Bindningsfrågor och inserts

ca11e

Ny medlem
Hallå där i telisvärlden.

Jag undrar om det är någon som vet om man kan köpa endast den rosa plastplattan och häldel till NTN Freeride nånstans?

Sen har jag funderat lite på inserts bara för att kunna ha fler skidor och färre bindningar. :)
Är det någon som har erfarenhet av detta och har testat montera det på telisuppsättning?

//Calle

Har både inserts för telis för att kunna byta mellan NTN/Dynafit samt köpt ett extra set för att kunna montera NTN på flera par skidor. Det sista gjorde jag först. ;)

Om du monterar med inserts behöver du inte köpa extra plattor och bakdelar och på det stora hela är det lika mekigt att flytta hela bindningen som bara flytta framdelen på NTN mellan olika skidor. Det baserar jag på att det är mest knöligt att få loss framdelen från metallskenan som är fastskruvad i skidan (därför reser jag med en gummihammare i skidfodralet nuförtiden...), resten av flytten av bindning är bara pilljobb med skruvmejsel men går ganska snabbt.

Så jag rekommenderar att gå direkt på inserts.

//Johan

Jag lade upp den här på "visa din quiver"-tråden för nåt år sen:
https://www.freeride.se/photo/view.php?id=119853

Om man tittar noga så ser man att de sex paren längst till höger på bilden har inserts för salomon och Linken, 17 inserts i varje skida ;), och jag tycker att det fungerar väldigt bra.

Så; + 1 på johanb's inlägg ovan.

-snö
/r

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp