Bindningsinställningar vid olika pjäx-storlekar ?

ChristofferP

Ny medlem
Hej!
Har vid diverse sökningar på internet sett att det finns mycket kompetens som man hittar hos er som skriver här och jag hoppas härmed kunna få ta del av den.
Skulle behöva ha råd av någon som kan det här med skidor och inställningar av bindningar.

Jag har tänkt att köpa ett par begagnade skidor som jag skall ge bort till en som har skostorleken 36.
Har läst i andra trådar om att man ställa in bindningarna genom att lossa någon skruv på det bakre fästet och sedan ställa in DIN-värdet, och det lät ju bra...

Dock undrar jag om det finns några begränsningar för hur stora ändringar som kan göras?

Är det t.ex möjligt att justera bindningarna till att bli mindre om det som hade skidorna innan hade skostorleken 43-44? Är det för stora variationer eller går det bra?

Eftersom jag inte gjort sånt här förr får jag nog lämna in det till nån som kan men först och främst måste jag ju veta att skidorna jag köper har bindningar som går att justera över huvud taget.

Tacksam för tips och svar!

Mvh
Christoffer

först och främst mäts pjäxor inte efter skostorlek utan i cm tex 26,5, sen så placeras pjäxans mittpunkt eller framkant efter en markering på skidan.
Det går troligtvis inte att ställa in en bindning efter både en strl 36 och en 43-44 (om det inte är en hyrbindning) utan ommontering.

Hej!
Tack för snabbt svar.
Ok, det var det jag befarade. Kände på mig att det borde bli en alltför stor differens.

Nej, det är inte ett par hyskidor, utan ett par som annonseras ut på blocket.
Jaja, är det tidskrävande och kostsamt att montera om dem eller borde jag leta efter något annat istället, tycker du? Hur bör man resonera?

Vet att man mäter i centimeter men jag tänkte göra det lite enkelt för mig själv (har inte full koll vad alla siffror motsvarar), samtidigt som jag tänkte att ni skulle förstå ändå =)

Troligen behöver du montera om bindningen då det blir alltför stor differens mellan en pjäxa med storlek 36 och en med 43-44. Såvida det inte är en hyrbindning som nämndes här ovan. En hyrbindning har en skruv mellan de båda delarna av bindningen som man kan skruva på och då få större skillnader mellan storlekarna än med en vanlig traditionell bindning.

Dock tror jag, om jag förstår ditt inlägg rätt, att du fått dedär med DIN-värdet om bakfoten. DIN-värdet är hårdheten på fjädern inuti bindningen, alltså hur lätt den löser ut. Ju högre DIN-värde desto hårdare sitter pjäxan fast.
DIN-värdet ändrar alltså ingenting på avståndet mellan pjäxans fram/bakdel.
Det ändrar du genom att flytta fram/bak bindningens bakre del. Det finns en liten metallflik bakom/under den bakre delen av pjäxan, denna lyfter man upp lite lätt och flyttar bindningen i önskad riktning.

Om du köper dessa skidor behöver bindningen troligtvis monteras om för att passa dina önskemål, det är inte svårt, men om du aldrig gjort det innan bör du lämna in skidan för ommontering, det kostar mellan 200-500kr och de flesta skidbutiker gör det.

Lycka till!

Det går att förflytta häldelen på alla (som jag känner till) bindningar ett par centimeter. Om bindningen är monterad för ett par 44 or går det sannolikt inte att flytta häldelen tillräckligt långt fram, men det kan gå ... Om det går är det dock troligtvis ingen bra lösning eftersom skon då kommer allt för långt fram på skidan, men det kan fungera ...

Den bästa lösningen är helt enkelt att montera om bindningen, är du någorlunda snickarkunnig och noggrann kan du göra det själv enligt MnOs förträffliga instruktion.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48290

Men är man oerfaren är nog ändå det bästa att lämna in skidorna för ommontering i en skidshop, kostar 300 - 500 kr, eller någonting helt annat ...

Men (det blir många men) det finns mängder med lösningar där bindningen inte är fastskruvad i skidan utan sitter på någon form av platta vilket gör den lätt att flytta (med eller utan verktyg).

