Black Crows Anima vs Line SD 110

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Hej,
Beställde ett par Line SD 110 men visade sig vara fel saldo eller nåt hos leverantören.
Blev då erbjuden att välja bland andra skidor som fanns på lager varav BC Anima är den som känns mest intressant. Priset är bra så det blir en bra affär även om jag köper den men vill ändå kolla här innan jag bestämmer mig. ( Verkade finnas en liten möjlighet att få SD nästa års modell istället)

Anledningen till att jag ville ha SD var att jag vill ha en lätt skida med kort radie och låg swingvikt, har haft dessa innan och var mycket nöjd med dem både i djupt puder och på hårt underlag.
Men jag har även ett par Atris och dessa är ju lite mer skida som jag upplever klarar lite hårdare och mer uppkörd/varierande terräng bättre och även är något stabilare.

Animan är ju lite bredare och kanske ändå är ett bättre komplement till Atrisen men jag är lite orolig att den inte är lika lätthanterlig i lite tajtare terräng typ skogsåkning som SD 110. Men å andra sidan funkar ju Atrisen kanske till det och Animan bättre i öppen terräng och har bättre flyt i lite djupare snö. Vad tror ni blir Anima ett bättre komlement till Atris än SD?
Eller ska jag försöka få nästa års SD som väl då blir i 114 eftersom 110 försvinner som jag har förstått det. 104 är nästa steg nedåt och är inte ett alternativ så klart.

Jag har precis som du haft soul hd iår men då jag inte riktigt kom överens med den i vissa förhållanden då jag upplevde den lite nervös när jag tryckte på och inte trivdes med den i puder så sålde jag dessa och köpte mig ett par anima.Lekfull mjukare skida som är väldigt smidig. Tror inte alls du behöver ha den på öppna ytor för att kunna njuta av den. Väldigt lätt att trycka trycka ut tailen om man behöver justera. Tycker framförallt att skidan känns betydligt mindre bred än vad den faktiskt är och extremt lätthanterig. Var skeptisk när jag handflexade den och trodde den skulle vara för mjuk och fladdra men så var inte fallet, är rätt styv under foten o mjukare ut mot tip/tail Jag droppar inga större klippor eller liknanade då man kanske vill ha en hårdare tail dock. Lekfull skida men utan att för den skull vika ner sig. Att sen ha en mer dämpad skida som atrisen till tror jag blir perfekt när det blir stökigt o stenhårt. Har själv en line supernatural 108 till dagarna med skitföre.
Kolla denna filmen den tycker jag visar rätt bra hur jag upplever skidorna

RWD sa:
Hej,
Beställde ett par Line SD 110 men visade sig vara fel saldo eller nåt hos leverantören.
Blev då erbjuden att välja bland andra skidor som fanns på lager varav BC Anima är den som känns mest intressant. Priset är bra så det blir en bra affär även om jag köper den men vill ändå kolla här innan jag bestämmer mig. ( Verkade finnas en liten möjlighet att få SD nästa års modell istället)

Anledningen till att jag ville ha SD var att jag vill ha en lätt skida med kort radie och låg swingvikt, har haft dessa innan och var mycket nöjd med dem både i djupt puder och på hårt underlag.
Men jag har även ett par Atris och dessa är ju lite mer skida som jag upplever klarar lite hårdare och mer uppkörd/varierande terräng bättre och även är något stabilare.

Animan är ju lite bredare och kanske ändå är ett bättre komplement till Atrisen men jag är lite orolig att den inte är lika lätthanterlig i lite tajtare terräng typ skogsåkning som SD 110. Men å andra sidan funkar ju Atrisen kanske till det och Animan bättre i öppen terräng och har bättre flyt i lite djupare snö. Vad tror ni blir Anima ett bättre komlement till Atris än SD?
Eller ska jag försöka få nästa års SD som väl då blir i 114 eftersom 110 försvinner som jag har förstått det. 104 är nästa steg nedåt och är inte ett alternativ så klart.

Det blev ett par Anima.
Har ett par Duke och ett par Baron. Vilken ska man sätta på vilken skida blir nästa i-landsproblem?
Går väl i och för sig att skifta om man ändrar sig då det är samma hålbild. Hålla ner vikten på ett par kanske och köra baronerna på Atris?
Har även ett par Tracker MNC 16. Gillar att den går att växla mellan gå och åkläge utan att ta av sig skidorna men då får ju bindningarna sitta på de skidorna man bestämmer sig för.

rwd sa:
Helt rätt här, längre radie, styvare och stabilare gör att den inte är lika lätthanterig i smårig skog(här har du din Atris) medan Animan blir bättre på öppna ytor.

I.o.m. att den är styvare så klarar den all sorts terräng väldigt bra för sin bredd, d.v.s. uppåkt, vindpinat etc.
Den går som tåget!
Kör!

edelovekillerr sa:
rwd sa:
Helt rätt här, längre radie, styvare och stabilare gör att den inte är lika lätthanterig i smårig skog(här har du din Atris) medan Animan blir bättre på öppna ytor.

I.o.m. att den är styvare så klarar den all sorts terräng väldigt bra för sin bredd, d.v.s. uppåkt, vindpinat etc.
Den går som tåget!
Kör!
Hur har du monterat bindningen, recomended ?

Jag monterade då på reccomended och det känns väldigt lekfull och mer åt det centrerade hållet. Vilket jag tycker passar perfekt till hur skidan i övrigt är tänkt att användas. Har alltid använt mer klassiskt montering längre bak men går mer och mer mot montering längre och känns bara naturligt att montera dessa så.

RWD sa:
edelovekillerr sa:
rwd sa:

Den går som tåget!
Kör!
Hur har du monterat bindningen, recomended ?

Tillbaka
Topp