Black Crows 176 eller 186?

OSWA

Ny medlem
Hej mina vänner!

Någon som testat black crows? Köpte ett par Head mojo 94 för ett tag sen, jättefin i pisten(styv som fasen) men nu vill jag ha en bredare skida som fortfarande är styv nog att kunna hantera pist men tillräckligt mjuk nos för att vara fina i svensk lössnö och till lite toppturer.

Jag gillar att köra skog och kör nu på 173cm 94mm under foten.

Så, Balck crows 176(tänkte jag) eller 186? Kommer förmodligen inte bränna stora fina svängar i midjedjupt särskilt ofta så jag tror inte altför långa och mjuka skidor är något för mig.

Eller någon som har nåt annat bra tips?

Väger 70kg och är 172cm kort.

Tack på förhand!

/Oscar

Senast ändrad:
Jag tycker du ska ta dom som är 175cm.. Ja kom precis hem från Bad Gastein och innan min resa gick ja och köpte ett par black crows 175cm.
Är verkligen skit nöjd me dom, funkar skit bra i både pist, skog och i lössnö.

Köp såna!

Fredrik; tack för svaret. Men du, hur känns dom i pisten när du står på ordentligt, och när det är hårt före?

/Oscar

Vad skall du montera på för bindning?

186, utan att tveka... Du köper väl skidorna för det flyt som du tydligen inte får från Mojon? Varför inte gå bredare, typ någon skida runt 110mm om du nu kör Mojon som pistraket...

Carled; ingen aning om vilken bindning, verkar finnas en uppsjö.

Tanken är att sälja mojon och skaffa en ny allround skida. Mojon är fin men visade sig vara, som du säger, en ren, stenhård pistraket.

Har börjat åka igen efter 5 års uppehåll(mina förra salomon x-scream hade nog typ 70mm midja.....) och 110mm är nog mer än jag klarar av.

/Oscar

OSWA sa:
Har börjat åka igen efter 5 års uppehåll(mina förra salomon x-scream hade nog typ 70mm midja.....) och 110mm är nog mer än jag klarar av.

/Oscar
Det är ju bara sju millimeter upp från kråkorna...

Tycker du ska satsa på 185, enligt min mening gör sig inte den skidan rättvisa i kort version. Vill du ha en kortare skida ska du nog titta på nåt annat.

Eftersom du skriver att du inte kommer köra midjedjup lössnö allt för ofta och kanske håller till mer i skogen så tycker jag 175cm är det bästa alternativet.

Jag tycker dom funkade helt okej i pisten när det blir lite hårdare och isigare blir de såklart lite svårare eftersom skidan är rätt mjuk fram och fladdrar då lite. Men är du en duktig åkare så tror ja inte de blir några problem....

Lycka till du kommer iaf bli nöjd me skidan vilken längd du än tar!

Mvh/Fredrik

Fredrik_H84 sa:
Jag tycker dom funkade helt okej i pisten när det blir lite hårdare och isigare blir de såklart lite svårare eftersom skidan är rätt mjuk fram och fladdrar då lite. Men är du en duktig åkare så tror ja inte de blir några problem...
En duktig åkare skulle inte ha några problem med att tygla en 110mm's 190cm-skida överallt, men det är mina personliga åsikt.

Anledningen till bindningsfrågan var att du tidigare sa att du skulle tura, och om du slänger på Dukes, Naxos eller kanske Dynafitbindningar säger ju lite om hur skidan ska köras, och kunde ha skvallrat om passande längd.
Black Crows är ett bra val om du vill ha ett par fina allroundskida som skall klara det mesta i Sverige. Om du vill kunna åka puder tycker jag det är orimligt att ens titta åt 176:orna.

Skidorna är ju utformade för att åkas kort i pist och där man åker på skärningen, och långa där man åker på belaget och där "flytet" utnyttjas. Vill du kunna åka offpist med en så pass smal skida (i dagens skidvärld är den ju det) är längd viktigt. Piståkningen blir ju bättre med det lugn och ökad stabilitet som 10 cm ger...

Tillbaka
Topp