Men (igen), om skidorna har använts av någon med skostorlek 43-44, är de verkligen lämpliga för någon med skostorlek 36? Torde ju vara mer än fötterna som skiljer i storlek.

Vad är det för skidor och bindningen? Vem är det som ska ha dem? Vikt? Erfarenhet? Utvecklingspotential?

/MM

Tack alla för visat engagemang! Kul att se!
Ska försöka ge svar stegvis på de olika frågor som ställts.

Angående DIN-värdet så kanske jag uttryckte mig lite oklart men jag menade att man först skulle in placeringen på fästena och därefter DIN-värdet i ett senare steg. Inte för att jag vet helt hur det sker praktiskt men det jag läste handlade helt klart om hur lätt bindningarna skulle lösa, med andra ord hur hårt de skulle sitta, för att värna om knän etc vid olyckor.

Hursomhelst, skidorna som jag har för avsikt att köpa är avsedda för en tjej, 157cm lång och vikten ligger på 53 kg. Hon är nybörjare och har extremt liten åkvana.
Utvecklingspotentialen är väl lite oklar men beroende på hur intresset utvecklar sig kan man ju hoppas på att hon får upp smaken för det i takt med att hon blir allt bättre.
Att man skulle vänta sig en blixtsnabb utveckling räknar jag dock inte med.

Skulle vilja se till att hon nu får ett par skidor som är optimala för henne när det gäller längd etc. Men det skall heller inte kosta alltför mycket har jag tänkt mig, så jag börjar med att ge henne begagnade prylar.

De skidor som jag närmast syftade på när jag skrev inlägget var ett par Fischer RC Race skidor med längden 148 cm. Tänkte att de skulle kunna passa bra men bindningen var ju emellertid dessvärre anpassade efter ett par pjäxor i storleken 43-44, vilket redan angivits.

Ser fram emot att höra responsen och lyssna till vad ni anser kring det hela!

Fischer RC Race i 148 cm låter som en juniorskida, tävlingsskida? I kombination med skostorlek 43-44 låter det märkligt, men det finns knattar med stora fötter ... i så fall med största säkerhet en kille!

Hursomhelst tror jag dessa skidor är ett direkt olämpligt val för en nybörjartjej. Jag tror hon kan få betydligt roligare på en lite längre skida (155-160 cm) av tjejmodell. Kanske kan det här vara något o 156 cm? http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70405274 Går säkert att hitta en del motsvarande begagnat eller av tidigare årsmodell till bra pris.

Vad har du för budget?

/MM

glömde skriva det i mitt förra inlägg: pjäxor mäts i cm men olika skal är olika långa (beroende på modell och tillverkare) så det blir nästan omöjilgt att förutse vilken skalstorlek din tjej kommer hamna i respektive vilken storlek förre skidägaren hade.
Iofs ointressant eftersom MM nog har rätt i att Fischerskidan du tittat på är olämplig för henne ändå.

Rent generellt brukar skidannonser på blocket vara överprissatta, kolla om du har nån (seriös) skidbutik i närheten, de kan ha skidor som varit uthyrda nån vecka och liknande till "småpengar".

Senast ändrad:
Jag tror att längden 148 cm kan bli bra för en tjej på 157 cm som är nybörjare. Med tanke på att skidan inte känner av åkarens längd utan trycket hon lägger på skidan bör hon ha en ganska kort skida då hon är nybörjare och förmodligen inte kör så hårt. Dock har jag ingen erfarenhet av just fischer RC race skidan så jag kan tyvärr inte uttala mig om huruvida den är lämplig eller inte. Dock tror jag att längden kommer passa utmärkt.

MM:
Jo, han som haft skidorna är junior som jag har uppfattat det och förmodligen lär han väl ha stora fötter i förhållande till sin längd.
På vilket sätt tror du att det är ett dåligt val? Tacksam för att få argument så att jag kan göra ett bra val och för att förstå på vilket sätt du menar.
Med tanke på bindningarnas position så tror jag helt klart att jag får fortsätta sökandet och se efter något annat istället. Ommontering låter skönt att slippa och dessutom bli väl kostnaden för det nästan lika stor som den för endast skidorna.
Spanade in skidorna på länken du postade. De såg fina ut och är säkert bra men har tänkt mig att lägga ut lite mindre pengar än så till att börja med.
För hela kittet med skidor, stavar och pjäxor har jag tänkt mig att komma under 1000kr.

