Blå lins farlig för ögonen?

PeAC

Ny medlem
Är det så att den blå linsen är farlig för ögonen? Gäller det då alltid eller när det är starkt solsken, då kan jag tänka mig att man lätt blir solblind men då har man spegel istället. tänkte skaffa mig en ljusblå lins med guld insprängt med viss spegel från SPY. Men det ryktas om att blå är farligt för ögonen.

någon som har koll på det?

jag har då aldrig hört något om att linsfärgerna ska vara farliga på något sätt, och om de verkligen skulle vara farliga så borde väl inte tillverkarna få tillverka linsen?
Men jag vet ju inte om det är så, men man kan ju fundera lite....

Eftersom så många företag har blåa linser så tycker jag inte det borde vara nån fara att använda dem (De borde ju ha gjort tester och så). Men du har säkert helt rätt i att det inte är bra i starkt solljus, fast där har jag spegel precis som du.

när blåa linser var populärt i vanliga solglasögon gick man ut och varnade för billiga glas som inte stoppade all UVstrålning, vilket i kombination med blå linser tydligen lurar ögat att släppa in mer ljus än utan glasögon (tror jag). Vill du ha säkra svar se på nåt annat forum än freeride då jag inte skulle lita på svaren härifrån vad gäller medicin och fysik

balanselius>> Sant, men ändå skönt att få veta lite granna men jag ska springa till optikern i veckan o höra efter så kan jag posta ett svar därifrån.

Iaf scotts blåa glas är tillverkade för dåligt sikt och kvällskidåkning. Skall förstärka ljusstyrkan på nått vis. Och dem rekomenderar att inte använda dem vid klart väder då det på sikt kunde bidra till nån starr av nått slag.
Allt enligt scotts egen säljare på en säljclinic jag var på ifjol och antar att det ligger i deras intresse att tala sanning.

Sen har jag hört att blåa linser ökar risken för klamydia, men det gällde enbart skåningar. Men det är ju förstås bara ett rykte

ja stockholmare (och alla andra norr om skånelands gränser) behöver då inte oroa sig för klamydia. då jag hört att det faktiskt krävs att man har sexuellt umgänge för kunna bli smittad över huvud taget!

Tillbaka
Topp