jarle, jag förstår inte varför ingen gjorde det innan dig. Hasse gav en solklar lucka och du tog släggan och satte den rakt i kronjuvelerna.

Det du har råkat ut för är ett klassiskt nybörjarproblem. Om du istället hade köpt ett par Look P12 Jib Wide så hade de alltid suttit fast och de hade aldrig gått sönder. För de är Look. Och det är bara märket som spelar roll.

Bindnings problem!
Ja men jag menade M14. Allt under det är billga bindnigar.. Hade glömt M12. Ska genast ändra... Förstår inte freeriders/jibbers som väger över 75 kg och köper under 14 i din skalan.

//H

Bindnings problem!
Carled: Eller ett klassik Sport-Conrad problem ;)

Hade aldrig hänt om man hade pratat med kunnig personal på plats....

Senast ändrad:
Bindnings problem!
Hade man köpt ett par K2 Seth på Garaget tror jag nog att risken ändå finns att man får ett par M12:or... Tyvärr.

Men visst är det ett S-C-problem, helt klart!

Bindnings problem!
Klart du får dom om du inte pratar med personalen. Men det är för att K2 bland annat säljes i packet från agenturen. Men man kan ju alltid byta, Sen vad fan man har ett par M12 på ett par B-sqaud Pro för det fattar jag inte. Inte ens Conrad kan vara så dum eller??

//Hasse

Bindnings problem!
Fråga:
Om man inte vet vad för bindning man ska ha, har man då på en monster 103:a att göra?

som Hasse sa klassiskt Conrad problem. Börjar bli hyfsat less på alla dessa trådar om bindningar i alla dess former.
Om Marker bindningar duger åt alla Völkl och K2 åkare tex Shane McConkey, så bör de duga till de flesta andra. det handlar om att välja en bindning ur en tillverkares serie som motsvarar ens behov............

Bindnings problem!
Hasse, M12 på Squaden var ett ironiskt exempel av Jarle.. hehe Eller är det någon som har varit så urbota dum och postat nått sånt i forumet.

Du har nog rätt, lite snack om pris och så på Garaget så slutar det nog att man jämför olika bindningar och då rekommenderar de nog en lite mer passande bindning, som t.ex. M14.

Bindnings problem!
Man skulle nästan ta och beställa ett par B-Squad Pro med M11 från Conrad och se om de släpper ut det i UPS-bilen eller om det säger "Hold your horses" à la Ulla Skoog i Yrrol... Dock finns det ju inget bra sätt att göra detta på som inte innebär att man måste lägga ut 6000:- på ett par skidor eller innebär att att man måste maila och det blir subjektivt.

Bindnings problem!
Carled sa:
Man skulle nästan ta och beställa ett par B-Squad Pro med M11 från Conrad och se om de släpper ut det i UPS-bilen eller om det säger "Hold your horses" à la Ulla Skoog i Yrrol... Dock finns det ju inget bra sätt att göra detta på som inte innebär att man måste lägga ut 6000:- på ett par skidor eller innebär att att man måste maila och det blir subjektivt.
Do IT

Bindnings problem!
I värsta fall får man ju iaf. ett par Sqaud Pro... Dock tvingas man ju köpa nya bindningar till dem sen...

Någon som skall köpa ett par Sqaud's som kan tänka sig att ha ett par extra borrhål i dem?

Bindnings problem!
Bra, de är dina för 1000:-!

Någon som vill köpa ett par gröna åka-rakt-plankt för 6000:-?

En rolig grej är att SC säljer bara skidan för 749€ och med M11 för 759€! 10€ för bindningarna... T.om. SC rear ut skiten!

Bindnings problem!
fråga på garaget vad dem rekomenderar för bindningar. Aldrig när jag varit där, och det är ett par gånger nu, så har dem rekomenderat marker i första läget utan de nämns mest i förbi farten. Jag valde ett par marker 14 till mina karma för 2 år sedan och det gör jag inte om.