Å andra sidan ser jag gärna att det blir billigare än så också, ifall man ändå får hyfsade prylar.

Har nu hittat ett annat alternativ med ett par Dynastar 64 150 cm långa.. Någon som har en åsikt ifall de skulle kunna vara passande?
Själv tycker jag att de känns som ett bra alternativ, då de är inställda efter pjäxor med längden 24,5 cm.

Nu har jag inte läst hela tråden. Men vill bara skjuta till att DIN-inställningen faktiskt beror på pjäxstorlek. En större pjäxa skapar pga hävarmen ett mindre moment på bindningen och skall därför ställs bindningen lite lägre än för en liten pjäxa. Finns tabeller på detta.

Skidorna på blocket ser ut att vara ett par barn/juniorskidor av enklaste modell. Med tanke på att skärningen är ganska rak är min gissning att de var nya för 7-8 år sedan. Fungerar säkert OK för ett barn men är inget för den som väger över 40 kg. Men det beror naturligtvis på vilka ambitioner man har ... hasa eller åka?

/MM

Jag är tacksam för dina åsikter. Intressant att höra hur ni som är mer insatta i de teoretiska samt praktiska bitarna inom detta område resonerar.
När du antyder att man förmodligen kommer att hasa mycket om man väger mer än 40kg, menar du då att stålkanterna inte biter så bra då man skall svänga eller?

Om man skall konkretisera. Vad tycker du är det viktigaste man skall kräva från skidorna utifrån de förutsättningar jag redogjort för ovan. Lägg där också till att det viktigaste framför allt är att kunna svänga och köra i lugnare fart nedför pister och att hoppande o dyl inte kommer vara aktuellt.

Tyvärr så är det väldigt svårt att hitta skidor och framförallt pjäxor som passar henne för under 1000 kr. Risken finns att hon inte kommer att tycka det är roligt med fel grejer.

Hyr ett helt kit först. finns intresset så börja med att köpa ett par bra pjäxor. Billigast i längden är att köpa en pjäxa för minst 3000:- då innerskorna oftast är för dåliga i billigare modeller och tar slut mycket fortare. Flickvänner som inte klagar över värkande fötter är värt mycket.

Senast ändrad:
Hej C!

Egentligen vet jag allt för lite om den som ska ha skidorna för att kunna ge ett bra råd. Generellt kan man säga att barn/ungdomsskidor är mycket enklare uppbyggda (och billigare) än seniorskidor och anpassade för en lätt person.

Det är många faktorer som avgör hur en skida upplevs, längden är en faktor´men faktiskt ännu mer hur styv (hård) skidan är och hur den är skuren. En barn/ungdomsskida är i allmänhet mycket mjuk och "orkar" helt enkelt inte hålla emot en tyngre person vilket gör det svårt (läs omöjligt) att lära sig åka och utvecklas som skidåkare. Skidan upplevs som ostadig, fladdrig och fungerar riktigt uselt på hårt och isigt underlag.

Men om det bara rör sig om turiståkning i någon skogsbacke ett fåtal dagar om året går det naturligtvis att ha roligt även på ett par enkla skidor. Det beror helt på ambitionsnivån ...

/MM

Bra råd av Jonny och MountainMan. Det är svårt när man inte vet mycket om personen i fråga. En del personer är ju naturligt atletiska och lär sig fort och andra inte så man får försöka känna av lite under tidens gång. Det är aldrig fel att testa lite olika skidor vilket nybörjare gör alltför sällan. Ibland är det väldigt stor skillnad på olika modeller som för den mindre insatte bara har olika färg...

Tycker det är vettigt att hyra grejer först, fram tills man vet att det är roligt och vill hålla på med sporten. Sen är det dags att skaffa egna pjäxor, den detalj som är viktigast och förstör mest om de inte sitter bra. Har man växt färdigt och åker en vecka om året eller mer tycker jag det är motiverat att köpa ett par och fixa sig ett par fina sulor till dessa.

