Björkliden sommarsemester med barn

Berry

Medlem
Hej! Lovat att styra upp årets sommarsemester (2025) och min fru har önskat en resa till Norrland.
Insåg ganska snabbt att jag enbart kan orientera mig norrut via skidorter, det är det jag känner till.
Gjorde ett seriöst försök med att sätta mig in i Höga kusten, men valde sen när jag sen jämförde med Björkliden kändes allt bara så mkt lättare och bättre med Björkliden. Vi åker tåg, har ingen bil.
Nu till saken, praktiskt att tänka på:
Finns det mataffär i Björkliden nuförtiden?
Eller är det "bara" i Riksgränsen?
Utbud restauranger Björkliden sommar?

Stugbyn, stugorna ser ut att ligga tätt :) är det någon som har koll på vilka stugor som har bäst utsikt (och vad de "heter"), om man skulle göra sig ett försök på att kontakta Björkliden / Björkliden Fjällby och önska en stuga med fin utsikt :)

Dagsutflykt till ex Abisko, etc, annat kul att göra?

För länge sen åkte jag ett tåg med en restaurangvagn med glastak, men den finns inte kvar längre eller hur?

Sommartid har jag bara varit i Åre för att cykla, så mina erfarenheter och min kunskap som sommarturist i svenska fjällen är begränsad.
Tacksam för alla tips!

Det var länge sedan jag var där, min ålder måste varit 10-12 år då. Men vi gjorde en dagsutflykt till Narvik. Jag uppskattde det mycket, och de har ett museum om andra världskriget som jag rekommenderar.

Vad jag minns åt vi på restaurangen på hotellet någon gång och besökte även baren där.

Mataffär finns i Abisko som närmast. Restaurang finns på hotellet.
Vandringar finns det att göra, upp på Nuolja är nära.
Ca 8 km till Låkkta.
Stendalen/trollsjön är en vacker plats att besöka dock en bit att gå. Går att boka transfer till Låkkta station och gå därifrån. Kolla Björkis hemsida.
Dagstur till Narvik.
Golfrunda på Sveriges nordligaste bana.
Vandra och spela kort/yatzy bör vara något man uppskattar för att vara i Björkis på sommaren 😁 men otroligt vackert område och väl värt ett besök.

Golfrunda på Sveriges nordligaste bana.
...och en av de vackraste..! Men svår! Har inte spelat där men kikat runt. Tydligen blåser det ofta så mycket på några utslag att bollen blåser av peggen. Och sen ska man träffa en liten fairway som ligger på en helt annat nivå.

Narvik har vacker utsikt över Lofoten och ett fint skidberg (där jag gissar att man kan ta gondolen upp även på sommaren) men stan i sig är ganska grå, ej att förväxla med t.ex. fina Trondheim.

1747725789420.webp

...och en av de vackraste..! Men svår! Har inte spelat där men kikat runt. Tydligen blåser det ofta så mycket på några utslag att bollen blåser av peggen. Och sen ska man träffa en liten fairway som ligger på en helt annat nivå.

Narvik har vacker utsikt över Lofoten och ett fint skidberg (där jag gissar att man kan ta gondolen upp även på sommaren) men stan i sig är ganska grå, ej att förväxla med t.ex. fina Trondheim.

Visa bilaga 39290
Gondolen går även på sommaren.
Det har hänt mycket i Narvik senaste åren, så klart mysigare i stan om än att man inte är "helt i hamn".

Tågresan från gränsen till Narvik är värt det i sig en dag med bra väder. Särskilt om man har någon med sig som kan peka och berätta om alla historiska sevärdheter man passerar.

Gick till Låkkta med små barn för några år sedan. Tog hela paketet med övernattning och middag/frukost. Pratar fortfarande om det och hur häftigt det var. Pissväder upp och kalasväder ner så vi fick allt. Trollsjön var ganska enkel vandring på några timmar och väldigt vackert. Silverfallet ligger ju nära stugorna och ganska häftigt för små barn. Tar ni hyrbil från Kiruna så blir det mer flexibelt med tur till Riksgränsen/Narvik mm.

Tillbaka
Topp