Men det är ju också en smaksak vad man trivs med.

Mitt svar blir att jag skulle valt Salomon 916

Bindnings problem!
Jag hade nog också valt 916 för att hålla mig till ämnet. Ev. P18 om det inte skall tryckas i några trekkers!

När dannedieharder förut skrev om Monster 103:or undrade jag vad han snackade om. Nu kom jag på att han höll sig till ämnet... hehe

Bindnings problem!
Carled: Så p12 jib tjosan är jättebra och håller för mina skidor då? säkert att stoppersen verkligen inte går sönder hur hårt man än vurpar?

Hasse: SC är djävulens verk.

Eller så skulle jag också valt 916, bästa bindningen jag vart med om. Har dock Look för närvarande, allmänt irriteradnde om man skulle använda trekkers som carled säger.

Annars, carled, kan du ju beställa dem omonterade med den bindningen???
Helt klart ett mycket spännande projekt.

Senast ändrad:
Bindnings problem!
Jarle sa:
Carled: Så p12 jib tjosan är jättebra och håller för mina skidor då? säkert att stoppersen verkligen inte går sönder hur hårt man än vurpar?
Oh ja, ett par P12 Jib på ett par Sqauds kommer fungera jättebra. Det är ju Look. Bara man har Lookbindningar håller det. Jag vet inte riktigt vad 12 står för i P12, men det är nog svängradien...

Bindnings problem!
Carled nu har du fel det står för antal skruvar i bindningen...

Kan faktiskt hålla med Danne där att vet man inte vad man ska ha för för bindning på en M 103 som är en ganska avancerad skida så kanske man inte ska åka på den så....

//Hasse

Bindnings problem!
Nu är jag lite förvirrad, är det så att det är 12 skruvhål i bara tådelen eller 12 tillsammans med häldelen? Hur många skistoppers går sönder när man landar baklänges efter de stora isklumparna som folk satt i backen då?

Har förövrigt en teori om att P12 har samma innebörd som i bollsporter (P12 = pojkar 12). Alltså p12 = barnbindning upp till 12 år, p14 från 14 år till 18 där p18 tar vid??

Bindnings problem!
Hasse, jag tror Jarle har funnit det, så måste det vara... Då var föräldrarnas julklappar planerade. Ett par Marker M30 var blir det. Hoppas att de kan åka på dem, de är ju några år äldre och lite mer erfarna, men det funkar nog.

Bindnings problem!
Min mormor får då alltså montera på par m30 på sina skidor eftersom hennes ålder överstiger 60. Kan man gjuta pjäxor efter händerna då?

Tror vi fortfarande är on topic?

Om inte annat kan ju denna tråd användas som bindningsguide?

Senast ändrad:
Bindnings problem!
Mer än gärna att jag köper dina P18.. Är den bästa bindningen som gjorts enligt mig och många andra. hur mycket vill du ha för dom??

Edit: Tycker personligen att du byter ner dig.

Senast ändrad:
Bindnings problem!
Carled sa:
CCH1986, vad du än gör, tro inte de tonåringar som tror att Marker är helkassa bara för att M11 inte håller då de kraschar på en misslyckad 180... M18 funkar bra.
jag har marker 12.0 titanum free, tro inte på killen som vet va ja har har för bindning

Bindnings problem!
Men Hasse, jag är ju också sugen på dem. Vilket skick är de i?

Carled, ju fler som är skadade, desto mer puder åt oss, eller var jag dum nu?

Bra val CCH100rpm!

Bindnings problem!
Sa jag att jag visste vilka bindningar du har? Nope... Jag tog M11 som exempel då det faktiskt finns kids som köper dem och sedan börjar tomahawka vid första 180... Att du sen erkänner att du har M12 är upp till dig själv. M12 är lika dålig som M11, om inte sämre då den faktiskt har lite hårdare fjäder men presterar lika dåligt.

Jag vill också ha förklaring!

Tillbaka
Topp