Åker man inte mer än så är det onödigt att köpa nya skidor. Kan dessvärre bli väldigt svårt att hitta vettiga begagnade inom budgeten 1000kr så jag är nog tillbaka på rådet hyra skidor (eller budgetera om). Det kanske är så att ni har möjlihet att åka lite när ni vill och då blir det ju mycket hyra och spontaniteten av att sticka ut på berget försvinner.

Om du är osäker på att skruva med bindningar så be någon med erfarenhet och kunskap att göra det tillsammans med dig. Det är ju ändå en säkerhetsfråga och nya korsband kan man inte köpa...

Mitt råd är att hyra!
Jag har sett en hel del nybörjare som efter dag eller två gett upp, skidåkare som garanterat skulle haft mycket roligare på modern utrustning som passar deras åkstil.
Att hyra verkar vara den största nybörjarstämpeln i Sverige av någon anledning, varför förstår jag inte.
Är du inte säker på om personen i fråga vill åka skidor flera år framöver så är det ingen smart lösning att köpa utrustning.
Den hyrutrustning som finns idag är i väldigt bra skick, årets modeller, bra skötta och ett väldigt brett spann! Kolla upp vad det kostar att hyra dit ni tänkt att åka, titta sedan på olika köp&sälj sidor vad du kan få för samma pengar så går det nog upp ett ljus!
När man börjar åk runt 5-6 dagar/år tycker jag att pjäxor är en bra investering, här bör man inte vara dumsnål. Först när man åker 3 veckor eller mer blir det intressant att köpa egna skidor.
Att köpa "bättre begagnad" utrustning åt flickvännen, barnen, mormor osv. är rent av elakt. Om du själv inte kan tänka dig att åka på 600 kr skidor från Blocket, varför tror du att det är ett bra alternativ för någon som aldrig åkt innan?
Hyra är det magiska ordet!

Ok, tompan lille, intressant att du tycker det är elakt att köpa utrustning att ge bort åt folk. Det kanske du möjligen du tycker men alla har inte samma prefererenser.
Om man inte vill betala massa pengar på skidåkning men ändå vill testa på det, så tycker jag definitivt inte att det är konstigt att börja med enklare prylar.
När jag var yngre åkte jag själv på prylar som andra haft innan, inte gnällde jag alltför mycket på det. Det beror ju på, vilket också tidigare påpekats ovan, vilken ambitionsnivå man har.

I vårt fall känner jag personligen att det vore kul att kunna ta bilen till anläggningen (Romme) till helgen någon gång då och då, när vädret och känslan är den rätta. Kan förhoppningsvis bli under 4-6 tillfällen per år, samt kanske någon längre vistelse/weekend i Sälen. Hursomhelst så har jag inte svårt att se fördelarna med att hyra men rent ekonomiskt vore det mer fördelaktigt med något enklare att börja med.

Det man skall ha klart för sig vid det val som jag nu står inför är att det nuvarande alternativet är ett par inlånade Head Supra i längden 170cm, som är så pass gamla att de inte är carving. Hon har lånat dessa och körde även på dem under fjolåret då hon på under tre dagar för första gången i sitt liv testade på att åka skidor (och de kändes ju inte optimala på något sätt - kan tänka mig att ni tycker det är helt horribelt men så var det -inte direkt att ha de mest utmärkta förutsättningarna för att lyckas väl). Därför vill jag att hon skall kunna ha några skidor som passar hennes kroppsstorlek bättre och utan att hon skall behöva lägga ut en massa stålar på det till att börja med. För det är hon inte så sugen på att göra som ni kanske förstår, vilken jag har all respekt för.

Däremot om hon kommer igång med åkningen denna säsong, så kan man ju absolut satsa på bättre och mer kostsamma prylar framledes. Det primära målet nu är hursomhelst att kunna ta sig ner för backarna i hyfsat fart och att klara svänga osv. Det fixade hon till slut rätt så bra förra året, även om det var lite knackigt i de röda backarna som vi hann avancera till.

