Bindningsinställningar

coste

Medlem
Bindningsinställningar
Hur är bindningarna vanligtvis inställda på ställena där man hyr? Vilka gradtal altså..? Fungerar det att bootsen sticker ut ca 2.5 cm utanför brädan?

Bindningsinställningar
Det brukar vara ganska illa där man hyr tycker jag. Hade iofs egna boots och fick byta bindningar 3 ggr innan jag fick några som passade brädan och boots. Själv vill jag inte ha mer än max 1,5 cm utanför brädan, men det beror ju lite på hur man åker. Ska man bara kasa runt i backen så kan du säkert ha 4 cm utanför ;)

Bindningsinställningar
När jag hyrde senast så ville de sätta bakfoten till 0 grader och framfoten till 15-20 grader. Själv åker jag helst med -8 bak och 15 fram.

Sen tycker jag det är svårt att säga exakta gradantal eftersom bootsen sitter olika i olika bindningar. Dvs, 15 grader med en sko kanske kräver 20 grader med en annan om inte skon/bindningen är helt rak. Mina Burton Freestyle bindningar är "svängda" i formen, så det får jag kompensera med lite extra vinkling.

Tyvärr tycker jag att många som står i uthyrningen för snowboard inte är speciellt kunniga. Det krävs mycket mer för att få bra inställda bindningar till snowboard än för skidor.

Detta tycker jag är viktigt att tänka på:

Storlek på bindningen (som passar bootsen och brädan)
Avstånd mellan bindningar (jag har ungefär axelbrett)
Vinkling av bindningen (beroende på tycke och smak)
Kolla överhäng (max 1,5 cm för mig för att inte få heel-/toedrag vid carvingsvängar)
Inställning av hi-back (brukar inte bry mig så mycket om detta)
Snöförhållanden och åkstil (står gärna längre bak på brädan vid tex lössnö)

Bindningsinställningar
Oj, 0 där bak, det låter lite väl lite kanske... Det borde ju finnas några standardvärden hos hyrställena...

Bindningsinställningar
När ja har hyrt så har de oftast varit ca 15 fram och ca 0 bak..Men de är väll "grundinställningar".Men i shidshopar när man ska köpa ny bräda så brukar dem fråga om man vill ha speciella inställningar eller om dem ska montera med standradvinklarna. OCh då brukar det bli ungefär 15-0.

Bindningsinställningar
Det är ju otroligt individuellt hur man vill ha vinklarna, men är man nybörjare eller om man trixar i parken och inte har något intresse av att bränna snabbt så brukar ca 15 fram och 0 bak vara bra för det är rätt stabilt. Men kör man snabbt och hårt så vill man nästan garanterat ha vinklar.
Själv kör jag plus 30 fram och plus 12 bak, det är för mig bra vinklar för min åkning, jag får bra drag när jag ligger och bränner (som jag mestadels gör) men kan även hoppa när jag vill det.
Sen bredd mellan fötterna (stance) brukar axelbredd vara rätt bra.

Och något man ska tänka på är att alltid (!) ha en bräda som är bred nog för sina fötter. Det ska _inte_ sticka ut för mycket av fötterna utanför kanten, då får man toedrag vilket är ett satyg, man tappar skäret och så. Och även de som inte kör på skär utan "hashar" runt (som faktiskt merparten av alla brädåkare gör) så är det kasst eftersom man inte frår det krepp man behöver, speciellt om det är hårt i backen.
Jag skulle säga att max 1cm får sticke ut, mer så får man skaffa bredare bräda, vinkla fötterna mer eller skaffa "risers" en slags "list" som lyfter upp tårna så de inte släpar i lika lätt.

Bindningsinställningar
"Och även de som inte kör på skär utan "hashar" runt (som faktiskt merparten av alla brädåkare gör)"

Tyvärr är det inte många brädåkare som gör skärande svängar. Stod ungefär som dig på brädan innan... kanske 25 fram och 10 bak... men sen fick jag lära mig en "ny" åkstil i frankrike för 3-4 år sedan. Nu tycker jag att det känns mycket skönare med duckstance även om man bränner på i backen :D

Bindningsinställningar
Ställde in den på 4 grader bak och 21 fram... tror det blir bra... nu sticker bootsen ut ca: 1.5 cm vid tårna, men jag tror det borde funka, kan sätta brädan i minst 75 graders vinkel (mot golvet :D) utan att tårna går i... borde funka va?

Bindningsinställningar
aa, fan. då lutar det på ganska bra :p

Ska du hålla på att hoppa mycket och åka åt fel håll kan duckstance vara att rekomendera.
Du har då bakre foten vinklad mot bakåt istället för framåt.
Det blir lite skönare att åka switch då.

Men det är ju bara att testa dig fram till en stance som du tycker om

Bindningsinställningar
vad bra :)
Njae... jag är ganska feg av mig så jag hoppar inte så mycket... töntar mest runt i backarna... men jag tror jag ska testa köra duckstance, verkar riktigt knepigt :D
tack för hjälpen iaf... nu ska det snart kollas på richter!! :P

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp