Bindningsmontering. Lita på att det blir rätt?

mamarkus

Ny medlem
Köpte ett par nya skidor precis, Nordica Supercharger Blower. På grund av väldigt dålig tillgång beställde jag dem från sportpalette.de. Köpte samtidigt ett par bindningar, Tyrolia Mojo 15.
Dessa kom omonterade och nu till problemet.
Jag kan tänka mig att göra det själv, men saknar all erfarenhet då det gäller att montera bindningar. Hade nog inte varit några problem men jag är lite tveksam till att sätta borrmaskinen i ett par splitter nya skidor.

Nu var farsan iväg på Allum i Partille och gick samtidigt in på Intersport och frågade om de kan montera där.
De hänvisade till Intersport på Backaplan och sa att det kostar 150kr. Ett riktigt kap måste jag säga och inget att tveka över om det blir rätt gjort.
Men blir det rätt gjort? Kan de göra andra skidor än dem de har i sitt sortiment? Vad händer om något går snett?

Tacksam för svar
Mvh

lämna in dem. vissa vart du vill ha bindningarna och midsole. känner du dej fortfarande osäker...gå till nån skidbutikerna i gbg istället för intersport.

Det finns två markeringar på skidan. "AIR" och "RIDE". Jag antar att jag ska ha den på "RIDE".
Vilken del av bindningen ska sitta vid markeringen? Har inte lyckats lista ut det.

du grabben, lämna in dem. markeringarna är vart midsole ska vara om du ska ha dem standrard/freeride eller parkmonterade.

Jag skulle gå förbi nån skidaffärer som är inriktade på skidor och sånt. Prata med dem så kommer ni nog fram till någon lösning.

/J0nathanR

Gå till Adams sport eller udéns sport så blir det gjort på rätt sätt! De är mkt bättre på sådana här saker och inte så blodigt dyra heller...

Ärligt talat... Att lämna in ett par sådana skidor på en vanlig sportaffär är som att hoppa ut för Eifeltornet och hoppas på att man landar på något mjukt.

Sannolikheten för att det ska bli rätt på en sådan skida om du lämnar in den till en dussin-stadium/intersport/teamsportia är minimal. Det är helt sjukt vad det görs fel på monteringar när det är lite specialuppgifter. Jag har ingen exakt statistik, men utan att överdriva det minsta kan jag säga att i min kompiskrets står felmonteringar för minst 80%. Och då tror jag faktiskt att jag är väl snäll i siffrorna. Man kan räkna de gånger det har blivit rätt på den ena handens fingrar. Personligen står jag inte för någon smickrande statistik. Jag har kanske haft 30 par skidor de senaste sju-åtta åren och faktum är att jag bara en enda gång i mitt prylstinna skidåkarliv har fått en montering korrekt utförd i butik och då var det på ett par skidor ur standardsortimentet. Så fort det är ett par skidor som inte är tagna direkt ur deras egen hylla, vilket är fallet nästan jämnt, är det i princip garanti för att det blir fel på något sätt. Varianterna är många:

Mallen passar inte så breda skidor, så det borras på frihand, det borras för grunt så att det blir bulor på undersidan, bindningen rippar ur efter fem dagar för att montören missade och borrade dubbelt i den ena skidan, fel borrdiameter, sönderdragna gängor, bulor i belaget pga att bottenplattan glömdes på bordet bredvid skidorna, glömda skruvar, ej nedskruvade skruvar, extra opluggade hål under bindningen, snett som fan utan anledning osv, osv, osv. Jag har nog "testat" det mesta i felmonteringsväg.

Rätt blir det ytterst sällan. Jag har tröttnat på strulet och gör numera nästan all montering själv med en egen mall. Då får man det som man vill och det har hittills aldrig blivit fel. Lämnar du in till butik är det bara en sak som gäller: STÅ BREDVID NÄR DOM BORRAR och kolla noga varje rörelse. Låt inte heller butiken skruva dit bindningen, utan kontrollera själv hålen och skruva dit själv. Det händer ofta att det är något fel på hålen (två-tre gånger de senaste två säsongerna i vårt gäng) och att man har räddat en skida bara för att man har stått bredvid och kontrollerat.

JonatanR och Fransosen är helt inne på rätt spår. Titta inte på priset, utan anlita en betrodd butik. Udéns och Adams är att lita på. Mitt inlägg ovan syftar på vanliga låglandsbutiker utan speciell skidinriktning.

Tack MnO!
Precis ett sådant svar man önskar sig.
Ska fara in till Udéns eller Adams i veckan och få det fixat.

Tillbaka
Topp