Angående de Dynastar 64 (150cm) carvingskidor jag nämnde ovan, så måste de väl iaf vara betydligt mer lämpade än de gamla 170cm långa headskidorna?
Borde ju vara så tycker man. Bästa kanske vore att ha lite is i magen och avvakta dock. Tanken är ju emellertid att det skall vara en julklapp.

Visst är ett par nyare, beggade bättre än ett par gamla rak-lagg, men jag håller med tompan... Du gör henne en enorm björntjänst om du köper ett par skidor som kanske inte är riktigt bra för henne, och som jämfört med hyrutrustning presterar långt ifrån lika bra, även med hennes krav.

Bjud på liftkort/hyra istället för att köpa saker. Gör personliga presentkort som hon kan använda när ni åker skidor...

Det är inte elakt att ge bort presenter. Men jag har sett allt för många som slitit och tragglats med undermålig utrustning införskaffad av välmenande människor för att tycka att det är en bra idé. I de prisklasser du nämner (<1000 kr) kommer du bara att hitta skräp, oavsett ambitionsnivå. I en sport som skidåkning där materialet är ganska dyrt och många väljer att hyra ser begagnatmarknaden ut därefter. Tänk dig själv, dina skidor och pjäxor, hur mycket betalde du? Efter hur lång tid skulle du kunna tänka dig att sälja det för säg 800 spänn?

Men visst du gör ju som du vill, du har ju uppenbarligen mera koll och erfarenhet än vad jag har.

Jag hajar er ståndpunkt och förstår hur ni menar.
Har dock en plan för vad jag skall ta för val. Får se om det är rätt eller fel.
Själv tror jag att det blir rätt så schyst faktiskt. Har fått upp ögonen för ett par andra skidor nu som en endast har 3 säsonger på nacken och som använts sparsamt.
Troligen är hyrutrustning säkert bättre men frågan om skillnaden är väl prisdifferensen.
Hursomhelst, det återstår att se.

tompa:
Själv har jag åkt skidor från att jag var 5 till 13 (ca 1-2 v/säsong), sedan gick jag över till bräda. Det var först förra året jag valde att köra lite skidor igen, vilket var kul, även om man fick hålla tillbaka på farten lite. Kan alltså knappast hävda att jag därmed skulle ha någon ypperlig koll på skidor på något sätt, vad gäller material och utrustning. Däremot har jag aldrig haft några värstingprylar (ca 2000kr för mina gamla skidor har jag för mig, vilka nu är runt 10år gamla) och jag tycker det harv varit till belåtenhet ändå. Jag har alltid ägt mina prylar, så det kanske därför jag är färgad av det. Skulle man dock ha åkt en säsong eller två kan man nog knappast räkna med att man skulle få åt så mycket mer än kanske 800kr för sådana kan jag tänka mig (om man pratar de modeller som är aktuella idag.)... Hursomhelst, du kanske har bra mycket mer erfarenhet men det är ju trots allt den som äger plånboken som tar beslutet. Sedan tror jag faktiskt att den modell jag nu hittat skulle vara bra för henne, med tanke på hennes storlek.
Vi får väl se...

Ett hett tips! I Romme Alpin har de ett antal begagnade hyrskidor de säljer ut för en billig peng, omkring 500 kr om jag minns rätt. Jag tittade inte närmare på dem, men var om jag minns rätt någon enklare Dynstarmodell. Skidorna kan vara tämligen slitna på översidan men är (tror jag) nypreppade med bra kanter och OK belag. Dessutom sitter det hyrbindningar på skidorna vilket gör det lätt att anpassa till pjäxan. Fanns i lite olika längder. Ring till RA och kolla!

Om man är trevlig (och det är väl du) kan man säkert få testa skidorna några åk innan köp!

Angående Dynastar 64 är det ungefär som Fischer RC4, finns i mängder av olika modeller och prisklasser. Är längden 150 cm är det sannolikt en ungdoms/juniorskida, kan vara en juniortävlingsskida ... Tror inte det är något vidare val med samma orsak som Fischrarna.

Sen är det ju så som skrivs tidigare i tråden. Pjäxorna är viktigast, det hjälper inte hur bra skidor man har om inte pjäxorna sitter bra...

/MM

Tillbaka
Topp