Skidor och bindningar för offpist i Sverige

jhagander

Medlem
Skidor och bindningar för offpist i Sverige
Hej!

Ska upp till Åre och jobba i vinter och jag har det senaste året eller två börjat intressera mig mer för offpist-åkning, känner att det är något jag skulle vilja göra mer. Men då behöver jag ju skidor till det också. Har i nuläget ett par Völkl RTM 84 som jag har riktigt kul med i pisten, men vill ha något bredare när jag ska bege mig utanför (de nya får såklart gärna klara pisten hyfsat också, men fokus ligger på offpist). Har provat att hyra bredare (kommer däremot tyvärr inte ihåg märke eller modell, har för mig att de var runt 100 breda dock) och märkte skillnaden på en gång :)

Problemet är att jag inte kan så värst mycket. När jag var liten köpte alltid mina föräldrar grejer till mig och på senare år har jag helt enkelt fått hjälp av de som jobbar med det här, har helt enkelt aldrig riktigt satt mig in i det. Jag har läst köpguiderna här på freeride och även kollat lite i pryldatabasen och även om det har varit till viss hjälp, klarat upp en del begrepp och hjälpt mig lite på traven så är det fortfarande en djungel för mig.

Jag har då vanligtvis hållit mig mest i pisten men vill ut mer utanför. Är ca 178 cm lång och skulle väl säga att jag är nånstans mellan medel och avancerad åkare. Har kikat lite på t.ex. Icelantic Nomad 105, Salomon QST 106 och Black Crows Atris, men då jag som sagt var egentligen inte kan något vänder jag mig ödmjukt till er som kan!

Behöver ju då hjälp med bindningar också. Har inte tänkt tura, så det är inte nödvändigt att de klarar det (mina pjäxor är inte gjorda för det ändå) :)

Tack på förhand! Ber om ursäkt om det blev lite onödigt mycket text kanske, har en förmåga att sväva iväg när jag ska förklara något hehe..

Tillbaka
Topp